Bukefalos 28 år!

Nä lönestatistik var inte roligt

Brandgul

Trådstartare
Jag satt och var jättenöjd över mina nya lön.

Sen går jag in på ratsit och inser att man kan se någon slags lönerankning.

Jättenöjd konstaterar jag att jag hade lite drygt 50% som en vanlig svensk medellön. Men sen insåg jag ju att det var ingen annan som låg så lågt. När jag tänkte efter lite har jag jobbat deltid hela året, men ändå. Min sambo som jobbat deltid halva året toppade ju inte heller direkt något.

Men... Sen verkar ju alla andra tjäna så asmycket pengar!! Min lillasysters 25 åriga pojkvän tillhör de 5% som tjänar mest i landet. Min bror hör till de 3% som tjänar mest i landet och grannen under oss hör till de 1% som tjänar mest i landet. Men jag förstår varför de har råd med så mycket mer saker än oss...

Jag kommer fortsätta året ut och nästan hela nästa år att jobba deltid också *suck*

Har ni också coola och höga löner eller ligger ni i botten och deppar? (Som jag gör)
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Jag har konstaterat att den där statistiken omöjligen kan stämma.

Enligt den ligger jag 14 000 platser högre upp än min sambo på "löneligan" i vår kommun. I verkligheten tjänar han 2000:- i månaden mer än mig.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Hur ska den där procentsiffran läsas? Om jag tolkar den som du så skulle jag höra till de sex procent som tjänar mest i landet. Visst, bring it on:laugh:
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Jag tror det är percentil... Så de sista personerna tjänar nog kräkmycket, så det finns ju egentligen ingen större logik i det hela förutom att det är relativt.

Vi kan ju iaf konstatera att du tjänar någon tusenlapp mer än mig i månaden. Rätt många ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Och då kollade ni inte efter kön eller något sådant? Mysko.

Jag förmodar att det är inkomst för 2012 iaf?? 2011 var jag nog FL så det var ju ingen större höjdare det heller ;)

Jag var så där skitnöjd över att fått 2200 i löneförhöjning, men det säger väl mer om att lönen var låg från början!! *gha* Jag är iaf glad att jag har en lön och ett jobb att gå till som jag trivs på.
 
Senast ändrad:
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Och då kollade ni inte efter kön eller något sådant? Mysko.

Jag förmodar att det är inkomst för 2012 iaf?? 2011 var jag nog FL så det var ju ingen större höjdare det heller ;)

Jag var så där skitnöjd över att fått 2200 i läneförhöjning, men det säger väl mer om att lönen var låg från början!! *gha* Jag är iaf glad att jag har en lön och ett jobb att gå till som jag trivs på.

Nej det är om man kollar totalt. Och tittar man på rikssnittet är det ännu galnare.

Min lön:
54,8 % av totalt i riket
49,4 % av totalt i kommunen

Sambons lön:
27,3 % av totalt i riket
27,5 % av totalt i kommunen

Och då tjänar han alltså mer än mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Ha ha! Jag han hade inte mycket till inkomst! Om han tjänar mer än dig så är det ju helt galet fel :)
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Du kan ju klicka dig vidare och (om du inte redan gjort det) och se % för landet, sen för kommunen osv. Och även om du som man/kvinna/ålder osv tjänar i förhållande till andra.

Men står det 94% för landet så skulle det innebära att du har så bra inkomst i förhållande till vad andra tjänar. Men hur mycket vet jag inte och det gå som inte att gissa. En som hade kring 36.000 i lön låg på 85%. Då innebär det att 15% av Sveriges befolkning tjänar över det.

Sen hittade jag en på 99.7% och har fått för mig att han tjänar mellan 80-100.000 per månad.

Så då har du gissningsvis en inkomst mellan det, kan det vara rimligt tro? Annars kastar vi ut siten från fönstret!
 
Senast ändrad:
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Jag behövde inte klicka vidare, jag fick upp allt det där på en gång.

Men aha, så det betyder alltså att sex procent tjänar mer än vad jag gör? Då förstår jag beräkningen bättre men tycker fortfarande inte att det verkar rimligt.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

De bekanta som jag har som ligger på 95% har ju mer pengar än oss helt klart. Men de jag känner som ligger på 99%+ bor ju fortfarande inte i slott eller jättecoola hus, men de har ju helt klart mycket mer pengar. De gör många, långa och dyra resor och lite sånt där.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Ha ha! Jag han hade inte mycket till inkomst! Om han tjänar mer än dig så är det ju helt galet fel :)

Nej något är inte helt korrekt..

En av mina bästa vänner har samma yrke som mig och tjänar 300:- i månaden mer än mig:
22,9 % av totalt i riket (att en lön på över 30' skulle ge en så dålig ranking känns ju i sig inte särskilt rimligt heller).

En annan kompis som har exakt samma lön som mig:
39,5 % av totalt i riket

Så njaa...vet inte om jag tror på den!
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Jag tror att jag hade kring 240 000 förra året. Och jag låg ganska precis på 50%. Det kan nog stämma att jag i snitt hade 20.000 i månaden för jag fick nog ut 15 efter skatt rätt ofta. Jag växlade mellan helt FL, heltid, 35h i veckan och 30h i veckan, så det var lite rörigt.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Då har jag också kollat.
Utifrån ålder och kön ligger jag högt upp i mitt postnummerområde och det stämmer nog. Jag bor i en brukssamhälle, är relativt ung, kvinna och högavlönad...
Det som säkert inte syns är de personer som är egna företagare som har bättre inkomst än jag.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Nä precis. Min kusins man har ju AB och får sin lön därifrån på något vis.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Jag ligger i bottenskrapet :p ingen nyhet dock och förväntade mig inte annat. Usk som man är så jobbar man knappast för pengarna haha. Sambon däremot kommer ligga högt när han är klar med sin utbildning. Får trösta mig med att vi har så vi klarar oss (och lite till, åker ju ändå utomlands 2ggr år och lägger runt många tusenlappar på de resorna) och ännu mer när han är klar.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Jag förmodar att det är inkomst för 2012 iaf?? 2011 var jag nog FL så det var ju ingen större höjdare det heller ;)

Jag skulle tro att det är från 2011. För 2012 är ju inte deklarationerna klara än så de uppgifterna är ju inte definitiva.

Jag låg runt 20% vilket skulle kunna stämma om det är för 2011, för då pluggade jag fortfarande. Gäller det 2012 har jag svårt att tro att det stämmer, jag tjänar hyfsat när jag nu börjat jobba.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Jag tänker att det inte enbart är lönen, utan den totala inkomsten! Finns ju fler sätt att tjäna pengar på än arbete :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 875
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 986
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 418
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 579
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp