När det blir för mycket...

Sv: När det blir för mycket...

:D

Jag har lösdrift med fri tillgång och utgår från den lättföddaste hästen, dvs jag väljer ett grovfoder med värden som passar den hästen och toppar de andra som ev. behöver mer med kraftfoder.
 
Sv: När det blir för mycket...

Hur gör du när du extrafodrar? Tar du in hästen som ska få extra en stund? Och släpper ut dem på lösdriften sedan igen? Min rundbulle slukar allt och smalis blir utan....
 
Sv: När det blir för mycket...

Jag känner igen mig.. Har också en travare, en unghäst och en shettis hemma, ett litet barn och är nyskild.
Allt detta plus vintern i mitt primitiva stall håller på att knäcka mig.
Letar motvilligt efter en fodervärd till travaren. Alla som har/haft travare vet hur lätt det är att hitta någon seriös.. Vill ju ha honom kvar, han är min bästis men har varken råd eller tid nu och en oinriden unghäst vill jag inte gärna lämna ut på foder.
Jag har egentligen inga tips att ge, ville bara visa sympati och tala om att du inte är ensam om det här..
*styrkekram*
 
Sv: När det blir för mycket...

Nu beskrev du min hästhållning ända in i ikea-kassarna:o

Snälla kom med praktiska tips! Jag har en häst som är rund och kan få fång och en som måste extrafodras för att hon blir så smal. Önskar att jag hade två tjockisar istället! Som sagt var...kom med tips!


Vi har snickrat ihop en "gallerbur" där jag blandar i både "kraftigt" hö och halm som hästarna får plocka ur och dessutom håller sig fodret väldigt fräscht och minskar spill och det fungerar för oss som har 2 fånghästar och ett gäng mer svårfödda i flocken. Då blir det liksom som fri tillgång fast ändå begränsat och alla hästarna får i sig det dem behöver :) Vi fyller på den på kvällen varje dag vilket har gjort att vi minskat 3-4 fodringar/dag till 1 gång om dagen :) Dessutom är den placerad ca 10m från där vi har foder/strö så att vi inte behöver släpa så himla långt heller :)

Vatten får vi också släpa men har gjort en egengjord thermobar så det behöver åtminstone bara fyllas på varje dag :) Slipper alltså släpa hinkar in/ut på rining/fyllning flera ggr/dag som vi gjorde innan.

Kanske är något som skulle fungera även för dig?
 
Sv: När det blir för mycket...

Här slår du huvudet på spiken, tycker jag. Generellt är hästfolk riktigt dåliga på att vara rationella i sin skötsel! Vi bär grovfoder i ikea-kassar och vatten i hinkar och mockar ut för hand. Saker som tar mycket tid och ger kroppen stryk, och inte tillför hästhållandet något.
Fullständigt sant!! Vi är kvar på 1700-talet medan resten av lantbruket har gått mycket mer framåt.

Jag har vid flera tillfällen förvånats över att stora stall inte har någon ensilagerivare t ex. En kobonde skulle aldrig någonsin stå och slita ensilagetussar ur en frusen ensilagebal med händerna.

Elevator till gödselstacken istället för att balansera med en skottkärra över en hal spång är ett annat exempel på en enkel (och inte dyr) lösning som underlättar det tunga arbetet.

Något som jag också har märkt när jag har varit ute på hästgårdar är alla halvdana lösningar som folk har. Stängsel på tillfälliga plaststolpar = betydligt mer jobb med trådsträckning osv. Och detta bärande av vatten... Det är ju inte klokt! En vattenslang till ett isolerat utrymme där vattnet inte fryser är en enkel lösning på det problemet (om man inte har vattenkopp då)

Varför är man i stallet egentligen. Är det för att mocka och bära vatten och hö eller är det för att sköta och rida sin häst?

Klart att man kanske inte kan ordna allt på en gång i ett befintligt stall, men man måste försöka tänka smart och praktiskt. Man kan inte hålla på som man gjorde för 150 år sedan. Det funkade då, men hur mådde man då egentligen?
 
Sv: När det blir för mycket...

Egengjord thermobar:love: Låter så skönt att slippa slita med isiga hinkar.

Min spinkiga shettisdam får lucern och kornkross varje dag, hon blir som ett staket till våren annars. Alternativet är ju naturligtvis att hästarna står inne en stund varje dag så att hon får äta men att de kan gå ute på nätterna. Nätterna är många timmer = mycket bajs att mocka. Hmmmmmmm...
 
Sv: När det blir för mycket...

Jag har vid flera tillfällen förvånats över att stora stall inte har någon ensilagerivare t ex. En kobonde skulle aldrig någonsin stå och slita ensilagetussar ur en frusen ensilagebal med händerna.

Detta gjorde jag häromdagen då balen stod så trångt att det inte gick att linda ut höet. Det slutade med att jag fick tröttskratt anfall och övervägde att sälja alla hästarna bums. Då är det tur man har en snäll make som hjälper till (och välte balen).
Jag undrar också ibland om man har hästarna för ridningen eller för allt stalljobb:cool:
 
Sv: När det blir för mycket...

Hur gör du när du extrafodrar? Tar du in hästen som ska få extra en stund? Och släpper ut dem på lösdriften sedan igen? Min rundbulle slukar allt och smalis blir utan....

Om du har plats kan du ju göra en liten minihage stor som en box i lösdriften (Kan ju räcka med 1 extrastolpe). Så kan du lägga extramaten där och bara ta in den häst som ska matas. Även om du glömmer att ta ut hästen direkt är det ju ingen katastrof då kompisarna är nära.
 
Sv: När det blir för mycket...

Hur gör du när du extrafodrar? Tar du in hästen som ska få extra en stund? Och släpper ut dem på lösdriften sedan igen? Min rundbulle slukar allt och smalis blir utan....

Just nu har jag tur, för det är ingen som är extrem åt något håll. Men om det hade varit så, ja, då hade jag tagit in den. Det blir så stökigt att bara ge en kraftfoder ute bland de andra.
 
Sv: När det blir för mycket...

Finns ingen plats för att sätta uppbindningsplatser i hagen?
Då kan du enkelt binda upp alla hästarna i hagen och ge dom som behöver sitt kraftfoder utan att de andra kommer och jagar bort dom. (dom som inte ska ha kan ju få en morot eller liknande i sin bytta om dom blir sotis.)

Så gör man på flera lösdrifter och det fungerar bra.
 
Sv: När det blir för mycket...

Tack för era goda råd!

Jag kan ta in "smalis" någon timme per dag och ge henne extra så kan de gå ute sedan. Kanske inte så dumt!

Problemet är bara att ligghallen är upptagen av får! och jag kan inte ha öppet till lagården för då fryser vattnet. Skulle alltså behöva fixa ett vindskydd. Så fort det blir mildgrader kan lagården stå öppen och livet blir så mycket lättare (för oss alla!).
 
Sv: När det blir för mycket...

Ja, precis! Så fort det blir plusgrader kan jag börja ha dörren öppen så att de kan gå ut och in som de vill. Då blir det lösdrift av det hela..men så länge det är så kallt måste jag ha dörren stängd och då blir det med hästarna innanför!
 
Sv: När det blir för mycket...

Mina tips för att rationalisera är:

- Fri tillgång på grovfoder. Vi har lättfödda hästar= grovfoder med lågt protein och energiinnehåll.

- Foderhäck/foderring för att minska spillet av grovfodret.

- Ett hagystem i hagen för att kunna köra in 5 höbalar åt gången, och sedan tar det bara ett par minuter att öppna en ny. Dessutom blir det mindre slitage på hagen än om man hade behövt köra varje vecka.

- Ligghall där alla hästar får plats, och där vi strör med halm varje dag. Vi har en storbal med halm som körs in i ligghallen, och så använder vi grep för att strö ut halmen. Den mockas ur en gång/år, i övrigt strör vi bara ren halm över bajshögarna. Det håller sig faktiskt superfint på det viset.

- En byggd utebox i hagen, där vi har en krubba för att de lättfödda hästarna ska kunna äta medan vi är i hagen och ordnar med grovfoder/ligghall osv.

- Eluppvärmd vattenkopp, som klarar ned till åtminstone -25 grader. Den kostade en del att göra(ca 10 ´) , men är värd varenda krona en vinter som denna.

Jag tycker att jag på detta sätt får mer tid över till arbetet med hästarna, och att jag spar ENORMT mycket tid och energi på att köra foder/vatten och passa tider. De äter och sover när det passar dem.

*kl Till Ts: Det här kanske inte är en lösning för dig, jag har bara tänkt tanken så många gånger när jag sett folks lita livet ur sig med fodringar, tidspassningar och tunga vattenhinkar.
 
Sv: När det blir för mycket...

Men så bra ordnat du har det! Måste få fart på gubben min och börja fixa till det lite bättre:p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 462
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp