Bukefalos 28 år!

När börja tävla egentligen?

Fiorano

Trådstartare
Ja vad tycker ni? När är det dags för ett ekipage att börja tänka på tävling? Nu tänker jag på de nya ryttarna som är på L:C-nivå. Måste dessa ryttare kunna rida sin häst i form eller är det "okej" att ge sig ut och rida ett sånt program och bara göra det prydligt och lydigt utan att hästen går på tygeln?

Eller bör dessa ekipage gå under "70%-regeln" som är så populär? (Alltså att man ska kunna rida den klass man startar på 70% hemma innan man startar.)
 
Jag tycker att man kan ge sig ut och tävla så fort man behärskar att vara på en tävlingsplats på ett säkert sätt + att man kan utföra rörelserna i programmet. En LC tycker jag alltså att man kan rida så fort man klarar av att kontrollera hästen hjälpligt i skritt, trav och galopp. Jag skulle önska att de lättare klasserna var till för ekipagen som typ börjat nosa på att ha hästen i form, snarare än dem som mycket väl kan rida en stadig LA på 65% men som likförbannat hänger kvar i LC.
 
Ja vad tycker ni? När är det dags för ett ekipage att börja tänka på tävling? Nu tänker jag på de nya ryttarna som är på L:C-nivå. Måste dessa ryttare kunna rida sin häst i form eller är det "okej" att ge sig ut och rida ett sånt program och bara göra det prydligt och lydigt utan att hästen går på tygeln?

Eller bör dessa ekipage gå under "70%-regeln" som är så populär? (Alltså att man ska kunna rida den klass man startar på 70% hemma innan man startar.)

Det är väl ok att göra hur man vill? Så länge man inte har så dålig koll på hästen att man stör tävlingen eller andra ekipage på framridningen.

Så det är väl helt ok att rida LC med en häst som inte går i form, och lika ok att rida LC med en häst som är skolad nog för LA hemma. Det måste väl ändå vara upp till individen, hur kan det vara någon annans business?

Sen skulle jag personligen kanske tycka att det inte var så kul att tävla om man med avstånd kommer komma sist, och landa på typ 40% - det är ju som att tävla hoppning och vägra ut sig på första hindret, inte så kul. Så för min del vill jag klara något hemma först, innan jag vill prova göra det på tävling. Men det där är ju olika, och så länge man själv tycker det är kul, och det inte är farligt för hästen, så kan man väl starta vilka klasser man vill?

Kommer att tänka på liknande diskussioner i andra trådar - är det något dressyrryttare lägger mycket energi på, vilka som borde och inte borde starta vilka klasser? Att det finns en massa informella regler, utöver vad som står i TR, om vilka klasser man "får" starta, utan att andra tittar snett på en?
 
Jag tycker inte man ska lagga pengar pa tavling innan man hemma kan rida ett program motsvarande godkand niva pa traning. Kan man inte det pa traning gar det defo inte pa tavling och da ar det battre att trana for duktig tranare en gang och fa lite coaching for framtida forbattring. Godkand niva ar saklart 60%.

Sure man far valja sjalv, men jamfort med en bra traning lar man sig inte alls lika mycket pa att aka pa tavling och rida pa 50% eller lagre. Tycker man ska vara forberedd.

Men sedan ar jag tavlingsmanniska ut i taspetsarna ocksa, Mamma sa alltid "Men det ska ju vara roligt att tavla" och da svarade jag alltid "Jamen det ar ju roligt att vinna" :P

Pardon my english keyboard, I spilled some water into my PC so now my graphics card is having a spa-day inside a bag of rice. Here's to hoping I didn't fry it :angel:
 
Jag tycker det räcker att kunna rida programmet runt 60% på hemmaplan för att ge sig ut och tävla. Sen är det så mycket nytt i själva tävlingsmomentet med nervositet hos ryttaren osv. som gör att man kanske inte presterar godkänt resultat förrän efter ett par tävlingar.

Tycker det är lite tråkigt att man måste vara på en relativt hög nivå i dressyren för att överhuvudtaget kunna tävla, särskilt som LC sällan finns på storhäst. I andra sporter, t.ex. orientering som jag nyligen börjat med, finns en mycket större bredd med klasser för alla där även nybörjare välkomnas till nationella tävlingar. Nu är det spannet väl inte praktiskt möjligt i dressyr, men jag tror sporten skulle tjäna på att det blev lättare att börja tävla. Känns faktiskt lite fel när jag som hobbyridit i 17 år inte platsar i lägsta klassen (lb, lc finns inte här), fast jag är nog ovanligt talanglös..
 
Jag tycker som Vira, så fort man klarar av att vara på tävlingsplatsen och kan utföra rörelserna. Själv tycker jag att själva tävlandet är en "learning curve", man kan vara hur fin som helst hemma men det är på tävling det gäller ju. Handskas med sin egen nervösitet, lära känna sin häst bättre (dvs hur är den när den tävlar) och få kvitto på vad som egentligen krävs för att få godkänt. Få neutrala ögon som bedömer ens häst, ens sits mm.

Skaffa tävlingsrutin helt enkelt.
 
Det är väl OK att rida LC prydligt, men utan eftergift. Om man är medveten om vad som brister och inte beskyller domaren för att vara en idiot därför att det inte blev 60%.

Personligen vill jag att det känns riktigt riktigt bra hemma först. Och jag skulle inte tävla om hästen inte ens är stadig och lösgjord hemma.
 
Det beror på. Är det en orutinerad ryttare och häst som ska ut på sina första tävlingar så är det helt ok när det går styra runt och rida i rätt gångart. Om man däremot som ryttare inte är ny och behöver träna på att tävla så tycker iaf inte jag det är så stor mening att ge sig ut i en LC om jag inte vet att jag kan rida programmet hyfsat hemma. Jag skulle bara bli besviken då om hästen inte är väl förberedd på sin uppgift
 
Ja vad tycker ni? När är det dags för ett ekipage att börja tänka på tävling? Nu tänker jag på de nya ryttarna som är på L:C-nivå. Måste dessa ryttare kunna rida sin häst i form eller är det "okej" att ge sig ut och rida ett sånt program och bara göra det prydligt och lydigt utan att hästen går på tygeln?

Eller bör dessa ekipage gå under "70%-regeln" som är så populär? (Alltså att man ska kunna rida den klass man startar på 70% hemma innan man startar.)

Men va? Jag misstänker att du startat tråden utifrån diskussionen i förra tråden? men var i sjutton kommer att rida på 70 procent ifrån isåfall? fattar inget - inte ens etablerade tävlingsryttare i LA i lätt klass regionalt rider på 70 procent normalt i regel?
Mina kommentarer i den andra tråden handlade ju om att ha en sportslig att kunna rida på godkända 60%?
 
Är det en grön häst så tycker jag man kan ge sig ut tidigt, så länge man själv inte svär över poängen och domaren ;)

Man vet ju aldrig hur en grön häst reagerar, så första gången kan bli en total flopp ändå, och det kan ta många ggr innan man får riktigt ordning på det om man har en häst som är lite nervös.

Och då är det ju bättre att miljöträna hästen tidigare tycker jag, om man själv kan ta poängen. :)
 
Jag var ju på en programridning och red en LC:2 och fick en total sågning av domaren för att Hästen inte gick på tygel.
Har varit och kollat en del på LC/LB och alla hästar går i väldigt fin form. Eller ja, dom kröker på nacken iallafall. Och för vissa domare är det de viktigaste.

Så jag skulle iallafall aldrig anmäla mig med min häst som inte går på tygel. Även om det bara är en LC klass.
 
jag tycker väl allmänt att många hänger kvar i hur LC dömdes för 10+ år sen. Då handlade den mkt riktigt om att kunna utföra vägarna och rörelserna i sig, och mkt mindre än den gör idag, om att hästen faktiskt ska samtidigt bära sig och jobba balanserat i rätt form för rörelserna.
Det kan ju inte vara en nyhet att det råder andra kriterier idag och även i LC bedöms hästens form och bärighet och balans om än på mkt grundläggande nivå?
Folk får ju göra precis som dom vill, men jag tycker som flera att det är ju inga konstigheter att man inte startar en häst om det inte ens på hemmaplan finns en sportslig dvs en stadig nivå, att kunna rida ett godkänt program på tävling rent formmässigt. Där tycker jag en del tränare gör sina elever en otjänst i fråga om att inte coacha tillräckligt eller vara ärliga om nivån, för elevens skull, om det är läge att ens rida en lokal LC.
Det finns så mkt andra programridningar, pay and ride osv numera att även om man vill prova på trots att en tränare isåfall skulle råda att träna på lite mer, så kan man ändå träna under tävlingsmässiga former.
Men såklart det är upp till var och en!

Undrar fortfarande var ngn rida på 70 procent skulle gälla för ngn lokal LC dock......? eller ens öht i lätt klass????

@Itzyditzy : nej eftersom även LC har bedömingskriteriet att hästen "ska gå på tygeln" så vore det inte läge att starta precis som du säger.
Men det var inte riktigt den grava nivån jag avsåg i sammanhanget faktiskt, med ngn häst som springer med huvudet i vädret i sig. Det ser man aldrig tycker jag i princip på lokal tävling ens på LC nivå ?
 
Jag tycker att om ryttaren eller hästen är gröna så ska man försöka ta sig ut och tävla så fort som möjligt, om det senare är meningen att man ska fortsätta tävla. Så att man får en uppfattning om hur det går till, hur man själv och hästen reagerar på tävling och att man får träna på att tävla, innan man seriöst börjar gå in för det hela.
Så fort unghästarna jag har börjar gå någolunda stadigt i alla gångarter ska de ut och tävla, och sen får man ta det därifrån. En del hästar behöver mer träning på att faktiskt tävla än andra som accepterar det lika lätt som sin träning hemma.
 
Mina kommentarer i den andra tråden handlade ju om att ha en sportslig att kunna rida på godkända 60%?

Men hur ska man kunna veta om man har en sportslig? Det hjälper inte med ärlig tränare mm - vi har ju alla varit med om att allt funkar klockrent hemma, men det är en annan sak att få det klockrent på tävling, och det kan man inte veta och inte göra utan tävlingsrutin.

Jag förstår att man kanske avstår om man har en häst som springer runt med nosen i taket, men vi pratar väl inte om sådana ytterligheter?
 
Men hur ska man kunna veta om man har en sportslig? Det hjälper inte med ärlig tränare mm - vi har ju alla varit med om att allt funkar klockrent hemma, men det är en annan sak att få det klockrent på tävling, och det kan man inte veta och inte göra utan tävlingsrutin.

Jag förstår att man kanske avstår om man har en häst som springer runt med nosen i taket, men vi pratar väl inte om sådana ytterligheter?

tydligen gör vi det ang. ytterligheter utifrån reflektionerna i tråden?

såklart vet du om du har en sportslig i sig på träning ? kan du inte ens halvdant rida ett etablerat godkänt program på minst 60% hemma så lär du inte kunna det på tävling? Det var ju precis det jag avsåg med min kommentar om tränaransvaret att rådgiva och coacha i sig.

att du sen rider på stadiga ungefär 60% hemma och vill prova på tävling ute är inte det jag pratar om öht. Du kan i sig rida på 70 hemma med en häst som sen visar sig vara påverkad på annan plats eller för dagen eller bara rent oförklarligt allmänt. Det säger sig självt och är inget konstigt för ngn som tävlat/tävlar??
Det är inte det jag pratat om öht. Däremot så ska man inte sitta på tävling om man inte ens kan rida på godkänt på hemmaplan rent vanligtvis. Det kommer inte hända att plötsligt händer det då, och ffa är det inte schyst mot hästen med ryttare som spenderar framridningen på att försöka lära in/skola hästen i sista minuten på gundform som inte ens fungerat hemma. Det är det jag avser när jag skriver om tränar ansvar och realism osv.
 
Senast ändrad:
Ja vad tycker ni? När är det dags för ett ekipage att börja tänka på tävling? Nu tänker jag på de nya ryttarna som är på L:C-nivå. Måste dessa ryttare kunna rida sin häst i form eller är det "okej" att ge sig ut och rida ett sånt program och bara göra det prydligt och lydigt utan att hästen går på tygeln?

Eller bör dessa ekipage gå under "70%-regeln" som är så populär? (Alltså att man ska kunna rida den klass man startar på 70% hemma innan man startar.)
Det finns ju olika grader av att inte vara i ändamålsenlig form för klassen tänker jag.
Har man en häst som är ngt över tygeln/lång som en följetong/etc men ändå går stadigt och med jämn bjudning så kan man väl starta. Det blir kanske inte mer än 60% eller knappt det men tycker man att det är ok så.

Men sen finns det de som rider så dåligt på hästar som går så ostadigt och allmänt oeftergivet att hästarna inte vill gå ett steg och det är plågsamt att se dem bromsa sig runt ett helt program. Det gör mig genuint ledsen att se och jag tycker faktiskt inte att det är ok, av respekt för hästarna. STANNA HEMMA! TRÄNA!
(Alltså för att konkretisera: jag menar ekipage som landar på 40-50%, inte pga enstaka katastrofer utan för att all form av god grundridning saknas - ja jag har tyvärr sett alldeles för många sådana exempel. Ibland ivrigt påhejade av so called tränare).
Jag vet att tränare som kan lära ut grundarbete av häst inte växer på träd och det är en del av problemet.
 
Ja vad tycker ni? När är det dags för ett ekipage att börja tänka på tävling? Nu tänker jag på de nya ryttarna som är på L:C-nivå. Måste dessa ryttare kunna rida sin häst i form eller är det "okej" att ge sig ut och rida ett sånt program och bara göra det prydligt och lydigt utan att hästen går på tygeln?

Eller bör dessa ekipage gå under "70%-regeln" som är så populär? (Alltså att man ska kunna rida den klass man startar på 70% hemma innan man startar.)

Kravet på formen i L:C är väl inte jättehög om jag inte minns fel, men hästen ska ju vara lösgjord och framåt-nedåt. Jag tycker man är redo att starta om man själv har koll på reglerna runt en tävlingsplats och hästen rids godkänt hemma.
Även om hästen är grön och ovan vid nya platser, dressyrstaket och allt vad det kan vara så ska man kunna hålla hyfsat fokus som ryttare och rida så prydligt som tillfället tillåter.
Jag tycker inte det alltid är så lätt att hitta Pay-and-ride dressyr program, och då blir det ofta debuter och oerfarna hästar och ryttare på tex L:C.
 
Jag var nyligen med på en LC och där var väldigt blandat.
Procentskalan var alltifrån 40% upptill 68%. Nu är det ju svårt att säga hur ekipage som inte tar sig runt ridbanan ser ut på träning hemma, många hästar och ryttare är ju ovana vid att tävla.
Jag tycker personligen att man får åka ut och tävla när man vill, sålänge man har koll på TR och kan uppföra sig därefter, i slutändan tävlar man ju mot sig själv och någonstans måste man ju börja?
Själv gick jag ned till LC för att jag inte fick fram min häst ordentligt i LB senast, och kom 4:a på lite mer än 65%, jag hade missar och tyckte inte att vi gjorde "fel" som deltog. Jag tar beslut efter vad jag vill uppnå med min häst, tävling är ju också träning. Jag vill inte starta en klass jag vet att vi kommer hamna under 60% i (om inte himlen ramlar ned eller nåt då, allt kan ju hända.)
 
Intressant att läsa vad alla tycker! Sjävklart får alla göra som dom vill och börja starta när de känner sig redo för det. Det som föranledde min fråga är diskussionen i tävlingstråden och då började jag fundera på klasser och hur svårt det egentligen är i början. Det finns ingen direkt "nybörjarklass" som bara premierar att man visar upp sin häst med fina vägar och gör ett mjukt intryck utan att hästen nödvändigtvis går i fin form.

Jag tycker det känns som om det fattas något enkelt för nya ryttare att börja tävla i. Jag saknar tex nåt iknande engelska ridklasser där man har ett gäng ryttare inne på banan samtidigt (avdelningsridning?). Det är också så himla tråkigt att när SvRf tar fram klasser som dressyrryttartest som finns som öht inte att rida för alla arrangörer är fast i samma gamla program.

@mackan "70%-regeln" burkar jämt komma upp i såna här diskussioner. Kan man inte rida programmet på 70% hemma har man tydligen inte heller på en tävling att göra enligt vissa.
 
jag kan känna att det är förvånande att man köper en egen häst om man inte ens kan rida en häst i LCform. Hur ska hästen hålla om man inte ens uppnår godkänd form hemma?

Att tävla är ändå ett projekt, man ska lasta i/ur, köra släp och ha grönt kort, lösa licenser osv osv osv. Varför lägger man inte ned några timmar och lär sig grundridning?

För mig är tävling en tävling, inte ett söndagsnöje. Självklart kommer min unghäst behöva miljöträning, jag kommer behöva träna på att tävla men grunderna måste iaf funka hemma.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
879
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 216
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 457
Senast: zarmino
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp