När det är dags att vandra vidare..

Det är dags för min älskade Ila att vandra vidare :cry:
Min lilla skadade fågel som har haft så fina och trygga år med mig efter omplaceringen, men nu får jag inse att det inte går mer.

Jag har bestämt mig för att ta bort henne, men hur?
Jag vet ju att jag kan boka tid på veterinärkliniken, men hennes husse (min fd) har också erbjudit sig att skjuta henne då han anser att det är det mildaste sättet att ta bort djur.
Hur resonerar ni?

Vill ge min fina älskling det bästa slutet och jag det är viktigt för mig att hon får känna trygghet in i det sista.


Nämen :( ?!? Åh så tråkigt att läsa Line :cry:
 
Beklagar verkligen! Vi var ju tvungna att fatta samma beslut för några veckor sedan och hade egentligen inget annat val än veterinär men det blev ett väldigt fint insomnande där. Lugnt och stilla och vi var med till sista andetaget. För en jakthund som associerar bössan med något väldigt positivt eller en hund som blir väldigt stressad hos veterinären skulle jag nog fundera över det alternativet men annars känns det mer som vad man som ägare föredrar och då vill jag gärna sitta med min hund när det sker.
 
Åh vad tungt :(

Jag har nog inte riktgt hängt med, vill du berätta vad det är som har gjort att du kommit till det här beslutet?

Ila har haft stressrelaterade problembeteenden sedan jag köpte henbe, det har blivit mycket bättre men hon har fortfarande sina svårigheter. Hon har dessutom en lite svår kombination av egenskaper då hon är både lite skarp, väldigt reaktiv och osäker.
Under åren har vi haft mindre "incidenter" men som varit fullt hanterbara, tex nafsa i en svår situation och liknande. I helgen gick hon dock i bett helt oprovocerat på en förbipasserande människa, utan varningssignaler innan. Hur mycket jag än älskar henne så måste jag inse att det här var över gränsen och att jag inte har så mycket andra val än att ta bort henne.
Jag kan inte garantera att det aldrig mer kommer hända, jag vågar inte ta risken och dessutom tänker jag att det här inte är något som sker hos välmående hundar..

Nämen :( ?!? Åh så tråkigt att läsa Line :cry:

Ja det är skit verkligen.. Hade hoppats på betydligt fler år tillsammans :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 784
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 523
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 020
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp