När är det dags att ge upp? (långt)

A

Aeternum

Lite bakgrundsfakta om hästarna:

Alex- Tidigare tävlad 120, senskada = konvalecent. Nu helt igång igen. Kommer inte hålla för mer än 90-1m KANSKE

Bellman- Tävlad 90-1m klockrent. Går 1.10 på träning. Klok hinderärlig häst. aldrig skadad.

Labbe- Tävlar 90-1m kapacitet för 1.20. Tittig häst men grym hoppteknik.


Jag är skötare på Alex nu, men jag börjar bli rädd för honom.
Varje onsdag har vi hoppning (spec.grupp) och alltid, alltid börjar han kasta sig, bockar o skriker. Han har inte ont, är inte öm någonstans. Helt genomkollad.
Och alltid när jag startar gör han så. Tycker han att ett hinder är läskigt och jag trycker till då tjuter han och kastar sig iväg efter.
Han har gjort att jag slitit av två ledband (ett i vardera fot) Och jag känner att jag börjar bli rädd.
Jag älskar häste, det var kärlek vid första ögonkastet, men jag känner att jag inte riktigt klarar av honom.
Dessutom är han het och stark.

Bellman, avgudar hästen. Var skötare på honom förut och tävlade 90-1m i div.3 laget.
Kan hoppa allt på honom. Han blir het och stark men jag rår på honom. Anledningen till att jag slutade på honom var att jag känner mig så stor på honom. Han är korsning nvs/arab med kropp som en nvs så han har inga problem att bära upp mig. Men jag KÄNNER mig stor. Han är 154 och jag 171. Dessutom är jag kraftig.
Saknar honom grymt nu när vi hoppar. Känner mig trygg med honom.

Labbe, tyckte inte om honom från början, han är väldigt speciell. Men han har en grym kapacitet och hoppar som en gud när man kan rida honom. Han har jag chansen att utvecklas på och debutera 1.10 möjligen. Men jag tycker inte riktigt om honom som "personlighet" rätt var det är sprätter han iväg eller kickar. Och han är jobbig i stallet.

Hur skulle ni ha gjort?
Jag älskar ju Alex, han är mitt allt. Men ju fler gånger jag rider honom, desto värre blir min rädsla.

Idag tillexempel.
Vi skulle hoppa en bana och han drar framåt och jag drar bakåt. Och det går ju inte. Det gick fram till hinder nummer 6 då vi fick ett stop, jag skrittar och berömmer honom ändå för det var mitt fel. Så ska jag fatta galopp, då slänger han sig åt andra håller, tjuter och börjar bocka. Den gången sitter jag kvar så jag rappar till honom med spöt i arslet och då reser han sig.
Kastar mig om hans hals och han går ner. Så ska jag försöka starta igen, skrittar och stryker honom på halsen, men när jag ska börja galoppera så kastar han sig igen och små reser sig.
Tappar till honom mellan öronen och då ger han sig.
Resten av banan gick bra sen.

Jag förstår inte varför han gör så, men jag blir rädd. är rädd att åka av och göra illa mig och jag gråter nu när jag skriver detta.


Snälla kom med råd ni som orkat läsa :( För jag vet varken ut eller in längre.
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Jag tycker att du ska satsa på den hästen som du känner dig trygg med. Annars finns risken att du till slut knappt vågar hoppa.

Ridning ska vara ROLIGT! Är det inte det så är det något fel...
Om du försöker lyssna på ditt inre, vad känns det som att du ska göra?

Skickar styrkekramar!
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Jag vet inte vad mitt inre säger :(
Jag VILL ju hoppa, vill tycka att de är roligt. Men jag älskar ju alex :cry:


Kan tillägga: alex är ju "min" nu, min sköthäst.
Bellman är upptagen, kanske blir ledig.
Labbe är ledig.
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

ingen mer som kan komma med råd? Hjälp!!
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

tycker jag också! och du är inte för stor!

kanske du kan rida alex igen när han har lugnat ner sig och du har blivit tryggare??
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Jag tycker att du ska ha en häst du är trygg med, har samma probelm själv, nästan iaf.

Har en häst som jag har kontrakt på att rida och tävla, men trillade av en annan häst i somras och skadade ryggen, blev efter det väldigt rädd och osäker på ridning och är det fortf.

Sen har jag sån himla press på mig att jag måste rida och ingen verkar förstå. Och nu har det gått så långt att jag helst avstår från att rida alls och de få gånger jag gör det är det med hjärtat i halsgropen ungefär.

dumt jag vet, men jag har inget annat val än att ha hästen kvar och rida annars blir det ju kontraktsbrott.



Så med egen erfarenhet av saken så råder jag dig verkligen till att rida en häst du känner dig trygg på tills du har fått tillbaka självförtroendet i ridning igen. annars kommer det nog gå lika utför för dig som det gjort för mig....

Var glad för att du har möjligheten att byta häst och var inte dum och inte utnyttja det.
hästen kan du väl alltid hälsa på om du tycker så mycket om den?
Och någon gång längre fram kanske du känner att du klarar av det bättre?
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Jag tycker att du ska rida den häst som du känner dig säker med, det är absolut ingen idé att rida en häst du är rädd för, det kan skada både dig och hästen. Men om du verkligen älskar Alex, kanske det är dags att trappa ner hoppträningen, återfå förtroendet för varann? Gör roliga saker, som "lillsyrran" säger, ridning ska vara roligt!

Du kanske kan hoppträna med Labbe tills du och Alex återfått förtroendet för varann? Om jag var du skulle jag "börja om" med Alex. Bara ha kul, kanske rida cavaletti då och då, tills han självmant bjuder mot hinder och vill hoppa.

Jag önskar er lycka till!
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Bjudningen är de inte fel på, han VILL hoppa. Kanske lite för mycket?

Vi tror att det beror på för att han är så sjukt lycklig för att vara frisk o hel o få hoppa igen

Även om jag bara rider cavaletti reagerar han sådär.
Även i dressyren, men då blir han sur, söker minsta anledning att reagera och gör det ordentligt.

Centaur: om jag byter finns risken att ngn annan tar Alex. Och då kan jag inte ta tillbaka honom sen.

Dramatik: Jag känner mig ju bara trygg på bellman, och han är ju upptagen. Labbe är ju också lite "lömsk" och kan tvärstanna rätt vad det är.
Och som sagt, byter jag kanske han inte finns kvar sen.
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Finns där ingen annan häst du känner dig trygg på?

Ingen du kan bli medryttare på?

Ingen du kan låna som fodervärdshäst?

Visst, hästen finns kanske inte är ledig sen om du bytar, men sen å andra sidan är det värt att riskera att bli ännu mer rädd så att det påverkar ditt framtida ryttarliv?

Det finns säkert fler hästar du kommer fatta tycke för....
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Nej, det är bara Bellman.
Nej, bor i en liten by.
Nej.

Jag har haft många hästar genom åren, men ingen som jag känner så som alex för.
Jag älskar honom verkligen :(
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Jo jag vet hur det är.

Har en sådan själv nu (den jag har kontrakt på) och det känns inte bra att ens tänka tanken på att överge dem.

Men du kan inte rida alex i dressyr och någon annan i hoppning så länge då?
Bara tills du känner att du klarar det bättre?
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Jag har tyvärr ingen möjlighet att ha båda två. :(
Jag ser bara problem, hittar ingen väg att lösa det här :cry:
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Varför inte ta det lungt med alex ett tag? Tills du känner dig säker igen?
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Jag rider lektion på honom, en hoppspecialgrupp där vi har hoppning varje gång som förberedelse inför tävling denna säsong, vi har alltid samma hästar.
På helgen rider jag mest ut eller rider dressyr, men ute har han blivit fjantig i traffiken, kastar sig i diken, reser sig eller kastar sig ut i vägen då de kommer en bil.
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Det är inte så att det är du som är rädd för honom då?
Hästar känner ju av det, kanske är det därför han håller på som han gör?
Finns det ingen tränare du kan prata med som kanske kan hjälpa dig lösa problemet?
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Det är ju det jag har sagt hela tiden, jag börjar bli rädd för honom.
Jag rider ju för tränare en gång i veckan
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Jo, jag vet...men menade mer att du kanske är mer rädd än vad du tror?
För det verkar ju som om det smittar av sig på hästen.

Ja, men kan du inte prata med henne/honom och berätta hur du känner?
Så kanske denne kan hjälpe dig lite bättre?
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

jag har pratat med henne och hon hjälper så gott hon kan
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Bellaman låter mest lämplig.
Är Alex och Labbe ridskolehästar och ingen av dem har ont så bör nog ridlärarna rida till dem innan de låter eleverna utsättas för deras spratt
 
Sv: När är det dags att ge upp? (långt)

Har du testat med att låta bli hoppningen och all ridning med honom där du ställer krav?
Börja om från början, från backen och bygga upp ett förtroende. Rida pass utan att ställa krav på honom mer än att han ska hålla sig lugn och fin. Din rädsla påverkar ju honom, gör saker som stärker ditt förtroende för honom.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 932
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 046
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp