När folk inte vill lyssna

makarontanten

Trådstartare
Lite dålig rubrik, och jag minns inte om jag skrivit om denna "dam" innan. Är inte så aktiv här längre, men när frågorna kommer så blir det ändå hit man återvänder :-)

Iallafall, det finns en äldre kvinna, skulle tippa på runt 70 år, men otroligt pigg och väldigt speciell, i mitt område. Hon har en tibetansk spaniel ( alltså ingen stor hund), hane, som är/har vart en plåga för många i ett par års tid. Ekipaget är känt av "alla" i området, då hunden alltid är lös, har bitit andra hundar, har bitit folk, hon har ingen koll på den, och folk "hatar" henne, skriker efter henne att de ska polisanmäla, skriker att hon ska koppla mm. Såg till och med att det bedrivs hat mot henne i en grupp på fb.

Även jag tycker hon är jobbig, men då min hund ändå funkar väldigt bra med hennes, så har jag aldrig blivit riktigt arg på henne, och detta har gjort att hon blir jätteglad över att se mig ute och gärna tar sällskap med mig. Kanske är jag lite för snäll, men ikväll träffade jag henne, hunden rusar fram, jag suckar för mig själv medan hon glatt hälsar på avstånd. Har inte sett henne på ett tag och hon frågar om hon får ta sällskap med mig på den 6 km långa rundan jag är på väg att gå. Jag säger ok, och tänker lite för mig själv att jag ska försöka prata henne "tillrätta" på ett bra sätt under tiden.

Det tar inte mer än någon minut innan hon berättar hur utskälld hon alltid blir av alla, att folk hotar henne, att hon minsann tänker ha sin hund lös för det vill han och mår bäst av. Jag frågar om hon inte är rädd att han blir påkörd när han är lös i en trafikerad stad. Svaret är att han redan blivit påkörd och nu har han lärt sig en läxa och aktar sig för bilar, precis som de utländska gatuhundarna... Efter ett tag, då hennes hund är över 100 m bort och börjar skälla ( på avstånd) på en man som står ute och grillar, säger jag att han kanske är hundrädd, det är ju inte så bra att han går mot folk och skäller. Svaret är då att hunden inte går fram och mannen ser inte hundrädd ut....

Vi fortsätter gå, hon frågar om inte min får vara lös. Jag svara att jo, det får hon, men hon springer fram till andra hundar och jagar hare, så bara där jag vet att det är säkert att ha henne lös. Det är ju "koppeltvång" nu, så eftersom hon kan sätta efter något, så får hon bara vara lös på "säkra" marker. Till svar får jag att hennes hund inte jagar, inte bryr sig om fåglar eller annat vilt, och detta bevisas faktiskt på promenaden....

Vi går förbi en hundrastgård där två hundar vistas. Hennes hund springer fram till staketet och skäller, jag säger då att ska du inte hämta honom?. Nä, han kommer snart, de andra är ju inhägnade och han kommer snart ( vilket han gjorde). Vi går vidare, min hund släpps en stund, men de bryr sig inte om varandra.

Slutcitat är att hunden faktiskt inte gjorde så mycket mer än att vara längre ifrån sin ägare än vad som är "lagligt", han kanske var i närheten av folk och hundar på ett dåligt sätt, men aldrig framme och gjorde något.

För mig är det ändå fel, och jag kände att jag förstår till 100% att han är en "odåga" ( ja, eller hon) på området. Jag har hört att han gjort alla möjliga utfall från säkra källor, men hon påstår att han inte gör det längre, och jag såg ju själv att han någorlunda skötte sig idag. Jag försökte prata och förklara idag, men det örat lyssnar hon inte på. Snarare sa hon att om polisen kommer, så ska hon förklara att hunden inte gör något och att hon ska honom lös även i fortsättningen.

Med andra ord, jag har försökt på ett fint sätt förklara att saker inte är ok istället för att hota/skrika på henne, men det funkade alltså inte. Vad gör man, hur går man vidare med detta, för det är ett problem på hela området, även om just jag inte råkar ha problem med henne?
 
Jag vill också tillägga, för att slippa påhopp om att det är andras problem och inte mitt, att det är kompisar till mig som har blivit påhoppade, och jag känner att jag kanske kan vara länken mellan att dels bespara henne allt hat, men också att skona min vänner från hundslagsmål med hennes hund. Jag tycker bara hon är jobbig, men kan hantera henne, men andra har stora problem. Ska även tillägga att det var ett tag sedan jag hörde om hundens utfall, så kanske hunden har blivit bättre, vad vet jag...

Kvinnan har vart utomlands ett tag, så jag har nog inte träffat henne på runt ett halvår om man bortser från ikväll.
 
Jag tycker nog inte att du kan göra mer än du gjort. Om hunden ger sig på ngn är det den personens ansvar att anmäla det. Om hunden inte ger sig på ngn eller jagar vikt (det kan man också anmäla om man ser det men det bör finnas bevis), så undrar jag varför folk irriterar sig. Hon verkar onekligen lite oansvarig som låter hunden gå och skälla på hundar och folk, men det kan kopplade hundar också göra. Om man är hundrädd och bor i området kan man ju prata med damen och be henne vänligt att kalla in den när man möts i fortsättningen, det finns ju inga hinder för det. Men att gapa och hota folk är minst lika ohyffsat som hennes beteende och dessutom gör det inte folk samarbetsvilliga i regel.
 
Hunden har vid ett flertal gånger bitit andra hundar och folk. Inga allvarliga skador har det dock blivit. Jag har inte träffat henne på ca 6 månader förrens igår, och då säger HON att han inte längre går fram till folk/hundar. Hunden gjorde inte det under vår promenad, så jag kan inte svara på om han har slutat med det. Dock kom ju hunden fram till min det första han gjorde när hon var ca 50 m bort, och det visar ju på att han inte helt har slutat att komma fram till folk/hundar. Att folk irriterar sig förstår jag mycket väl. Vi har flera hundägare i området som kämpar på hundmöten och utfall och det är inte kul när denne kommer fram i tid och otid.
 
Hej!
Jag har en omplacerings hund som jag haft i 5 år men som fortfarande efter många års tränande med och utan instruktör har problem vid hundmöten. Min hund är rädd och osäker, och detta gör att han blir aggressiv om någon annan okänd hund kommer för nära.
Jag blir så jäkla arg när jag hör om sånt här. Varje gång en lös hund kommer fram till oss får jag börja om från början i min träning.
Jag önskar att alla kunde tänka sig in i att alla hundar är inte snälla, och om Hunden i fråga kom och flög på min skulle det sluta illa.
Och även om den kommer tillbaka efter att ha rusat fram till hundar i rastgård så har den ändå gjort fel ( dvs en hund som inte lyder till 100% ska inte vara lös)
Jag tycker inte att det är upp de de som blir drabbade att polisanmäla, alla som ser en hund utan lydnad löpa lös borde anmäla.
Nu är jag väldigt partisk i detta då jag har problem med min hund, men det är otroligt frustrerande att ta ett steg fram och två steg bak hela tiden pga små snälla hundar som bara vill hälsa........
 
Hej!
Jag har en omplacerings hund som jag haft i 5 år men som fortfarande efter många års tränande med och utan instruktör har problem vid hundmöten. Min hund är rädd och osäker, och detta gör att han blir aggressiv om någon annan okänd hund kommer för nära.
Jag blir så jäkla arg när jag hör om sånt här. Varje gång en lös hund kommer fram till oss får jag börja om från början i min träning.
Jag önskar att alla kunde tänka sig in i att alla hundar är inte snälla, och om Hunden i fråga kom och flög på min skulle det sluta illa.
Och även om den kommer tillbaka efter att ha rusat fram till hundar i rastgård så har den ändå gjort fel ( dvs en hund som inte lyder till 100% ska inte vara lös)
Jag tycker inte att det är upp de de som blir drabbade att polisanmäla, alla som ser en hund utan lydnad löpa lös borde anmäla.
Nu är jag väldigt partisk i detta då jag har problem med min hund, men det är otroligt frustrerande att ta ett steg fram och två steg bak hela tiden pga små snälla hundar som bara vill hälsa........
Rastgårdar är bl a till för att kunna släppa hundar med dålig inkallning, samt för löptikar så att de kan sträcka ut trots löp.
 
Rastgårdar är bl a till för att kunna släppa hundar med dålig inkallning, samt för löptikar så att de kan sträcka ut trots löp.
Men det var ju hunden som var lös utanför rastgåden som sprang fram och skällde på dom i rastgåden.
Jag vet vad en rastgård är......
 
Är hon inte ett dugg rädd om sin hund? För skulle någon hund springa fram så till min och dessutom skälla hade det varit slagsmål direkt, min hade inte gått in för att "markera" utan för att döda. Hon är väldigt osäker och det blir till aggressivitet när hon blir pressad. Men har varit med om att folk låter sina gå fram mot min bara för att hon "är söt" och inte så stor :mad::rage:
Brukar vara snabb och hala upp min hund i selen och får sedan kämpa med att hålla fast henne i famnen, hjälper inte alls när man redan har stora problem med hundmöten. Så himla respektlöst mot andra att ha sin hund lös så.
 
Jag förstår att folk är förbannade, även om hatgrupper på Facebook är långt över gränsen. En hund som bitit både människor och andra hundar, som får springa fritt hur som helst - ut i trafiken, fram till människor och hundar, i naturen under yngeltiden - jag hade varit skogstokig på människan.
 
Ok, hunden har alltså bitit folk och de har inte anmält?! Om en hund bet mig skulle jag definitivt anmäla (och ja, jag vet hur man ska uppföra sig i närheten av hundar). Jag antar att om en hund får tillräckligt många anmälningar på sig för attacker mot människor så måste polisen ingripa?

Jag förstår att människan i fråga är gammal och lite fast i sina vanor men fattar hon inte att hon löper risk att bli av med hunden och få djurförbud?! Om hon inte gör det frågar man sig om det finns en begynnande demens i botten vilket inte gör henne till en lämpligare hundägare.
 
Kan det inte vara så att hon är lite dement eller har någon diagnos. För oavsett om hon tycker hunden ska få vara lös låter det inte friskt att släppa den hursomhelst överallt för hundens egen skull ?
 
Hon är inte dement, snarare väldigt speciell. Jag, som jobbar inom psykiatrin, kan inte sätta någon diagnos på henne, men skulle bedöma henne som väldigt udda. En person som förlitar sig på huskurer, går sin egna väg, "jobbar" på nätterna med en ny uppfinning för dyslektiker i hemmet ( hon har berättat att hon själv är dyslektiker), verkar inte ha några direkta vänner, är osams med sina två vuxna barn, pratar otroligt mycket och hela tiden. Har berättat att hon har väldigt ont om pengar, så hunden är inte försäkrad. Detta kom fram då vi diskuterade hundmat och hon tyckte 200 kr i månaden för hundmat var för mycket. Hon frågade vad jag gav för hundmat ( jag ger färskfoder) , och sa att jag trivdes med det och räknade ut vad det skulle kosta för henne, då hon sökte något att annat än det hon gav. Hennes filosofi med hunden går ut på att han ska lösa sina konflikter själv och det innebär då att han ska lära sig att akta sig för bilar, att om han blir biten av en annan hund, så ska han lära sig att inte gå fram mer. Hon verkar tro att det är alla andra som är "elaka" mot henne, hon tar inte till sig VARFÖR folk är arga på henne.

Träffade en hundägare ute igår, som jag berättade för att jag försökt prata henne tillrätta, och till svar fick jag bara : Jo, du, det försökte jag också innan jag blev förbannad på henne, det går inte.

På ett sätt tycker jag synd om henne, på ett annat tycker jag hon är väldigt oansvarig, stör mig själv på beteendet hon har och att hon inte tar åt sig av det man försöker påtala. Som jag skrev tidigare, så går min hund bra ihop med hennes, så själv har jag inga problem med henne mer än att beteendet är något som stör hela området och jag tycker hon gör fel.

Vet att folk hotat med polisanmälan, men det var en som ringt och frågat polisen om det fanns någon anmälan mot henne, och det gjorde det inte. Det får naturligtvis stå för dem, men jag skulle vilja veta vad man kan göra som privatperson utan att det ska behöva gå så långt som att hatgrupper finns på fb mm. Kan man göra något för att försöka lösa situationen på annat vis. Mina ideer är slut, men tänkte om någon klok hade något annat tips att ge :-)
 
Hatgrupper på FB är förkastligt men inte sjutton låter man bli att anmäla om man blivit biten?! Gör man inte det kommer inget att bli bättre och tyvärr kan nästa person som blir biten vara ett barn och då tror jag hunden är tämligen rökt.

Det är givetvis tragiskt det hela men om hon nu är lite eljest betyder det fortfarande inte att hon har rätt att riskera andra människors eller djurs hälsa.

Toppen av dig @makarontanten att du iaf försökt nå fram till henne. Det där med hatgrupperna gör mig väldigt illa till mods, man hoppas ju att det bara är snack men ibland har vi ju sett att de kan trigga varandra till handling :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
3 977
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 148
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp