När är det dags att ge upp? (långt)

Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Ja visst är det så. Men han är ju inte ledig.
Alla tre är ridskolehästar. Labbe gör så där med dom flesta, stannar o sparkar bakut eller stannar på hinder. Det är hans sätt att vara.
Alex däremot, gör bara såhär med mig, har börjat visa tendenser med andra ryttare också.
Hon rider redan till dem. Dom uppför sig med henne, dummare än så är dom ju inte.

Morcrabban:Det spelar ingen roll om jag så rider på långa tyglar en timme, rätt var det är sprätter han iväg ändå för då blir han uttråkad.
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Morcrabban:Det spelar ingen roll om jag så rider på långa tyglar en timme, rätt var det är sprätter han iväg ändå för då blir han uttråkad.

Det var inte så jag menade, man måste ju sysselsätta dem och aktivera både kroppen och huvudet på dem, men man kan göra det utan att ställa några högre krav.

Sedan om han så gott som bara gör så med dig, så är det förmodligen något med din ridning som orsakar det. Ta det inte på fel sätt.
Jag har ridit många hästar som inte funkat med andra på olika sätt.
Men jag har ett exempel som är väldigt färskt och som kommer från det stall där jag har min häst.

Vi har en tjej som nyligen köpt en ny ponny som gått jättefint och tävlats osv. Men hon flyger av titt som tätt. Han bockar åt alla håll och kanter tills hon far av, i alla gångarter!
Men när hon håller händerna stilla och trycker till när han börjar och hela tiden håller honom fokuserad, alltså ger honom signaler regelbundet och inte ger honom de 2sekunder som han behöver för att tycka att det är tråkigt och vilja komma ifrån arbete och sticker, bockar och har sig. Så går han jättefint! Det visar på att det var något med hennes ridning som påverkade honom, eller rent ut sagt uttråkade honom.

Be din ridlärare kolla vad du glömmer att tänka på när du rider honom, antar att din rädsla och förvänting på att han ska göra något gör att du inte tänker på vad du som ryttare gör, det är väldigt vanligt.
Dessutom försök gå in och inte tänka på att han busar, rent psykologsikt så brukar man få det utfall som man förväntar sig.
Pga att man utger signaler som påverkar levande saker i den riktning som man förväntar sig.

Jag personligen anser att man inte ska ge upp, hästar som ger en svårigheter utvecklas man så mycket mer med. Man lär sig så otroligt mycket på att rida och hantera dem. Följ ditt hjärta så blir det rätt ska du se.
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Jag vet att jag rider honom på exakt samma sätt som i somras. Det har jag redan analyserat.
Jag red honom i somras när han kom och han betedde sig som en ängel.
Sen slutade jag som skötare, red bara lektioner ett tag och sen började jag på alex 1 januari iår.
I början kändes det precis som vanligt sedan började problemen.

Jag försökte sysselsätta honom, skänkelvikning, sluta, öppna, framdelsvändning.
Hela tiden göra något nytt.
Men det funkar inte.
Jag har försökt att bara rida på mjuka halvlånga tyglar göra volter hela tiden och byta varv så fort han börjar spänna sig. Men då blir han halt, han måste jobbas korrekt annars håller han inte.

I början när han började förväntade jag mig inte att han skulle göra sådana saker, jag var inte rädd. Jag tyckte det var roligt, jag gillat hästar med liv i. Men sen kastade han av mig, han var inte busig, utan rent elakt. Så jag slet av ett ledband i foten. Envis som jag är var jag uppe på hästryggen redan nästa vecka trots order om att ta det lugnt i 6 veckor.
Jag var förbannad och red så korrekt jag kunde och bad ridläraren hela tiden korrigera mig om jag gjorde något fel. Han fortsatte ändå.
Rätt var det var kastade han sig igen men jag satt kvar, trampade snett i stigbygeln och *snap* ett ledband i andra foten sträcktes ut till max.

NU först börjar jag bli rädd.
Jag har aldrig haft så ont i hela mitt liv, i 3 dagar låg jag och bara grät, utmattad för jag fick inte i mig någon mat, kunde inte ens gå till köket.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Det är ju det jag har sagt hela tiden, jag börjar bli rädd för honom.
Jag rider ju för tränare en gång i veckan

Vad händer om du inte går i klinch med honom varje gång han brusar upp? Utan bara lugnt tar tillbaka honom, och så fortsätter ni. Ibland kan det bli värre om man slår tillbaka, så att säga, att man trappar upp konflikten.

Vad säger din ridlärare om hästens beteende och hur ni ska komma tillrätta med det?

Annars skulle jag säga: byt häst! Jag red också en häst so jag till slut blev rädd för, och slutade rida den. Jättesynd, för det är en fin häst som oftast är väldigt rolig att rida, men ibland får man inse att man inte är skicklig nog som ryttare helt enkelt. Även om man gillar hästen.
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Då anser han att han vinner och så gör han om det gång på gång när man kommer till stället.
Vid säger som nu igår, vi skulle gå mellan sargen och en mur. Han var livrädd för muren och jag tänkte visst, skit i det då.
Han kastade sig åt sidan, bakåt, småreste sig och grejade. Jag vände därifrån, strök honom på halsen och sa att det var okej, men han vägrade gå förbi. Jag provade från alla möjliga vinklar, komma från galopp på en volt förbi men icke.
Inte förrän jag daskade till honom i arslet gick han förbi. Och sen kunde vi gå förbi där i alla gångarter. Visst tittade han på muren och steppade åt sidan. Men han kastade sig eller dummade sig inte.

Ridläraren säger att det bara är rena dumheter, att jag inte ska ge mig, men att när han börjar stegra på riktigt att jag då kanske ska lugna ner konflikten och börja om igen.
Men så länge han bara kastar och ha sig ska jag va på honom för han gör det för att komma undan.
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Ingen mer som kan komma med något råd?

Idag var jag grinfärdig redan i stallet, illamående av rädsla och känslorna sköljer över mig och gör mig tårögd bara när jag skriver detta.

Han uppförde sig riktigt fint till en början. Och jag berömde honom så fort jag kunde "starta", dvs. stå still, rida fram i skritt, öka till trav o sen fatta galopp o komma på ett hinder, med översvallande beröm och klapp på halsen.
Men ändå, tillslut, helt utan anledning så kastar han sig och tjuter.

vad är det för fel på mig?
Han gör ju bara så med mig :(
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Har du testat med att låta bli hoppningen och all ridning med honom där du ställer krav?
Börja om från början, från backen och bygga upp ett förtroende. Rida pass utan att ställa krav på honom mer än att han ska hålla sig lugn och fin. Din rädsla påverkar ju honom, gör saker som stärker ditt förtroende för honom.

håller nog med här. Det kommer perioder då man faktiskt får börja om lite från början.
Inga krav, det fick jag sluta med min nisse- då han var sådär bångstyrig. Nu har vi bara roligt och jag ställer än så länge inte nå vidare krav på honom, de kommer jag att göra då de där dumheterna försvinner. Vi ska bygga upp en relation och förtroende till varandra först.

Gör något helt annorlunda och nytt. Varför inte gå promenader? Borsta, pyssla. Det är något viktigt som jag alltid kommer stoppa in mellan mina pass.:)
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Han gör ju bara så med mig :(

Där har du en del av svaret på probelmet. Du påverkar nog en hel del på honom. Spänner du dig? Sitter du o tänker på vad han kan göra eller kommer att göra? Har du roligt?
Tänk tänk tänk.

Hästen fattar säkerligen att du är rädd och nervös.

Ni kanske ska göra något annat, variation. Då kanske du ändrar dig både inre och yttre! Testa för tusan!:)
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Tack för svaren.
Men jag har gett upp, jag har sagt upp skötarskapet :cry:
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Jag tycker att du tagit rätt beslut. Du håller på att lära dig, då måste du få rida en häst som du lär dig något av. Om det hade varit din egen häst hade du kunnat fortsätta ett tag till och försöka komma runt problemet men om man inte kan välja själv vad/hur man ska göra så ska man byta häst! Att fortsätta när det inte fungerar är inte bra för vare sig ryttare eller häst. Man ska dessutom inte behöva betala för att bli avkastad när det handlar om att köpa utbildning där hästen ingår.
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Fast jag betalar ju ingenting för att ha honom som sköthäst.
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Jag tycker nästan du redan har svarat på din egen fråga;)

Häst nummer ett är du lite rädd och ängslig med och det är aldrig en bra kombination oavsett hur mycket man gillar hästen. det är inte bra för någon av er. Dessutom har den ju varit skadad..

Häst nummer två saknar du och är trygg med. Att du känner dej stor är nog mest din egen uppfattning. jag känner mej stor på min lilla 150häst men det är ingen annan som liksom tänker på det nämnvärt.(jag själv är 167 med långa ben, hästen är liten och lite spenslig) Hamnar du inte i obalans så tycker jag det inte är nån som helst fara.

Häst nummer tre tycker du ju helt enkelt inte om.

Jag röstar på häst nummer två!:)
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Jo men han är ju upptagen.
Jag ÄR stor på honom han är 154 och jag 171 dessutom är jag grov, så..
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Han är min :love:
Belle är min!!

tvling12-13majammer235.jpg


tvling12-13majammer234.jpg


Lillälsklingen :love:
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Ni ser jättefina ut tillsammans. Va kul att det slutade bra!!! :)
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Ja, så jäkla skönt :)

Red ut barbacka idag o galopperade, så himla stor skillnad i ridningen nu :love:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
968
Senast: Lutten
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp