När hästen trampar under sig

tussilago1

Trådstartare
Kan någon en gång för alla förklara för mig hur det ser ut när hästen trampar under sig. :confused: Jag kan ibland känna när hästen gör det men jag vill kunna hur det ska se ut. Jag vill tex kunna gå och kolla på en dressyrtävling och veta vilka av hästarna som trampar under sig eller ej. Så snälla hjälp :p
 
Sv: När hästen trampar under sig

Jag ser det på 2 sätt.
Dels hästar som av naturen/extriört har svårt att trampa under sig och då kan hästen vara välriden men ändå inte bli så engagerad med baken, så rörlig och ha den förmåga att sätta under sig som man kanske tror hästen gör pga välridenheten.

Dels då de som kan att man inte bara tittar på bakdelen utan hur den kraften rör sig genom kroppen, alltså hur genomsläpplig hästen är i det hela, bak, rygg och hur framdelen tar upp detta.
 
Sv: När hästen trampar under sig

Det är allra tydligast i fri/ ökad skritt. där ska bakhoven sättas ner en bra bit framför framhovens avtryck. samma sak i längning/ ökning av traven.

En bra arbetstrav sätter hästen åtminstone ner bakhoven i samma spår som fram eller om den har ett sväv i trav- lite mer. Den ska ta vikt helst under ryttaren. Det är att BÄRA upp ryttaren. inte som en del tror idag- att hästen ska ta korta steg o bara bära upp sin egen rumpa. endast.

På så sätt blir hästen starkare i sin bakkärra o kan sen vinkla bak mer med tiden.
 
Sv: När hästen trampar under sig

Så det du menar är, väldigt enkelt förklarat, att det handlar om att hästen ska trampa så långt in under sig som möjligt?

uuh vad förvirrad jag känner mig just nu :P Ja, det är nog det jag har lärt mig är rätt, att den ska vara kvick och kort i benen, som du beskriver. Men detta lärde jag mig av en duktigt tränare och ryttare...

Ni får gärna lägga in bilder på hur det ska, samt hur det inte ska se ut.
 
Sv: När hästen trampar under sig

Var skriver jag kvick o kort i steget:confused:

för mig är det synonymt med Singer- symaskintrav= pissig trav.

I arbetstrav ska den arbeta genom kroppen o kvar i balans- energisk o trampa på bakifrån.
 
Sv: När hästen trampar under sig

Jag menade att jag har lärt mig att den ska vara kvick och kort i benen och det sistnämnda som du skrev att den ska ta korta steg och bära sig på rumpan.

Men jag har hört olika från alla håll och är således väldigt förvirrad över hur det faktiskt ska se ut för att vara korrekt och räknas som att hästen trampar under sig.

Har även lärt mig att om bakbenen är mycket vinklade så trampar hästen under sig.
 
Sv: När hästen trampar under sig

Jag menade att jag har lärt mig att den ska vara kvick och kort i benen och det sistnämnda som du skrev att den ska ta korta steg och bära sig på rumpan.

Nej, nu är du nog fel ute, man vill ha undersatta bakben, och inte åt det korta o kvicka hållet. Man önskar möjlighet till kvickhet vad gäller hela hästen och ex vid övergångar, men kort o kvick i trav ger ofta som Axel skriver en för hastig takt och tappad möjlighet till igenom kroppen.
 
Sv: När hästen trampar under sig

Har även lärt mig att om bakbenen är mycket vinklade så trampar hästen under sig.

Det som ska vinklas är leder högre upp, att bakbenen syns ha möjlighet till vinkling behöver inte betyda hästen är under sig, det kan vara vanlig sprätt.
 
Sv: När hästen trampar under sig

Jag menade att jag har lärt mig att den ska vara kvick och kort i benen och det sistnämnda som du skrev att den ska ta korta steg och bära sig på rumpan.

Men jag har hört olika från alla håll och är således väldigt förvirrad över hur det faktiskt ska se ut för att vara korrekt och räknas som att hästen trampar under sig.

Har även lärt mig att om bakbenen är mycket vinklade så trampar hästen under sig.
Den ska inte ta korta steg o bära rumpan. den ska bära hela sig OCH ryttaren som sitter mer på framdelen..
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 538
Senast: Askur2017
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
323
Senast: IngelaH
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 386
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
971
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp