När det är dags att vandra vidare..

MiniLi

Trådstartare
Det är dags för min älskade Ila att vandra vidare :cry:
Min lilla skadade fågel som har haft så fina och trygga år med mig efter omplaceringen, men nu får jag inse att det inte går mer.

Jag har bestämt mig för att ta bort henne, men hur?
Jag vet ju att jag kan boka tid på veterinärkliniken, men hennes husse (min fd) har också erbjudit sig att skjuta henne då han anser att det är det mildaste sättet att ta bort djur.
Hur resonerar ni?

Vill ge min fina älskling det bästa slutet och jag det är viktigt för mig att hon får känna trygghet in i det sista.
 
Beklagar verkligen det jobbiga du står inför :(
Jag hade valt Veterinär. Antingen låtit det ske i gräset utanför veterinären eller i bak i bilen om jag hade kombi. Lugnt och stilla.
Skjuta hade jag inte valt. Har hört om mindre lyckade sådana avlivningar bland jägare jag känner.
 
Många (några) veterinärer gör det i hemmiljö, vilket jag skulle känna var bäst. De kommer alltså hem, där hunden är lugn och trygg och ger sedan en sedering som hunden somnar av - och sedan ytterligare en spruta som gör att hunden dör.

Lugnt och fint, på det sätt det nu kan vara lugnt och fint. Det är metoden jag hade valt.
 
Eftersom jag har jakthundar har jag flera vänner som skjutit sina hundar, de allra flesta har slutat med det. Mycket kan gå fel och det känslomässiga oket är för stort. Att skjuta andras hundar (som var betydligt vanligare förr) vet jag ingen som gör längre.

Jag har tagit hem veterinären de sista gångerna och avlivat på gården där de också begravts.

Beklagar:heart
 
Eftersom jag har jakthundar har jag flera vänner som skjutit sina hundar, de allra flesta har slutat med det. Mycket kan gå fel och det känslomässiga oket är för stort. Att skjuta andras hundar (som var betydligt vanligare förr) vet jag ingen som gör längre.

Jag har tagit hem veterinären de sista gångerna och avlivat på gården där de också begravts.

Beklagar:heart

Jag håller med ovanstående.

Stor kram @MiniLi , jag tror att vi alla här vet hur du kämpat för den hunden.
 
Veterinär, alla gånger.
Som andra sagt så erbjuder många veterinärer hemavlivning.

Beklagar det jobbiga :heart
 
Jag beklagar, jag är mitt uppe i det själv nu.:heart

Jag valde veterinär i hemmiljö. Vi var ute i trädgården hos en vän där han trivdes väldigt bra. Han fick första sprutan i min famn, sen sov han så djupt att man kunnat göra ett kirurgiskt ingrepp. Så la vi honom i hans favoritfilt på hans fårskinn och så fick han den andra sprutan för den ska ges i bröstkorgen så då kunde han inte vara i famnen. Allt i hans favoritträdgård i solen, jag kan inte komma på något bättre sätt.
 
Jag beklagar din kommande förlust.
Jag hade ett vidrigt år 2015 då jag bland annat fick ta bort min första älskade hund. Jag har turen att min kusin är veterinär så hon kom hem och avlivade här hemma. Jag rekommenderar det om det finns veterinärer i din närhet som utför hemavlivning. Annars går det lugnt och fint till även på den klinik där jag tog bort en älskad katt (också samma år)
 
Jag beklagar att du blivit tvungen att ta beslutet. Men samtidigt är sorgen priset för glädjen att få sällskap en bit av vägen genom världen.

När älskad schäferprinsessa vandrade vidare utan mig, tog jag hem veterinären. Det var jättebra. En tjej vi kände om hem. Det skedde lugnt och stilla och fick ta en tid det tog. Prinsessan somnade i sin korg.

Jag skulle göra likadant igen - i omsorg både om hund och människa. Jag vet hur det kändes när jag tappade Prinsessan när jag skulle lyfta över henne i en filt, så att vi kunde bära ner henne. Hon var redan död, men smällen när hennes huvud föll i golvet ekar i mig.

Jag skulle inte vilja ta risken att någon som kände en hund misslyckades vid en avlivning.
 
Veterinär och gärna hemma eller på annan trygg plats. När jag tog bort min flat kom veterinären hem, han låg i min famn och somnade in där han var trygg och lugn. Omgiven av mig, min dåvarande sambo samt min mamma som hade haft honom mkt.

Beklagar det jobbiga beslutet. :heart
 
Men nej :(

Jag skulle gjort det på klinik. Jag har varit med och avlivat två hundar på klinik i Linköping. De är så himla proffsiga och allt har gått lugnt och still. Bägge hundarna somnade in stilla. Fick även ha med Ruben när vi tog bort vår stora.
 
Jag har tagit bort 4 hundar på klinik. Det har varit väldigt lugnt och fint gjort. Hemskt givetvis! Men vet och sköterskor har varit väldigt rara och de försöker mysa till rummen med filtar, ljus etc. Och man brukar få gott om tid.

Jag känner mycket duktiga jägare. Bla en prickskytt som jag sett sätta helt overkliga skott. Men jag vet ändå inte om jag skulle våga låta honom skjuta mina djur. Även om han är en superskytt och jag tycker om tanken på att djuret får sluta hemma ovetande.
 
Tack alla!
Det känns helt fruktansvärt, samtidigt så vet jag att jag inte har så mycket val utan att detta är det rätta för Ila. Men fy så ont det gör..

Jag har tänkt samma tanke som ni kring skjutning, men när hussen var så övertygad (han har även skjutit vänners hundar när de bett om det) så kände jag att jag iallafall ville fråga efter andras tankar om saken.

Den klinik vi brukar gå till gör nog inte hembesök, men annars hade ju det varit det bästa. Vet inte om jag vill vända mig till någon random veterinär för att få någon som kan komma hem.. Jag vet att de ordnar det fint på kliniken. Har inte tagit bort hund där innan men de var väldigt bra när vår tidigare hund dog inne på kliniken för några år sedan.
Lutar väl åt det i så fall, om jag inte kan komma på någon veterinär jag litar på som kan komma hem..
 
Jag har inta behövt ta bort någon hund ännu men när den dagen kommer så tror jag att jag kommer att vända mig till en jägare.
 
Det är dags för min älskade Ila att vandra vidare :cry:
Min lilla skadade fågel som har haft så fina och trygga år med mig efter omplaceringen, men nu får jag inse att det inte går mer.

Jag har bestämt mig för att ta bort henne, men hur?
Jag vet ju att jag kan boka tid på veterinärkliniken, men hennes husse (min fd) har också erbjudit sig att skjuta henne då han anser att det är det mildaste sättet att ta bort djur.
Hur resonerar ni?

Vill ge min fina älskling det bästa slutet och jag det är viktigt för mig att hon får känna trygghet in i det sista.

Åh vad tungt :(

Jag har nog inte riktgt hängt med, vill du berätta vad det är som har gjort att du kommit till det här beslutet?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 798
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 532
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 026
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp