Bukefalos 28 år!

Vi har fått oväntad tillökning ...

Diplomaten

Trådstartare
Efter en tids sjukdom lämnade en mycket god vän till min och sambo hans familj, jordelivet. Kvar lämnades en oförstående hund, som nu saknar sin matte.

Kvinnan hade tidigare lämnat in sin hund på hundpensionat eftersom hon visste att sjukhusvistelsen skulle bli lång. Min sambo var där och hämtade hunden idag före arbetet. Den sover lugn och avslappnad nu på hans jobb. Den har varit på pensionatet i 2 månader. Syskonen till den avlidna hade lämnat in information till pensionat, samma dag som dödsfallet, att hunden skulle avlivas med omedelbar verkan - de vägrade att betala något som helst för hunden. Min sambo löste ut hunden utan att blinka. Det är en frisk, glad, stor och reslig schäfer på 9 år som han känner mycket för.

Eftersom matten till hunden, tidigare var styvmor och åren efter, också kommit att bli en mycket god vän till min sambo, har min sambo träffat hunden många gånger sedan den var valp. Sambons far har varit med och fött upp hunden. Han bedrev, innan utlandsflytten, uppfödning av schäfer. Han blev förtvivlad när han hörde att den underbara schäferhunden skulle avlivas "bara så där". Faren har bokat biljett, men har ingen möjlighet att komma upp förrän till veckan. Det är många känslor inblandade här. Men, då faren i Portugal faktiskt står som delägare på hunden, stoppades avlivningen.

Vi har idag redan 4 st hundar. 2 av dem är unghundar. Det kommer att ta ännu mera tid. Vi vet att vi klarar det och har analyserat och pratat om det sedan vi fick veta alternativen. Tack och lov att jag valde att få hästen betäckt så att hon inte kommer att tränas på någon högre nivå året framöver.:angel:

Vi vet att det förmodligen blir en slutstation för nykomlingen hos oss. Hunden är "gammal" och som det ser ut nu så kommer det inte bli en flygtur till Portugal för hunden. En veterinär ska checka upp honom till veckan, så beslutas det om han blir kvar hos oss eller om han följer med sin uppfödare till utlandet. Det lutar till 99% att han kommer att bli kvar i Norge. Far till min sambo är också säker på det.

Han är otroligt välskött, endast lite tandbehandling som ska till. Jag har varit ner för att hälsa på hunden för att bilda en uppfattning om honom och låta honom få upptäcka vem jag är. Jag har rastat och tränat våra hundar hemma för att det ska gå så lugnt och smidigt vid den kommande introduktionen i hundflocken. Jag har bred vana av hundar, men just schäfer är ny för mig. Vi har ju en salig mix av raser - från Pomeranian till Alaskan Husky/Laika. Flera vänner har haft dessa brukshundar, min sambo är ju uppväxt med dem. Jag ser det med blandad förtjusning, intresse samt lite lite nervositet. Men, jag vet att vi tillsammans kan få ut det bästa av situationen och om det blir som vi tror, också ge hunden en underbar slutstation i naturlig "hundflocksmiljö" , träning och underbar natur. Jag tror dessutom att det påskyndar planerna om en hundgård med egna hundhus ganska drastiskt ....

I hela denna tragedin så inser man hur skört det är när människor dör och lämnar sina husdjur efter sig. Alla djur har inte någon som tar hand om dem. Pensionatet hade flera gånger varit med om att ägare gått bort och hundarna blev "kvarglömda" hos dem. Mina tankar, dessa dagarna, har kretsat kring detta och hur enkelt det verkligen är för vissa att avliva friska djur. Om än gamla, men friska och fyllda med en stor, karismatisk livsglädje ....
 
Senast ändrad:
Sv: Vi har fått oväntad tillökning ...

Hoppas att allt ordnar sig bra för er och hundarna (och det kommer det säkert att göra)! Verkligen en stor eloge till er som tar på er att ta hand om den här hunden, det verkar, som du säger, vara alltför många människor som är villiga att avliva friska djur.

Det minsta man kunde begära av syskonen och andra berörda hade ju varit att åtminstone försöka hitta ett nytt hem till hunden. Tur att det verkar lösa sig bra ändå, tack vare er.
 
Sv: Vi har fått oväntad tillökning ...

Vill också :bow: ordentligt för er!
Verkligen en fin och osjälvisk handling att ta hand om den "viktigaste" och mest rättslösa "arvingen".

Hoppas att introduktionen går bra, och allt annat också:love:

Faktum är att dödsboet borde ha blivit fakturerat på hela kostnaden fram till och med dödsdagen, och hade då varit skyldig att betala det. Bara som ett tips ni kan skicka vidare till pensionatföreståndaren.
 
Sv: Vi har fått oväntad tillökning ...

Tack! Det värmer :love:

Väldigt bra tips, det ska jag faktiskt kontrollera direkt till veckan- hur vi löser det. Det är ju rätt logiskt nu när du skriver det, men jag har faktiskt inte haft en tanke på det. Tack!
 
Sv: Vi har fått oväntad tillökning ...

Precis! För dödsboet skulle ju fått betala för pensionatvistelsen även om hunden skulle ha avlivats.

:) En mycket god gärning av er. Jag gillar inte när man avlivar fullt friska och välmående hundar.
 
Sv: Vi har fått oväntad tillökning ...

Tack!

Och ja, jag tror faktiskt att det kommer gå väldigt bra. Min sambo är på väg hem nu. Det blir att ta båda bilarna iväg till en öppen och trevlig plats där vi ska låta hundarna få mötas i lugn och ro genom att ta oss en bit bort, en tur på fjället. :laugh:

Ja, jag tänker också som så - att det är det minsta man borde begära. Vet inte om man ser med direkt opartiska ögon som själv djurägare, men hunden betydde allt för den här människan och hon har lagt ner oerhört mycket träning, tid och kärlek på den här hunden. Han är i fint skick och har med stor sannolikhet några år kvar. Det känns som att det borde vara viktigare för människorna som varit runt omkring hunden, att få ett bra "sista liv" till honom. Jag ser så många människor som avlivar djur för små anledningar. Jag är ingen dömande person, men det känns så fel .....
 
Sv: Vi har fått oväntad tillökning ...

Ni verkar vara underbart vettiga och sympatiska människor. Jag är verkligen glad för att den stackars "undanskuffade" (på pensonat) hunden får tillbringa sin sista tid hos er.
Det blir ett fint avslut på ett fint liv, känns det som.
 
Sv: Vi har fått oväntad tillökning ...

Min första hund fick vi just för att kvinnan som ägde honom var sjuk (hon dog ett tag senare, cancer) och hon lämnade in hunden till avlivning. Jag känner vet. som skulle utfört avlivningen och hon frågade om hon fick försöka hitta ett nytt hem åt vovven då hon visste att jag letade första hund och kvinnan gick med på detta.
Och tur var det, jag hade inte kunnat tänka mig en trevligare första hund även om han idag inte lever pga tragisk olycka, så är jag glad för den tiden vi fick tillsammans, och att det löste sig så bra, första ägaren var även hon väldigt nöjd över att han fick fortsätta leva istället för att avlivas.

Hoppas allt går bra med er nya familjemedlem! :)
 
Sv: Vi har fått oväntad tillökning ...

Tack! :laugh:

Jag har pratat om det som ni kloka Bukefalister, med hjärnkoll, har skrivit här, med min sambo. Är oerhört tacksam för att ni gett mig den informationen. Han har tagit det vidare med sin far, som haft hunden som unghund. Faren kommer ju hit med flyg till veckan och ska faktiskt ta upp detta. Vi har som sagt var inte haft en tanke på det.

Håller helt och hållet med. Det finns inte många ursäkter för att avliva välmående djur.

"Cane" har kommit hem till oss nu. Alla hundarna fick träffas på neutral mark. Det blev en strand i närheten istället för en fjälltur. Hunden har fått en hel del intryck under dagen, så vi valde att ta det lugnt. Det gick super bra. Alla hundarna har accepterat nykomlingen. Unghundarna fick träffa på en trygg, lugn och dominant Schäferhane och tiken (JRT) fann en man. Så än så länge, verkar det gått över förväntan! Ska bli intressant att se vad dagarna har att ge framöver.

"Cane" sover nu bredvid sin akuthusse efter att ha fått en god middag. De är som gjorda för varandra. Jag märker att min sambo har en stor förkärlek för Schäfrar. Han kan inte sluta titta på honom.
 
Sv: Vi har fått oväntad tillökning ...

Tack igen! Verkligen!

Ja, jag har fått höra att medellängden på dessa raser är mellan 10-12 år. Och eftersom han är 9 år nu, så ska vi ta på oss att ge honom ett underbar sista tid. Han förtjänar det verkligen, den här stolta och vackra hunden!
 
Sv: Vi har fått oväntad tillökning ...

Tack så mycket!

Och vad fint att ni också tog er ann en hund som annars avlivats. Tragiskt att den inte finns kvar på grund av en olycka. Jag misstänker ändå att den fick en oerhört bra tid hos er.
 
Sv: Vi har fått oväntad tillökning ...

"Cane" sover nu bredvid sin akuthusse efter att ha fått en god middag. De är som gjorda för varandra. Jag märker att min sambo har en stor förkärlek för Schäfrar. Han kan inte sluta titta på honom.

Ååh :love: härligt att det gick så bra!
:bow: till er!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 223
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 379
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 012
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 620
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp