• Trav
  • Trådstartare Trådstartare satanic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 058

satanic

Trådstartare
jag är novis vad det gäller travgrejer då jag precis börjat med trav.
jag undrar vad ett nackchek har för inverkan och på vilka hästar man använder det till?

Sv: nackchek

det är väl inte så ofta det anvnds här i sverige, men jag tror Quadrico du Chene hade det sist när han startade...man får väl upp huvudet tvärsom mot martingal typ

Brukar användas till hästar som är heta och vinklar ihop huvud hals när kusken drar i tömmarna, när de vinklar ihop huvud hals så kan luftvägarna tryckas ihop. Det är det man vill undvika med nackcheck, ses ganska ofta på ponnytravare inte så ofta på stora hästar!

Används ibland också på hästar med munproblem om man vill ändra på hur bettet inverkar i munnen!

Har provat att köra med nackcheck någon gång och jag tycker att när man ska svänga så blir inverkan på hästan liksom försenad, så det är lite speciellt att köra med tycker jag.

tackar för svaren det verkar nästan vara värt att prova på komisens häst som krullar nacken när hon rider o vanligt chek räcker inte då hon bara kortar halsen o kröker ändå. hon blir bättre när hon höjer händerna men i de lägena blir det juh svårt att rida får nog testa det o se om hon svarar bra på det...

Det låter som en mycket dålig idé.
Ett uppresande tygeltag ska bara verka ett ögonblick. Det är ju inte meningen att du ska sitta o bära hästen. Om hästen omedelbart efter att tygeltaget är över krullar ihop sig igen, så tar man ett nytt tygletag, så många som behövs. Aldrig sitta kvar med handen i det läget, det får omvänd effekt.
Att rida med en käk ger, förutom enormt oönskade bieffekter i att hästen då ska kommunicera med den istället för med ryttaren, (:eek:) den effekten att hästen då hänger upp sig på käken istället. Du åstadkommer överhuvudtaget inte det man vill, nämligen att få hästen att engagera sina muskler och bära sig.
Lägg pengarna på träning för en BRA tränare istället för på hjälptyglar.

det är en montéhäst vi pratar om inte en ridhäst, visserligen rids hon vanligt hemma och då bär hon sig bra dock vill man inte att hästen "går på tygeln" när man rider trav.
problemet som vi har är att hon knäcker av i montén och blir på så sätt svår att hålla vanligt chek hjälper inte då hon bara kortar sig o ändå knäcker av.

nu är det så att båda 2 är ganska nya innom travet dock har kompisens kille varit innom travet länge men aldrig använt sig av nackchek därav frågan.

Nej, i lopp blir ju en helt annan sak. Det framgick inte av ditt inläg att det var lopp det handlade om.

tråden ligger undet trav därför trodde jag inte det var nödvändigt att nämna då det handlar om trav.

Du frågar om en utrustningsdetalj som man kan förvänta sig att travfolk vet mer än andra om. Då är det väl naturligt att fråga här alldeles oavsett vad man har tänkt att använda den till. Travhästar går dessutom INTE i lopp större delen av tiden. Du nämner bara att du tänker använda den vid ridning.
Men men. Nu vet vi ju vad du menade.:)

Liknande trådar

Trav Är en som är ganska ny inom trav och monté världen och funderar på att köpa min första monté sadel. Men vet inte riktigt vilken? Väger...
Svar
1
· Visningar
311
Senast: MayGrace
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
509
Senast: Unafraid
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: Kamomilla
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För åtta år sedan föddes ett föl som nu travar hem pris efter pris på tävlingsbanorna. Nu är V.G. Voitto årets häst och hans familj bor...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka