Missad dräktighet vid köp

Du kan ju rent tekniskt registrera fölet med okänd stam och därmed inte betala till hingstägaren. Du har ju ingen skyldighet mot hen liksom. Däremot så kanske värdet på fölet sänks på det sättet såklart. Men det är ju en lösning för dig om det är en hingst som inte alls passar eller inte ens tillhör samma ras.

Helt ärligt... är det ett hingstföl (dvs med största sannolikhet en blivande valack) hade jag registrerat med okänd far. Inte värt besväret när det inte finns något avelsvärde.

@Emelie.eh
 
Alla hingstar har ju registrerat sitt DNA, så det skall du absolut göra!

Det blir spännande om du får någon träff, och jag kan tänka mig två scenario.

Det ena är att du inte får någon träff, och det vore förstås trist.

Det andra, att du får en träff, men då kan du också få en rejäl räkning på Ja, men det är ju möjligt att i alla fall kolla mot en hingst i taget för alla svenskstationerade hingstar som löst licens i SWB det året. Mer resurskrävande självklart men har SWB sagt att de kan hjälpa till med det så är det ju möjligt, även om det såklart är bättre om man kan få fram de mest troliga alternativen. Jag hade dock dubbelkollat med SWB vad som gäller för pris på detta, lär ju bli dyrare än en vanligt härstamningskontroll mot bara en eller två föräldrar.
Vilket jag även skrev i mitt första inlägg. Det är SLU som testar och inte SWB. Kostar en hel del att testa för varje hingst också och inget SWB sponsrar med.

Tillägg, vet inte vad som hände med citeringen. Svaret var till @Gabby_Ossi och inte @prinsessfeminist
 
Vilket jag även skrev i mitt första inlägg. Det är SLU som testar och inte SWB. Kostar en hel del att testa för varje hingst också och inget SWB sponsrar med.

Eftersom det är SWB som gav rådet att skicka in DNA för koll mot ett flertal hingstar skulle jag ha börjat att fråga dem. Det kan ju vara så att SWB har något avtal med SLU för de fåtal fall när det t.ex. har blivit fel pappa och en ny måste hittas och att de då får göra flera kollar för samma pris, och att det går att använda även i TS fall.
 
Eftersom det är SWB som gav rådet att skicka in DNA för koll mot ett flertal hingstar skulle jag ha börjat att fråga dem. Det kan ju vara så att SWB har något avtal med SLU för de fåtal fall när det t.ex. har blivit fel pappa och en ny måste hittas och att de då får göra flera kollar för samma pris, och att det går att använda även i TS fall.
Som sagt så har förmodligen ts missuppfattat hur SWB menade. Varför skulle SWB sponsra DNA tester menar du? SWB bryr sig väl inte om ts häst reggas med gröna eller grå papper och liksom ingenting med det hela att göra förutom att ev utfärda ett pass om ts skulle välja att regga i SWB.
 
Som sagt så har förmodligen ts missuppfattat hur SWB menade. Varför skulle SWB sponsra DNA tester menar du? SWB bryr sig väl inte om ts häst reggas med gröna eller grå papper och liksom ingenting med det hela att göra förutom att ev utfärda ett pass om ts skulle välja att regga i SWB.

För att det är där kontakten varit och det är därifrån TS fått råd att göra DNA-test. Varför de skulle bry sig? För de är hjälpsamma och trevliga människor som bryr sig om sina medlemmar och vill att det ska bli rätt. Däremot så utgår de kanske från att man om man tar kontakt med dem vill ha rätt stam och papper "till varje pris" och tänker inte på att hästägaren kanske inte tycker det är värt att betala för 50-talet DNA-test om alla är i fullpris. Därför menar jag att steg ett är att fråga den personen på SWB som gav råd om att skicka DNA för att jämföra mot de hingstar som vart i avel, om det är samma pris som för vanlig härstamningskontroll eller om man måste betala separat för varje hingst. Om SWB inte vet så hänvisar de då antagligen vidare till SLU och så får man ta det därifrån.
 
Som sagt så har förmodligen ts missuppfattat hur SWB menade. Varför skulle SWB sponsra DNA tester menar du? SWB bryr sig väl inte om ts häst reggas med gröna eller grå papper och liksom ingenting med det hela att göra förutom att ev utfärda ett pass om ts skulle välja att regga i SWB.
Mja, finns ju fördelar för SWB om hästen får full stam - då kan ju fölet gå i avel senare om den är bra och det är ju en vinst för SWB med.
 
För att det är där kontakten varit och det är därifrån TS fått råd att göra DNA-test. Varför de skulle bry sig? För de är hjälpsamma och trevliga människor som bryr sig om sina medlemmar och vill att det ska bli rätt. Däremot så utgår de kanske från att man om man tar kontakt med dem vill ha rätt stam och papper "till varje pris" och tänker inte på att hästägaren kanske inte tycker det är värt att betala för 50-talet DNA-test om alla är i fullpris. Därför menar jag att steg ett är att fråga den personen på SWB som gav råd om att skicka DNA för att jämföra mot de hingstar som vart i avel, om det är samma pris som för vanlig härstamningskontroll eller om man måste betala separat för varje hingst. Om SWB inte vet så hänvisar de då antagligen vidare till SLU och så får man ta det därifrån.
SWB har inget med dna testen att göra mer än det skickas till dem från SLU så passen kan skickas ut. Helt orimligt att tro SWB skulle sponsra folk som inte vet vem hingsten är för att kanske hitta rätt hingst. Skulle medlemmarna stå för detta så hade det blivit rabalder. Tror inte att många medlemmar är speciellt intresserade att sponsra andras dna test :rofl:
 
SWB har inget med dna testen att göra mer än det skickas till dem från SLU så passen kan skickas ut. Helt orimligt att tro SWB skulle sponsra folk som inte vet vem hingsten är för att kanske hitta rätt hingst. Skulle medlemmarna stå för detta så hade det blivit rabalder. Tror inte att många medlemmar är speciellt intresserade att sponsra andras dna test :rofl:

Det kan ju hända vem som helst att man t.ex. får fel sperma skickad och man måste göra fler DNA-test för att hitta rätt hingst. Vet inte vem som brukar betala de extra DNA-testen, det händer ju ändå med jämna mellanrum. Men oavsett var min poäng att innan man börjar skicka in DNA och ber dem hitta rätt pappa bör man be att få klarlagt hur mycket det kommer kosta.
 
Är det inte ASVH och inte SWB som skickar ut pass och sköter registreringen av SWB?

ASVH bytte namn till SWB för flera år sedan. Rent formellt är SWB namnet på medlemsföreningen som äger bolaget ASVH Service AB som sköter den dagliga driften med registrering och utdelning av pass. Men det namnet är egentligen bara kvar för att det skulle vara för mycket krångel att byta namn på bolaget.
 
ASVH bytte namn till SWB för flera år sedan. Rent formellt är SWB namnet på medlemsföreningen som äger bolaget ASVH Service AB som sköter den dagliga driften med registrering och utdelning av pass. Men det namnet är egentligen bara kvar för att det skulle vara för mycket krångel att byta namn på bolaget.
Ok, då jag inte sysslar med avel längre har det helt gått mig förbi. :)
 
Det kan ju hända vem som helst att man t.ex. får fel sperma skickad och man måste göra fler DNA-test för att hitta rätt hingst. Vet inte vem som brukar betala de extra DNA-testen, det händer ju ändå med jämna mellanrum. Men oavsett var min poäng att innan man börjar skicka in DNA och ber dem hitta rätt pappa bör man be att få klarlagt hur mycket det kommer kosta.
Men då är det ändå ganska enkelt att veta vilka hingstar som det är möjligt att det kan vara. De har tagit emot semidoser från ett visst antal stationer den aktuella dagen ochj vet vilka de ska testa emot. Det är viss skillnad, istället för att behöva testa urskiljningslöst mot alla de hingstar som finns i avel
 
Det kan ju hända vem som helst att man t.ex. får fel sperma skickad och man måste göra fler DNA-test för att hitta rätt hingst. Vet inte vem som brukar betala de extra DNA-testen, det händer ju ändå med jämna mellanrum. Men oavsett var min poäng att innan man börjar skicka in DNA och ber dem hitta rätt pappa bör man be att få klarlagt hur mycket det kommer kosta.
Det händer inte speciellt ofta men visst har det hänt med både fel sperma och att stationer har inseminerat med fel sperma och då brukar det vara den som tabbat sig som står för kostnaden att matcha mot rätt hingst. Alltså inte SWB. Dessutom är det ingen jämförbar liknelse mot ts där fd ägarna av ngn anledning inte vill ha kontakt. Det står tydligt på SWB sida vad det kostar per gång.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 684
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 526
Senast: Masse
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 682
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp