När är det för sent att betäcka på året?

Sv: När är det för sent att betäcka på året?

För det första måsta man hitta en hingststation som fortfarande har öppet. De flesta jag känner till har stängt så här års.

Jag tycker att det är för sent, jag vill ha föl i maj så att det kan gå på bete med mamman hela sommaren.
 
Sv: När är det för sent att betäcka på året?

För det första måsta man hitta en hingststation som fortfarande har öppet. De flesta jag känner till har stängt så här års.

Jag tycker att det är för sent, jag vill ha föl i maj så att det kan gå på bete med mamman hela sommaren.

Har en hingst 5 minuter bort som jag ska använda mig av, så det är inga problem.
Men då blir den viktiga frågan. Mår fölet dåligt av att inte få gå på bete hela sommaren? Blir det efter i utvecklingen?
 
Sv: När är det för sent att betäcka på året?

Är det för sent att betäcka nu tro?

Det beror väl kanske på var man bor, men så här sent hade jag inte betäckt.

Att ha en ny liten fölis under hösten när det stormar och regnar - nej det hade jag nog varken orkat med eller klarat av rent "nervmässigt"

Att oroa sig för att det ska vara för kallt, för blött, att den inte får ligga torrt, att den måste stå inne så mycket för att vädret är dåligt - och därmed inte få röra på sig tillräckligt - osv.
 
Sv: När är det för sent att betäcka på året?

Jag tycker också det är för sent. Som tidigare nämnt är det bäst för fölungen att födas så pass tidigt att den har sommaren på sig att växa. Så därför krävs lite planering ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Daniel Wäjersten-tränade Great Skills är på plats på Grosbois för en spännande vinter i Paris. Så sent som i går blev hon också utsedd...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 921
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 119
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 445
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp