Nä nu blommar löken... Absurd annons.

Skogstrollet

Trådstartare
Citerat från annons hittad på nätet...:

"... De utforskar naturen och matar in en massa intryck. Tur om de hamnar i familjer med barn och djur för de redan är vana vid tuffa lekar med sina 9 månader gamla syskon. De smaskar i sig allt som är gott och kollar läget runt omkring. När du ser bilden på deras syskon så ser du hur valparna kommer att se ut: lurviga, yviga och mjuka som kaniner med vit päls som har lätt nyans åt det gula (ingen borstning behövs, pälsen formar sig själv). Men det är inte bara utseendet som är originellt utan också egenskaperna som de har ärvt av sina föräldrar och som förenar allt en hundägare kan önska sig utom en sak: som vuxna kommer de att föredra att ta det lugnt i stället för att utföra olika bruksgöromål trots den nedärvda läraktigheten från deras långhåriga schäfer-mamma, vars pappa var en tjänstehund. Valparnas pappa är en komondor, 8000 år gammal ras med ursprung i Tibet, har försett dem med lugnt sinnelag, kelighet, lojalitet och mod som balanseras upp av mammans lydnad. Det finns även vallinstinkt i dem, vilken ser till att alla håller ihop - utmärkt för familjer med barn och gårdar med djur. Kommer de att bara ha en eller två personer att leva med då kommer närhetsbehovet och keligheten att förstärkas, deras pappa är mycket för kroppskontakt. Till skillnad från andra hundraser kan de vara självständiga för då aktiveras deras bevakningsinstinkt som också har ärvts av pappan. Valparna säljs när de är 8 veckor gamla enligt djurskyddslagen och bara till pålitliga köpare. Mejla bara om du verkligen känner för dem och är beredd att göra en affär. "

:eek:
*hakan i tangentbordet*
 
Sv: Nä nu blommar löken... Absurd annons.

Helt galet! Men det här
Tur om de hamnar i familjer med barn och djur för de redan är vana vid tuffa lekar med sina 9 månader gamla syskon.
Menar dom att mamman fick en tidigare kull för 9 månader sen!!! Stackars mamma:(
Finns så mycket att kommentera att det knappt är nån idè att börja...
 
Sv: Nä nu blommar löken... Absurd annons.

Herregud vad den där säljaren har noll aning om avel och nedärvning av egenskaper...finns så mycket som är helt sjukt med den där annonsen.
 
Sv: Nä nu blommar löken... Absurd annons.

:eek:
Men vad i hela världen?
Nej, jag kan bara inte ens komma på mer att säga just nu :eek:
 
Sv: Nä nu blommar löken... Absurd annons.

Helt galet! Men det här
Menar dom att mamman fick en tidigare kull för 9 månader sen!!! Stackars mamma:(
Finns så mycket att kommentera att det knappt är nån idè att börja...

Intressant också att man väljer att ta en kull till om man har valparna kvar hemma från förra kullen.

Men det kanske var tiken själv "som så gärna ville ha flera bebisar".
 
Sv: Nä nu blommar löken... Absurd annons.

Valparnas pappa är en komondor, 8000 år gammal ras med ursprung i Tibet
Bara detta visar på uppfödarens totala brist på kunskap om de ingående raserna... fast kanske låter det bättre med Tibet än med Ungern...
 
Sv: Nä nu blommar löken... Absurd annons.

kollade upp rasen lite:

Vård och skötselRedan från början bör man träna sin hund i att bli hanterad, d.v.s. titta i munnen, klippa klor, pilla i öronen m.m. Att även vänja den vid fön kan vara en fördel eftersom pälsen tar tid att torka.
Komondorens päls fäller inte, men den kräver en del pyssel. Det mest krävande är badning och det tar upp till tre dygn innan en fullpälsad komondor torkar.
Valparna föds lockiga/vågiga för att vid 6-9 mån ålder börja bilda sina snören. Det är balansen mellan täckhår och ull som ger den rätta strukturen. Det är då dags att med fingrarna eventuellt hjälpa till så att varje “snöre” hålls öppet ner till huden. Håller man efter delningen av pälsen så räcker det oftast med c:a 1 timmes översyn i veckan.
Vid c:a 6-års ålder är pälsen fullt utvuxen och når marken. En fullpälsad komondor drar också med sig “halva skogen” in i huset efter en skogspromenad p.g.a. att kvistar, barr, löv m.m. fastnar i pälsen.
När det gäller mat går det bra med ett torrfoder, uppfödaren kan ge besked om vilket som passar bäst, så äter komondoren c:a 1 liter/dygn. Kostnaden blir c:a 300-400 kronor per månad. Man bör tänka på att alltid ge torrfoder väl upplöst i vatten eftersom de flesta storvuxna raser har en benägenhet att få magomvridning. Viktigt är också att inte utfordra 1 timme före eller efter aktiviteter.

det låter inte som INGEN pälsvård i mina öron:bump:
 
Sv: Nä nu blommar löken... Absurd annons.

Hur i hela friden kan man med gott samvete rekommendera en schäfer/komondor till en barnfamilj och säga att den inte behöver aktivering? :S
 
Sv: Nä nu blommar löken... Absurd annons.

Ja jisses, vad ska man säga..

Och den "långhåriga schäfern" ser väl inte direkt ut att vara varken långhårig eller schäfer:crazy:

Jag ser heller ingen valp med "vit päls med inslag av gult" heller för den delen...
 
Sv: Nä nu blommar löken... Absurd annons.

Dom lär väl jämföra med de 9 månader gamla syskonen, som inte fått snören än.. Men ack villken chock dom kommer få..

F.ö så bor dom i Haninge precis som jag, man kanske ska ta en titt o läxa upp dom lite.... :devil:
 
Sv: Nä nu blommar löken... Absurd annons.

Såg att dom ville ha 10 000kr/valpen från första kullen...Ingen mer kommerntar!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 129
Senast: Migo
·
Övr. Hund Efter en tids sjukdom lämnade en mycket god vän till min och sambo hans familj, jordelivet. Kvar lämnades en oförstående hund, som nu...
Svar
11
· Visningar
1 108
Senast: Generalen
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 715
Senast: Lotus
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 364
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp