När du ringer på en box/stallplats...

Blomskan

Trådstartare
..vilka frågor ställer du då?
Om du absolut inte vet någonting förutom att de hyr ut en boxplats i ett område där du önskar stå?
Vänligen överös mig med förslag på frågor, stor som liten! :bump:
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

För det första om dom har någon plats ledig fortfarande ;)

Sedan vad det är för typ av stall, hur mycket stallhyran är på och vad som ingår.
Hur många hästar det går där idag och om alla går i samma hage?
Vad för hästar är det? stora, små, tävling, skogsmulle mm...
Hur hagarna ser ut, finns det sommarbete? Hur är underlaget i vinterhagen?
Hur fodras hästarna, inne? ute?
Ridvägar? Ridbana? Långt till ridhus?

Finns det vatten i stallet? Varmvatten? Möjlighet att spola av häst ute eller inne? Förvaring av utrustning?
Får man parkera sin transport vid stallet? (om man har någon)

Finns massor att fråga :D
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

Rutiner och tider.
Vad är det för andra som står där, dvs ålder och inriktning.
Hagsituation, flock/ensam alternativ.
Faciliteter - ridhus, volt, förvaring.
Vad ingår gällande foder, strö, tjänster.
Är något kollektivt.
Kan man ha eget eller delvis eget foder. Ex vad händer om hästen inte kan stå på maten som stallet har.
Berättar om mig, min häst och vad vi gör idag och tänkt göra i framtiden.
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

Finns massor att fråga :D

Ja, det är ju det som är problemet.
Vill verkligen att det ska bli rätt så att det inte plötsligt dyker upp något som jag glömt fråga och som jag inte känner mig nöjd med..
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

egentligen spelar det ju ingen roll vad vi frågar eftersom alla har olika önskemål o vill ha olika saker.
För mig är det viktigt att det inte är ngt kollektivstall, mina hästar måste få gå ihop ensamma utan andra hästar, det måste vara nära till ridhus osv. Du kanske vill ha ngt helt annat.
Skriv upp det som är viktigt för dig o fråga om det.
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

Hur många hästar i stallet? Pris? Vad ingår i priset? Möjlighet att köpa till extra skötsel? Hur många ev pass som ingår per X tidsperiod?

Vilka tider det fodras samt utetider? Hur stora hagar, underlag i dem, hur många hästar per hage osv? Brodd i hagen?

Vad fodras det med samt analysen på grovfodret, kan man använda eget foder? Hur fodras det i hagen? Vad för strö, kan man välja annat/eget strö?

Rutiner, om det t ex ska vara 'lugnt i stallet efter 21' eller liknande, eller fritt fram komma/gå fram till nattfodring?

Hur ser det ut sommartid - bete? skötsel? Fortfarande box på natten med in/utsläpp?

Faciliteter - hur är det med spolspilta, sadelkammare, ev fikarum/toalett? Ridbana, ridhus, hinder? Ridvägar? Inriktningen på de som står där nu?

Samt då ev följdfrågor beroende på svaren, dvs kan jag få en lösning som passar mig och min/a häst/ar och i så fall vad kostar det ev extra?

Vilka frågor jag ställer och vad som är viktigt beror ju HELT på vilken häst jag har. Någon av mina tidigare valacker t ex så där var eg det viktiga om det går att få fri tillgång på grovfoder med tillräckliga värden alt om jag kan få ha eget foder och ge fritt, och att de fick komma ut i hage dagligen. Medan med boxvandrarstoet så var LÅNGA utetider viktigt, samt att det ströddes med spån och fodrades med silage (dammkänslig).

Med L nu t ex finns det nog knappt ngt inackstall som passar, men där handlar det om möjlighet att stå på ej ätbara lakan, att det fodras OFTA samt att nattfodringen ligger SENT och morgonfodringen TIDIGT, och att det finns möjlighet endera till gräsfri hage eller en hage med väldigt lite gräs och i så fall utetider som funkar, och att jag får ha eget foder (silage) och att det är det som äts i hagen med. Och om någon annan häst där kan vara passande att dela hage med honom och vill det om jag sponsrar med fodret i hagen.

Sen jobbar jag skift så helst inte kollektivt, och om så är, kan jag köpa mig fri från passen, alt det går att anpassa så jag tar pass när jag kan bara (dvs de inte delas ut)

Så som ngn skrev innan, vad är viktigt för DIG och DIN häst?

Det perfekta stallet finns knappt, så fundera på vad som är KRAV och vad som är önskemål. Är allt annat bra men utetiden ngt för kort, kan du då tänka dig att kompromissa med nån timme med utetiden? Kan din HÄST tänka sig att kompromissa med utetiden? Eller är det bättre hitta ett stall med lång utevistelse men där hästen kanske får gå i stor egen hage? Osv
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

Det är ju väldigt hypotetiskt eftersom jag vill ha kusarna på lösdrift, men jag skulle fråga efter:

- Mängden utevistelse
- Hagarnas storlek och teräng.
- Flock?
- Antal hästar/ägare på anläggningen
- Ridmöjligheter. Finns det gott om stigar? Är omgivande markägare/grannar vänligt inställda till hästekipage? Om det finns ridhus/ridbana, är det ofta upptaget eller går det att vara där själv ibland?
- Huvusaklig inriktning på de övriga ryttarna.
- Om foder ingår, vilka mängder och vilka fodertyper? Hur ofta/hur mycket stråfoder får hästarna?
- Kollektivskötsel eller inte?
- Möjlighet att ta dit tränare
- Vatten i hage och stall. Varma vattenkoppar ute?
- Tillåtet att ta med hund?
- Rutiner vid olycksfall/skadade hästar
- ev. personals kompetens.
- Pris, vad inkluderas?
- Betesmöjligheter
- Tillgång till vindskydd i hagarna
- Närhet till större vägar
- Bekvämligheter, fikarum, toa osv?
/Migo
 
Senast ändrad:
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

KL

Personligen finner jag det ytterst irriterande när någon ringer och säger att "jag ringer om boxen". Jaha?
För mig låter det då som att boxen var ngt sorts isolerat fenomen och att den bara ska bli uthyrd punkt slut.
Jag tycker när man ringer på en stallplats annons, att man börjar med att fråga uthyraren om denne vill berätta om stallet, platsen, upplägget och hur allt funkar. Sen fyller man i med frågor utefter det. Då får man ju dessutom en bättre grundläggande helhetsbild av upplägget än om man själv bara är den som direkt börjar peppra med egna frågor.
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

För mig är det viktigast att få komma ut på plats och "känna av" stämningen. Gärna de tider de är som mest spring i stallet så man kan märka av hur jargongen går, ifall det är lugnt och sansat stall samt att det är lättare att komma på frågor samtidigt som man går runt och kollar med ägaren.
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

om platsen är ledig?
Inkluderat?
Pris?
Utegång?
Omgivning, ridbana, ridhus, ridvägar?
Andra hästar?
Övrig info?

Tar helst bara det nödvändigaste per telefon och tar sedan resten när man tittar!
ex
Tider?
Scheman?
Foder?
Strö?
Hagar?
Hovslagare?
Vacc/avmaskning?
Tränare?
Förvaringsutrymmen/omklädningsrum/fikarum osv?

osv! Man brukar komma på det man behöver när man väl är där och ser omgivningen :)
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

Utöver det som andra har skrivit tidigare,så skulle jag vilja veta om stallet är godkänt för hästverksamhet,dvs att alla papper är iordning från miljökontorets sida,om det ev.är godkänt som `säker hästverksamhet´,det borgar ju för att det uppfyller en viss minsta säkerhetsnivå.Jag hade också frågat om de som bedriver verksamheten har någon form av försäkringar,om någon människa eller något annat skulle bli skadat av min häst,så jag vet vem som är ansvarig då.Jag hade också velat veta uppsägningstid från båda håll.Jag hade frågat hur länge de bedrivit verksamheten,många som börjar hyra ut stallplats lägger av efter ett eller två år för att de tröttnar på det.Så en viss varaktighet hade varit bra.Seadn så hade jag pratat med människorna som står i stallet för att bilda mig en egen uppfattning,dels om dem,och dels om hur stallet sköts.
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

Tacka alla för bra tips på frågor.

Har nu skrivit en lång lista och ska ringa.
För att inte skrämma livet ur stallägaren tänkte jag bara ställa några grund frågor nu och sedan ta resten vid besök.

Visst är det så att man har olika saker som man tycker är viktigt. Själv har jag lite svårt att hitta saker som är MÅSTEN, jag är ganska anpassningsbar tror jag.

Vad skulle ni aldrig kunna vara utan?
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

bra hagar o närhet dvs skrittavstånd till ridhus o ridbana o sen inga pass, absolut inte.
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

Jag skulle inte kunnat vara utan Stor hage och bra ventilation i stallet.Och om det ingick foder,så skulle det vara Bra kvalite på stråfodret.Jag hade heller inte kunnat vara utan att hästarna fick äta regelbundet,antingen fri tillgång på ensilage i hagen eller fodrade var 4-5 timme under dagtid.Detta är grunden tycker jag,till välmående glada hästar :)
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

Vad skulle ni aldrig kunna vara utan?

Bra hagar, stor box, vettig hagtid, vettig utfodring av grovfoder (dvs hästarna ska inte behöva stå långa timmar/långa nätter utan mat), analyserat foder, inga pass alt möjligheten köpa sig fri från de när man inte kan. Resten går nästan alltid att endera ordna eller att leva med.
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

haha, lite ironiskt ang. dina krav på inga pass, du har ju hästarna hemma och gör väl inget annat än vaktar dem och snor som en tätting dagarna i ända : ) antar att du drömmer om motsatsen på nätterna enligt denna redogörelse ;)


Blomskan: så det funkade inte trots allt, med nuvarande stallet ? Trist .

KL
Mina absoluta krav är:
Sund hästhållning gällande utevistelse, box, fodringar och hagar.
Ridhus med max skrittavstånd 10-15 minuter, helst inte ens det, utan på gården.
Spolspilta och varmvatten.
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

haha, lite ironiskt ang. dina krav på inga pass, du har ju hästarna hemma och gör väl inget annat än vaktar dem och snor som en tätting dagarna i ända : ) antar att du drömmer om motsatsen på nätterna enligt denna redogörelse ;).


Haha, nej det är mitt jobb som är anledningen till inga pass alt att man kan 'bli av' med pass man inte kan ta. Jag jobbar ju skift, endera 10 h dagpass (plus 3 h resa totalt), eller 7 h em/kvällsskit (+ resa) alt då 12 h natt (+resa). Och så jobbar jag varannan helg. Och bara för att göra det mer problematisk jobbar jag extremt ojämnt. Vissa veckor 6 dagar/70 h, andra veckor 2 dagar/14 h.

Och har jag intag när jag jobbar så det går liksom inte. Och det där med 'det brukar gå att byta' blir lätt mer eller mindre omöjligt i praktiken, för när den som erbjuder sig att ta passet vill bli av med sitt kan man ge sig f*n på att jag jobbar osv.

Annars så skulle jag inte ha minsta emot att stå kollektivt/ha pass. Men är svårt släppa ut/in eller fodra när man sitter på jobbet. (Nu sköter ju mamma ruljansen när jag jobbar, annars skulle jag inte kunna ha hästarna hemma heller).

På nätterna drömmer jag alltså inte om helinackordering (som jag fö haft), men däremot om ridhus :devil:
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

aha,men då finns det ju hur mycket stall som helst som inte, bara för att de har pass, innebär att du inte kan ta pass/behöver byta jue.

de stall jag stått i som haft pass (både kollektiva och del-pass stall),har gjort upp schemat månadsvis, i form av stallmöte där passen gjorts upp gemensamt.ALDRIG varit med om problem den vägen. Alla har vissa dagar de inte kan osv, helt naturligt, men de flesta har också olika tider de inte kan, så görs passen upp i ett gemensamt månadsmöte, finns inte problemet, utan man får pass som man kan. ALDRIG som sagt, varit med om att det varit stora problem. såna problem uppstår i stall där pass listor sätts upp på väggen och sen skriver folk upp sig när de föredrar, med resultat att de som kommer sist, får ta det som finns. Träffas alla samtidigt och kan prata sinsemellan, är det en HELT annan sak.
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

Jag tror dig, dock inte träffat på något sådant. Utan endera att stallchef/-ägare har kommit med klart schema med pass fördelade, så fick man lösa det sinsemellan sen, med halvkasst resultat, alt så 'tvättstuevarianten', dvs tomt schema och så fick man skriva in sig på de pass man kunde den veckan (men var tvungen ta X pass/v), vilket inte heller fungerade för det var en massa pass som ingen ville/kunde ta.

Jag har ju av den anledningen (passtrassel, fast med annat jobb) stått endera på helinack, eller helinack veckorna och rullande schema helger. DÅ har dessutom 1 - 2 hästägare haft HELA helgen själv, så den helgen blev i stallet. Men i gengäld var det en helg vääääldigt sällan iom att det var rätt många hästar i stallet (strax under 20)

Möte borde funka bättre - med reservationen för att då måste mötet ju ligga när jag och alla de andra är ledig/a. Men det borde onekligen vara enklare hitta EN dag per månad då alla kan, än alternativen ovan..

Sen är ju frågan om det blir funktionellt övht med mitt jobbschema, gäller ju hitta ett stall med tillräckligt många hästar/få pass per vecka, annars blir det ju ogörligt iom att jag en sån här vecka skulle behöva 'hoppa över' en massa pass om man har t ex 5 pass/v. Och då ska jag klämma in 10 pass veckan efter tex (för att nå upp i antalet pass var och en ska ha). Men jag tror ändå mer på 'din' version än de jag mött och/eller hört om.

Tur det inte är aktuellt stå uppstallad dock, jag saknar det inte, förutom ridsällskap och ridhus då. DET saknar jag ;)
 
Sv: När du ringer på en box/stallplats...

Blomskan: så det funkade inte trots allt, med nuvarande stallet ? Trist .

Njaeäää..
Vet inte riktigt vad jag ska svar på frågan... :)
Egentligen har det löst sig riktigt bra å ena sidan men å andra sidan har det blivit riktigt dåligt.

Min "plågoande" har sagt upp sin stallplats och kommer snart att flytta. Även den andra gästen har flyttat.
Så strax blir jag ensam i stallet.
Man kan väl lugnt påstå att jag är lite ambivalent i frågan. :cool:

Det blir tufft att stå helt själv med alla pass samtidigt som det vore skönt att ha ett helt stall för sig själv.
Givetvis hoppas jag ju på att det ska komma in några trevliga kompisar men inget napp än så länge.
Därför ser jag mig nu om efter andra alternativ.

Ska kika på den här boxplatsen som jag nu har ringt på och sedan får jag väga för och nackdelarna..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 576
Senast: SwedEmB
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 418
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 680
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp