Bukefalos 28 år!

När får man tävla?

C

coolgirl95

Hej!
Jag har ridit i bara 1 och 1/2 år. Nu ska jag och min kompis skaffa en häst tillsammans. Dock vet vi vad vi håller på med. Båda har jobbat på 4H och jag har även varit medryttare. Inte bara ridit på ridskolan. Jag har också ridit mycket privat ridning. Men en sak jag verkligen inte har koll på är när får man tävla för första gången? Hur anmäler man sig och går tillväga? Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: När får man tävla?

Tävla får man göra så fort man själv känner sig redo, så länge man har grönt kort och licens. :) För att tävla lokalt behöver bara ryttaren licens, fr.o.m. regionalt behöver hästen också det. För klubbtävlingar behövs ingen licens.

Anmälan görs enklast genom tdb (tävlingsdatabasen) på nätet.

Kan tipsa om att först och främst åka med någon annan när h*n tävlar och se hur det går till, och sedan börja med träningstävling (pay & jump eller programridning) för att sedan börja tävla "på riktigt". :)
 
Sv: När får man tävla?

Som Nomina sade behöver man Grönt kort, och detta gör man genom en klubb ansluten till Ridsportförbundet. På den kursen får man lära sig hur man anmäler sig, vad man tar med, hur man gör på tävlingsplatsen osv. Rekommenderas till alla, men är obligatorisk för alla under 18 år from i år.
http://www3.ridsport.se/Tavling/
Där kan du läsa allt om vad som krävs rent formellt, med grönt kort och registrering i tävlingsdatabasen. Där finns också tävlingsreglementen (TR) för de olika grenarna. Det går inte att säga att man ska ha ridit ett visst antal år för att tävla.
 
Sv: När får man tävla?

Vill man inte börja tävla lokalt kan man som Nomina skriver kolla in olika former av träningstävlingar på klubbar runtomkring. När man sedan ska lösa sin ryttarlicens ska man också fylla i vilken klubb man tävlar för, och man ska även vara medlem i den klubben.

När jag började tävla gjorde jag det genom min klubb (hade iofs varit svårt annars eftersom jag lånade ridskoleponny :p) men då fanns det hela tiden erfarna vuxna och klubbkamrater som kunde hjälpa till med regler, frågor och hålla koll på allt på tävlingsplatsen.
 
Tack så jättemycket för era svar! Nu ska jag försöka hitta en gröna kortet kurs och sen blir det ut och träningstävla och sen riktiga tävlingar. Tack!! :D
 
Sv: När får man tävla?

Känner du någon som tävlar ibland skulle jag även rekommendera att följa med som hästskötare eller liknande. Man lär sig otroligt mycket om hur tävlingar funkar även på det sättet :)
 
Sv: När får man tävla?

Ja jag har en syssling som snart ska ut och tävla, då ska jag följa med som hästskötare och titta och lära lite :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 206
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 827
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 201
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp