Missad dräktighet vid köp

Emelie.eh

Trådstartare
Hej!

Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig.
Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon aldrig ha tagit sig. När jag iår körde henne till stuteriet för betäckning konstaterade vi där att hon är dräktig trotts allt. Jag vet inte när hon beräknas föla men tecken tyder på att det börjar närma sig nu.

Jag har försökt ta kontakt med säljaren men får inte tag i någon av dem.
Vet inte heller vem hingsten som hon betäcktes med är.
Kontaktade SWB men de kan ej hitta något i språngrulla från förra året på mitt sto.
Hur blir det med alla avgifter (levande föl osv) vem blir betalningsskyldig hingsthållaren och hur får jag reda på vilken hingst som stoet är betäckt med?
När jag pratade med SWB kan jag skicka in ett DNA prov till dem när fölet fötts men är det så att det mot förmodan inte är en SWB hingst hon betäcktes med eller en icke godkänd hingst kan de inte få fram vilken hingsten är via DNA provet.
Hur gör jag? Tacksam för hjälp!
 
Men kan du nå någon bekant till säljaren? Ofta finns ju klubbar osv. Låter märkligtom du inte får tag på dem?

Är stoet renrasigt? Vilken station var de på förra året?
Helt ärligt vet jag inte på vilken station hon stod på. Brydde mig inte så mycket över att fråga om vilken hingst eller station eftersom hon ändå inte skulle vara dräktig.
Stoet är renrasig SWB.

Jag har enbart ett namn/adress till säljaren (privatperson) och försökt kontakta de som står skrivna på samma adress men får inget svar av någon via telefonsamtal,SMS, mejl eller Messenger via Facebook.
Eftersom stoet flyttade ca 100 mil kan jag inte direkt bara åka hem till säljaren heller.
 
Helt ärligt vet jag inte på vilken station hon stod på. Brydde mig inte så mycket över att fråga om vilken hingst eller station eftersom hon ändå inte skulle vara dräktig.
Stoet är renrasig SWB.

Jag har enbart ett namn/adress till säljaren (privatperson) och försökt kontakta de som står skrivna på samma adress men får inget svar av någon via telefonsamtal,SMS, mejl eller Messenger via Facebook.
Eftersom stoet flyttade ca 100 mil kan jag inte direkt bara åka hem till säljaren heller.
Skicka ett rekommenderat brev? (Måste hämtas av mottagaren och du får antagligen ett mottagningsbevis från Postnord när mottagaren fått brevet)
 
Hur länge har du försökt få tag i förra ägaren? Tänker att det är semestertider och de kanske är bortresta.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men gud vad konstigt. Man blir ju fundersam om det är en icke godkänd hingst som är pappa då eftersom dom har gjort sig okontaktbar. Väldigt märklig situation!
Oj, sånt har jag aldrig varit med om. Vad händer om det är så att hon är dräktig med en icke godkänd hingst? Kommer jag ej kunna regga fölet via SWB då och så jag måste gå via svenska hästavelsförbundet eller hur går det till isåfall, har du koll på det?
 
Skulle gissa på någon tjuvbetäckning som inträffat efter stot varit på station. Är ju ovanligt att ta swb föl såhär sent om ni inte stot är en som bär länge.
 
Det går ju att kolla med seminstationerna i området där hästen kommer i från för att höra om stoet har varit på någon av dem.
Jag har kollat med de stuterierna som finns i språngrulla som är i närheten av hennes adress men ingen minns om hon va inne hos dem förra året.
Jag kan ju omöjligt ringa runt till alla hingsthållare/stuterier i hela Sverige och även om jag ringer rätt stuteri kanske de har så många hästar att min häst är ”en i mängden”.
 
Jag har kollat med de stuterierna som finns i språngrulla som är i närheten av hennes adress men ingen minns om hon va inne hos dem förra året.
Jag kan ju omöjligt ringa runt till alla hingsthållare/stuterier i hela Sverige och även om jag ringer rätt stuteri kanske de har så många hästar att min häst är ”en i mängden”.
Tänkte mer att det troligaste är att hon varit på någon seminstation i närheten av där hon bodde när du köpte henne.
Seminstationen borde ha henne bokförd på något sätt eftersom faktura till ägaren i så fall har skickats om hon varit där och det borde därmed kunna kolla upp vilken hingst som använts (om hon nu varit på någon).
 
Tänkte mer att det troligaste är att hon varit på någon seminstation i närheten av där hon bodde när du köpte henne.
Seminstationen borde ha henne bokförd på något sätt eftersom faktura till ägaren i så fall har skickats om hon varit där och det borde därmed kunna kolla upp vilken hingst som använts (om hon nu varit på någon).
Ja, jag har kollat med de stuterierna som finns via språngrulla och något stuteri jag hittade när jag googlade ort som ej fanns på språngrulla men ingen utav de jag kontaktade hade haft henne där förra året/ mindes ej om hon varit där eller ej eftersom de har så många ston varje år.
Kan ju lika gärna vara så att stoet skickades iväg till hingstens hemma station eller så också. Men märkligt känns det. Dräktig är hon det vet jag iallafall.
Får helt enkelt vänta och se vad som kommer ut och försöka med DNA prover. 😅
 
Fast DNA-test kan bara visa vilken hingst som är pappa om du vet vilken hingst de ska testa mot. Du kan inte skicka in fölets DNA och få tillbaka svar på vem som är far.
Enligt samtal med SWB ska jag skicka in ett DNA till dem så testar de och ser om de får någon match på en godkänd hingst hos dem. Det va SWB’s rekommendation att skicka in ett DNA-prov efter att fölet fötts.
 
https://swb.org/avkomma-efter-icke-swb-godkand-hingst/

Info. Där finns ju en risk att hingsten som betäckt inte är swb
Spinner vidare.
Om hingsten inte är swb så låter det ju som att det kommer bli ”okänd” på faderssidan. Förr fick man väl registrera i swb med gråa papper då, men vet inte om det fortfarande är så?
Står inget om det i länken vad jag kan se. Däremot så står det ju att hingsten måste vara frisk och inlagd i språngrulla, och det vet man ju inte?
 
Enligt samtal med SWB ska jag skicka in ett DNA till dem så testar de och ser om de får någon match på en godkänd hingst hos dem. Det va SWB’s rekommendation att skicka in ett DNA-prov efter att fölet fötts.
Så funkar det inte. Du måste ha en hingst att matcha mot precis som @ameo skriver.
 
Så funkar det inte. Du måste ha en hingst att matcha mot precis som @ameo skriver.
Fast nu va det ju SWB som rekommenderade mig skicka in DNA för att se om de kan matcha mot en hingst i deras rasförening.
De kan säkert i undantagsfall göra en sökning mot de godkända hingstarna eller så?
Ingen aning men eftersom de sagt åt mig skicka in DNA-prov kommer jag göra det efter fölet fötts.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 682
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 526
Senast: Masse
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 682
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp