Bukefalos 28 år!

När är det kontraktsbrott?

Lejonstjarna

Trådstartare
Jag står på en anläggning och hyr box av ett företag. Jag har två månaders uppsägning och sade upp min stallplats i förgår då det inte skötts som det ska.
Jag flyttade till detta stall den första sep. Under den här tiden har det hänt att,
min häst inte släpps ut
inte fått mat flera gånger per vecka
vatten fylls inte på vid fodringar.
Spån som ska ingå har varit slut i 2 veckor innan nytt kom.
Mycket konflikter i stallet.

Frågan är jag litar inte längre på att min häst sköts på tillfredsställande vis, kan jag flytta min häst tidigare än uppsägningstidens slut? Jag har inte ekonomi att ha dubbla stallhyror så i värsta fall måste jag stå kvar. Men efter som det inte sköts enligt kontraktet så har vell hyresvärden redan brutit kontraktet och jag kan flytta omedelbart?
i kontrakt står

Uppstallningsvärden skall svara för att stallet/ anläggningen är i godtagbart skick samt att utfodring, ut- insläpp och skötsel i den utsträckningen avtalet anger är tillfredsställande samt att ordningen i stallet/ anläggningen är god.

Måste jag stå kvar eller kan jag flytta i månadsskiftet?
 
Sv: När är det kontraktsbrott?

Det är ingen självklarhet att korta av uppsägningtiden på det sätt du önskar, först och främst vad anges om uppsägningen? Är det två kalendermånader, eller två vanliga månader där man flyttar efter 60 dagar?

Om din uppsägning ska kortas av beror på vad du och hyresvärden kommer överens om, har du påtalat bristerna t ex? Och det är i en sådan diskussion man tar upp ämnet uppsägning och förhandlar fram en kortare uppsägning pga det du angav.
 
Sv: När är det kontraktsbrott?

Det är kalendermånader som gäller tyvärr. Jag har flera gånger påtalat brister i skötseln vilket mer eller mindre bara bidragit till sura minner och ingen ändring.
 
Sv: När är det kontraktsbrott?

Det är kalendermånader som gäller tyvärr. Jag har flera gånger påtalat brister i skötseln vilket mer eller mindre bara bidragit till sura minner och ingen ändring.

Då tar du upp ämnet uppsägning, tala om dina farhågor och att du önskar avflytta snarast pga tidigare problem utan att de kräver dig på kvarvarande boxhyror/avgifter. Här kommer ni överens om när du avflyttar, förhoppningsvis kommer ni överens.
 
Sv: När är det kontraktsbrott?

Jag har flyttat från ett sånt ställe - exakt samma scenario. Jag vägrade betala resterande tid och hänvisade enligt jurists instruktioner till "undanröjande av kontraktsförutsättningar".

Dvs de förutsättningar avtalet vilade på förelåg inte längre.
 
Sv: När är det kontraktsbrott?

Jag har flyttat från ett sånt ställe - exakt samma scenario. Jag vägrade betala resterande tid och hänvisade enligt jurists instruktioner till "undanröjande av kontraktsförutsättningar".

Dvs de förutsättningar avtalet vilade på förelåg inte längre.
 
Sv: När är det kontraktsbrott?

Jag har flyttat från ett sånt ställe - exakt samma scenario. Jag vägrade betala resterande tid och hänvisade enligt jurists instruktioner till "undanröjande av kontraktsförutsättningar".

Dvs de förutsättningar avtalet vilade på förelåg inte längre.

Underbart uttryck:)
 
Sv: När är det kontraktsbrott?

Kl
Håller med Lovisa . I detta fallet bara TS är tydlig i kommunikationen bör det vara i uthyrarens eget intresse att låta TS komma överrens om tidigare flytt och häva uppsägningstid . Kort summerat ;)
 
Sv: När är det kontraktsbrott?

Jag flyttade från ett liknande ställe.

Anställda fick inte betalt och till slut vägrade alla som tidigare gjort det att arbeta för stallägaren. Stallägaren vägrade göra jobbet själv. I hyra ingick fodring, in/ut-släpp och mockning.
Tyvärr framkom det då jag som 15-åring kom till stallet kl 20 en vinterkväll med en jämnårig kompis och alla gårdens hästar var kvar ute, ofodrade och ovattnade sen utsläpp kl 06. Det var rätt farligt för oss två, rätt okunniga att försöka få in stora flockar med hungriga hästar.

När jag fick reda på hur saker och ting sköttes så flyttade jag snudd på dagen efter. Jag pratade med stallägaren som hotade med polisanmäla mig för att jag inte ville betala 3 månaders uppsägning. Jag kontrade med att hon gärna fick kontakta dem. Så skulle vi se vem de var mest intresserade av. Hon hade brutit kontrakt gentemot mig och övriga uppstallde(rätt stor gård). Och även skitit i att betala anställda.

Jag har inte kvar mitt djur på ett ställe där det riskerar fara illa!

Om jag skriver på avtal innefattande vissa saker ska de sakerna göras. Annars får de innan komma med "notice" om detta och ge mig rimlig tid på mig att säga upp mig.
Är det rent av fråga om saker som påverkar djurets hälsa så flyttar jag bums.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: cello
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 802
Senast: Lingon
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 820
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp