Nackdelar med pullarnosgrimma?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Real_Life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 489
Sv: Nackdelar med pullarnosgrimma?

Hårddrar ingenting ;) Jag vet att många, de flesta som utbildar unghäst använder remontgrimma på dessa, eftersom de är väldigt bra på att ge hästen en bra relation till bettet.
Sen om man har en het häst och sätter på en remontgrimma och drar åt så visst hjälper det, precis som det gör med de flesta nosgrimmor....

Det som är bra med pullargrimma är att om hästen är het och drar/gapar så motverkar den övere delen detta eftersom remmarna löper ikors.. kan inte förklara men är säker på att du fattar...:)

Real_Life skrev:
Tack för ett bra svar :)

Själv är jag lite kritisk till remont eftersom de så ofta verkar spännas så hårt och ger skav vid bettet och sånt.

Jo men du behöver inte spänna så hårt så blir det inte skav.

Bra att du la in en bild! Förstår inte heller riktigt men skulel oxå gissa på en sådan.

Tror oxå apo försöker säga att "remmarna" inte ska vara flera remman, ex som är fästa i ringarna på en med ringar, utan allt ska vara en enda lång rem som löper genom "sidostyckena" på nosgrimman.

apocalypsen skrev:
Nackdelen med en pullargrimma är att den kan hamna på ett par känsliga nervknippen som löper på utsidan av hästens huvud, samt att de modeller med metallringar (de vanligast förekommande) i regel knäpps på ett sätt som gör att metallringarna skapar ett mindre trevligt tryck.

Var sitter de nervknippen du nämner? Och när du menar att metallringsgrimmorna spänns fel, då menar du att metallringarna hamnar mer eller mindre på kindbenen (eller vad de nu heter :p ) eller? Tkr jag man ser ofta iaf...

apocalypsen skrev:
Så visst finns det nackdelar med pullargrimmor, det gäller bara att vara villig och se dem och visst kan de ligga emot tänder. Större delen av hästens huvud har ju tänder - kindtänder. Det har jag tom fått en hästtandläkare att erkänna att de kan göra:devil:

Hur ligger de an mot tänderna? Meningen är ju att de ska ligga ovanför "kindbenen" (som man spänner en engelsk under) och där påstår ju (iaf de jag hört) tandläkarna att ganaschmuskulaturen gör att det inte blir ngt skadligt tryck mot tänderna, dvs musklerna fungerar som ngn sorts krockkudde :D Fast om man drar åt som f*n och sätter den långt ned så kanske det kan bli tryck ändå? Eller hur menar du?

ja, remmen sitter så.
min nosgrimma hade en sån när jag köpte den, men remmen var så kort
(gissningsvis max 7 cm) att den inte passade på min stora häst så jag tog bort den.
har btw en nosgrimma utan ringar. (bild)

har dock inte märkt ngn skillnad i "bromskraft" på den jämfört med andra nosgrimmor, ligger hästen på så gör den oavsett nosgrimma är iaf min erfarenhet.

Men vad skulle den där extra remmen göra för nytta? I min värld skulle den bara trycka upp bettet hela tiden, och om hästen gapar trycks det upp lite till?

Eller?

jag vet inte. såg ingen nytta med den så jag tog som sagt bort den, och min häst har överlevt utan :D

Här är jag:banana:

Remmen ska enligt de som kan hjälpa till att reglera trycket efter vart man vill ha det på nosen.
Den bilden någon hade lagt in:bow: (Prince Fair?) Var på en sådan pullargrimma jag menade, där är trycket konstant runt hästens huvud och inte avbrutit vid ringarna som brukar sitta där i vanliga fall.
Jag gör en direktöversättning på den text jag har under dagen och skriver in den här ikväll - hinner inte mer just nu, stressad som sören:bump:

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 735
Senast: Edla
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
701
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
389
Senast: Hedwig
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
241
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka