När en medicin är restnoterad

alazzi

Trådstartare
Gäller min mamma. En viktig medicin är restnoterad sen länge och hon får inget annat heller. Och det märks att medicinen behövs. Känns helt orimligt att inget alternativ skrivs ut? Just den medicinen är tydligen unik och restnoterad sen länge. Finns det något sätt att få något som kan ge lite effekt eller måste man som patient bara acceptera läget?
 
Gäller min mamma. En viktig medicin är restnoterad sen länge och hon får inget annat heller. Och det märks att medicinen behövs. Känns helt orimligt att inget alternativ skrivs ut? Just den medicinen är tydligen unik och restnoterad sen länge. Finns det något sätt att få något som kan ge lite effekt eller måste man som patient bara acceptera läget?
Står i samma läge en oerhört viktig medicin (livsviktig) för alla transplanterade är slut hos tillverkaren. Det har skapats en parallell import av samma substans från annat land.

Andra gånger när jag råkat ut för det, så har läkaren skrivit ut likvärdigt preparat.
 
Gäller min mamma. En viktig medicin är restnoterad sen länge och hon får inget annat heller. Och det märks att medicinen behövs. Känns helt orimligt att inget alternativ skrivs ut? Just den medicinen är tydligen unik och restnoterad sen länge. Finns det något sätt att få något som kan ge lite effekt eller måste man som patient bara acceptera läget?
Du skriver att hon inte får något annat, är det för att det är ikryssat "ej utbytbart" av läkare? Isåfall så kan läkaren skriva ut ett nytt recept där det ej är ikryssat.
I annat fall så måste hennes läkare kunna skriva ut något annat likvärdigt tycker jag.
 
Har samma problem, men tyvärr ingen smart lösning. Min plan är att prata med min läkare efter semestern och se om jag kan byta medicin. Upplever det som ett otroligt ångestmoment att inte veta om jag kommer kunna få tag i mina mediciner.
 
I vissa fall, som i Tantens exempel med MMF och Cellcept, finns det generika men inte sådant som Apoteket får byta på egen hand utan att det krävs ett nytt recept för det. Kolla det med läkaren.
 
Gäller min mamma. En viktig medicin är restnoterad sen länge och hon får inget annat heller. Och det märks att medicinen behövs. Känns helt orimligt att inget alternativ skrivs ut? Just den medicinen är tydligen unik och restnoterad sen länge. Finns det något sätt att få något som kan ge lite effekt eller måste man som patient bara acceptera läget?
det beror väl på vad det är för läkemedel, vissa finns inga alternativ till medan andra har liknande alternativ.
Är det läkaren som inte skriver ut något annat eller är det spärrat för utbyte till generiska kopior?
 
Mamma är ju lite förvirrad så jag vet inte riktigt vad som sagts. Hon pratar om någon licens som måste förnyas av apoteket men det har ju inget med om att medicinen är restad. Jag har förstått att denna medicin inte är utbytbar alls. Jag märker ju att hon mår sämre utan denna medicin så det känns svårt att det inte tycks gå att lösa.
 
I vissa fall, som i Tantens exempel med MMF och Cellcept, finns det generika men inte sådant som Apoteket får byta på egen hand utan att det krävs ett nytt recept för det. Kolla det med läkaren.
Mycofenolatet har varit restat hos tillverkare länge och inga ersättningar har vad jag vet varit tillgängliga. Förrän de gett licens till ett franskt(?) likvärdigt märke. (källa: mitt apotek)
Så det har inte apoteket kunnat byta, för inget har funnits att byta med. Förrän nyligen.
 
Mamma är ju lite förvirrad så jag vet inte riktigt vad som sagts. Hon pratar om någon licens som måste förnyas av apoteket men det har ju inget med om att medicinen är restad. Jag har förstått att denna medicin inte är utbytbar alls. Jag märker ju att hon mår sämre utan denna medicin så det känns svårt att det inte tycks gå att lösa.
Kan det vara ett licenspreparat och inte bara wn valig restnoterad medicin?
Det nedan här är min egen erfarenhet endast, och dt är möjligt att jag fått nån detalj om bakfoten, i så falm får gärna någon mer insatt rätta mig aå fakta blir korrekt.

Nu har jag bara varit med om licenspreparat för djur, men om jag förstod senaste svängen rätt såvär det såhär för djur:
Om ett licenspreparat ska ersättas av ett annat så måste utskrivande veterinär ha en licens för det preparatat från den tillverkaren.
Det brukar behöva gå via läkemedelsverket om det är en medicin med annat namn (men samma aktiva substans).
Den tillverkaren som det fanns licens för i detta fallet slutade nämligen tillverka den, och när de hittade ett alternativ med samma substans krävdes som sagt att en ny licens godkändes först.
Kan det vara bågot liknande som hänt?
Att det finns ett preparat som kan importeras, men det får inte göras förrän licensen är klar?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
776
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 483
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 473
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 539
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp