Missad dräktighet vid köp

Enligt samtal med SWB ska jag skicka in ett DNA till dem så testar de och ser om de får någon match på en godkänd hingst hos dem. Det va SWB’s rekommendation att skicka in ett DNA-prov efter att fölet fötts.
Alla hingstar har ju registrerat sitt DNA, så det skall du absolut göra!

Det blir spännande om du får någon träff, och jag kan tänka mig två scenario.

Det ena är att du inte får någon träff, och det vore förstås trist.

Det andra, att du får en träff, men då kan du också få en rejäl räkning på alla avgifter etc.

Fast är det en godkänd hingst som passar ditt sto, så vore det förstås rimligt och såklart höja värdet på fölet betydligt.
 
Alla hingstar har ju registrerat sitt DNA, så det skall du absolut göra!

Det blir spännande om du får någon träff, och jag kan tänka mig två scenario.

Det ena är att du inte får någon träff, och det vore förstås trist.

Det andra, att du får en träff, men då kan du också få en rejäl räkning på alla avgifter etc.

Fast är det en godkänd hingst som passar ditt sto, så vore det förstås rimligt och såklart höja värdet på fölet betydligt.
Blir det verkligen jag/köparen isåfall som blir betalningsskyldig eftersom jag ej är språngägare och när hästen betäcktes va hon inte min?
Tänker annars kan ju säljaren betäcka ett sto ”strunta” i att dr kolla henne, sälja stoet och sätta den nya ägaren i ekonomisk kris.
 
Blir det verkligen jag/köparen isåfall som blir betalningsskyldig eftersom jag ej är språngägare och när hästen betäcktes va hon inte min?
Tänker annars kan ju säljaren betäcka ett sto ”strunta” i att dr kolla henne, sälja stoet och sätta den nya ägaren i ekonomisk kris.
Ja, det vågar jag nog inte påstå. Det kan andra bättre.

Men skall du ha hästen registrerad så skall hingsthållaren skriva på.

Gör denne det om de inte fått betalt?

Jag vet inte?

Vad säger ni andra erfarna?

Stationsavgift etc lär de iallafall inte kunna skicka till dig, då du inte varit kund.
 
Blir det verkligen jag/köparen isåfall som blir betalningsskyldig eftersom jag ej är språngägare och när hästen betäcktes va hon inte min?
Tänker annars kan ju säljaren betäcka ett sto ”strunta” i att dr kolla henne, sälja stoet och sätta den nya ägaren i ekonomisk kris.

Men det blir ju väldigt märkligt om säljaren betalar allt det men du behåller fölet. Antingen får du betala allt och behålla fölet eller så får säljaren göra det och behålla fölet.
 
Men det blir ju väldigt märkligt om säljaren betalar allt det men du behåller fölet. Antingen får du betala allt och behålla fölet eller så får säljaren göra det och behålla fölet.
Men om säljaren vill det, så lär man få komma överens om någon typ av ersättning för fölvak, risker för stoet, ev dyra omkostnader osv.

Jag hade spontant inte velat ha någon deal med en säljare som gått under jorden, om inte det finns resonabla omständligheter som gör att förtroende trots allt kan skapas.
 
Men om säljaren vill det, så lär man få komma överens om någon typ av ersättning för fölvak, risker för stoet, ev dyra omkostnader osv.

Jag hade spontant inte velat ha någon deal med en säljare som gått under jorden, om inte det finns resonabla omständligheter som gör att förtroende trots allt kan skapas.

Det håller jag med om.
 
Men det blir ju väldigt märkligt om säljaren betalar allt det men du behåller fölet. Antingen får du betala allt och behålla fölet eller så får säljaren göra det och behålla fölet.
I det här fallet kan jag absolut betala hingstens avgifter, dock inte så sugen på att lägga ut flera tusen om det är en hingst som absolut inte passar stoet. Jag tänker även rent teoretiskt.
Oftast om man köper ett sto som är dräktig (man vet att den är dräktig) vet man ju också vilka ev kostnader, risker osv det medför.
Men om någon köper en skogsmulle/sällskapshäst som sen visar sig vara dräktig har kanske inte den nya ägaren råd att betala fölavgiften/plats att ha ett föl eller ens den erfarenheten/kunskapen.
Rent teoretiskt borde man ju inte kunna ”skuldsätta” en person som inte haft något med aveln att göra, personen i fråga kanske inte ens vet att tidigare ägare försökt betäcka stoet.
Den gamla ägaren kan ju också säga att denne inte vill ha ett föl längre och vad händer då?
På SWB’s sida står det att språngägaren är den som äger språnget och därmed betalningsskyldig men behöver inte stå som uppfödare på fölet. I mitt fall finns det ju inte ens en anmälan på språngrulla så då kanske det inte ens finns en språngägare?
Vi får helt enkelt se hur det blir när fölis kommer.
 
Senast ändrad:
I det här fallet kan jag absolut betala hingstens avgifter, dock inte så sugen på att lägga ut flera tusen om det är en hingst som absolut inte passar stoet. Jag tänker även rent teoretiskt.
Oftast om man köper ett sto som är dräktig (man vet att den är dräktig) vet man ju också vilka ev kostnader, risker osv det medför.
Men om någon köper en skogsmulle/sällskapshäst som sen visar sig vara dräktig har kanske inte den nya ägaren råd att betala fölavgiften/plats att ha ett föl eller ens den erfarenheten/kunskapen.
Rent teoretiskt borde man ju inte kunna ”skuldsätta” en person som inte haft något med aveln att göra, personen i fråga kanske inte ens vet att tidigare ägare försökt betäcka stoet.
Den gamla ägaren kan ju också säga att denne inte vill ha ett föl längre och vad händer då?
På SWB’s sida står det att språngägaren är den som äger språnget och därmed betalningsskyldig men behöver inte stå som uppfödare på fölet. I mitt fall finns det ju inte ens en anmälan på språngrulla så då kanske det inte ens finns en språngägare?
Vi får helt enkelt se hur det blir när fölis kommer.
För längesedan köpte jag en ung ponny som avgifterna inte var betalade på, av typ förr-förra ägaren.
Jag kontaktade Flyinge (eftersom de angett vilken hingst som var pappa, och hingsten hörde dit) och förstod det som att ifall jag betalade betäckningsavgiften (minns inte vill sort, och ifall det var med ränta..) skulle min häst gå att registrera som avkomma.
Då modern var av okänd stam valde jag att inte göra något alls faktiskt.
 
I det här fallet kan jag absolut betala hingstens avgifter, dock inte så sugen på att lägga ut flera tusen om det är en hingst som absolut inte passar stoet. Jag tänker även rent teoretiskt.
Oftast om man köper ett sto som är dräktig (man vet att den är dräktig) vet man ju också vilka ev kostnader, risker osv det medför.
Men om någon köper en skogsmulle/sällskapshäst som sen visar sig vara dräktig har kanske inte den nya ägaren råd att betala fölavgiften/plats att ha ett föl eller ens den erfarenheten/kunskapen.
Rent teoretiskt borde man ju inte kunna ”skuldsätta” en person som inte haft något med aveln att göra, personen i fråga kanske inte ens vet att tidigare ägare försökt betäcka stoet.
Den gamla ägaren kan ju också säga att denne inte vill ha ett föl längre och vad händer då?
På SWB’s sida står det att språngägaren är den som äger språnget och därmed betalningsskyldig men behöver inte stå som uppfödare på fölet. I mitt fall finns det ju inte ens en anmälan på språngrulla så då kanske det inte ens finns en språngägare?
Vi får helt enkelt se hur det blir när fölis kommer.
Om det inte finns någon anmälan i språngrulla så är det väl en liten chans att det är en swb hingst, alla fall en godkänd sådan? Eller tänker jag fel?
 
För längesedan köpte jag en ung ponny som avgifterna inte var betalade på, av typ förr-förra ägaren.
Jag kontaktade Flyinge (eftersom de angett vilken hingst som var pappa, och hingsten hörde dit) och förstod det som att ifall jag betalade betäckningsavgiften (minns inte vill sort, och ifall det var med ränta..) skulle min häst gå att registrera som avkomma.
Då modern var av okänd stam valde jag att inte göra något alls faktiskt.
Det förstår jag. Är stoet tillräckligt bra för att bidra till fortsatt avelsarbete så hade jag nog registrerat.

Men om inte, nej, då hade det blivit okänd korsning i stamtavlan.
 
Om det inte finns någon anmälan i språngrulla så är det väl en liten chans att det är en swb hingst, alla fall en godkänd sådan? Eller tänker jag fel?

Mindre troligt, men inte omöjligt, jag vet de som brukar vara "sena" med att lägga in på språngrulla men får skickat sperma och dräktigt ändå.
 
I det här fallet kan jag absolut betala hingstens avgifter, dock inte så sugen på att lägga ut flera tusen om det är en hingst som absolut inte passar stoet. Jag tänker även rent teoretiskt.
Oftast om man köper ett sto som är dräktig (man vet att den är dräktig) vet man ju också vilka ev kostnader, risker osv det medför.
Men om någon köper en skogsmulle/sällskapshäst som sen visar sig vara dräktig har kanske inte den nya ägaren råd att betala fölavgiften/plats att ha ett föl eller ens den erfarenheten/kunskapen.
Rent teoretiskt borde man ju inte kunna ”skuldsätta” en person som inte haft något med aveln att göra, personen i fråga kanske inte ens vet att tidigare ägare försökt betäcka stoet.
Den gamla ägaren kan ju också säga att denne inte vill ha ett föl längre och vad händer då?
På SWB’s sida står det att språngägaren är den som äger språnget och därmed betalningsskyldig men behöver inte stå som uppfödare på fölet. I mitt fall finns det ju inte ens en anmälan på språngrulla så då kanske det inte ens finns en språngägare?
Vi får helt enkelt se hur det blir när fölis kommer.
Du kan ju rent tekniskt registrera fölet med okänd stam och därmed inte betala till hingstägaren. Du har ju ingen skyldighet mot hen liksom. Däremot så kanske värdet på fölet sänks på det sättet såklart. Men det är ju en lösning för dig om det är en hingst som inte alls passar eller inte ens tillhör samma ras.
 
Om det inte finns någon anmälan i språngrulla så är det väl en liten chans att det är en swb hingst, alla fall en godkänd sådan? Eller tänker jag fel?
Enligt säljaren ska det varit en SWB hingst då stoet är renrasigt SWB, vet inte vilken hingst dock. När jag själv började med avel för många år sedan visste jag inte om språngrulla/stoavgift mm. Åkte till stuteriet betäckte stoet och hon konstaterades dräktig dygn 14/30/90 utan en anmälan hos språngrulla (använde mig av ett stort stuteri).
Kontaktade SWB efter att fölet hade fötts och fick då veta att jag skulle anmält stoet via språngrulla för att kunna regga föl osv. De hjälpte mig i efterhand med allt. Vet även fler som missat eller inte vet om att man ska rapportera via språngrulla. Så tror nog det händer emellanåt att man använder SWB hingstar men ej rapporterar via språngrulla.
 
Vad gäller DNA-testning så måste man alltså testa hingst för hingst, först mot hingst A sen hingst B och så vidare. Man kan inte mata in dna från fölet och stoet och förvänta sig att svaret på vilken hingst som är pappan ska komma ut. Förhoppningsvis kan man få fram vilken hingstlinje fadern kan komma från och utifrån det snäva in antalet testade hingstar.
 
För att det inte finns en databas över alla dna testade hästar som kan användas på det sättet. Man måste matcha mot specifik/specifika hingst/hingstar. Antingen har SWB förklarat dåligt (inte ovanligt) eller så har ts missuppfattat.
Du kan själv läsa om det på SLU. https://www.slu.se/institutioner/hu...labtest/hast1/varfor-harstamningskontrollera/

Ja, men det är ju möjligt att i alla fall kolla mot en hingst i taget för alla svenskstationerade hingstar som löst licens i SWB det året. Mer resurskrävande självklart men har SWB sagt att de kan hjälpa till med det så är det ju möjligt, även om det såklart är bättre om man kan få fram de mest troliga alternativen. Jag hade dock dubbelkollat med SWB vad som gäller för pris på detta, lär ju bli dyrare än en vanligt härstamningskontroll mot bara en eller två föräldrar.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 684
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 526
Senast: Masse
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 682
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp