när inte småmaskigt hönät hjälper?

Emmahpemma

Trådstartare
Ja, jag vill förlänga ät-tiden för min häst.
Han hinner bli rastlös på natten, eller sysslolös iallafall, om man ser hur det ser ut i boxen. Han går ute, med rolig kompis, minst 12 timmar varje dag.

Jag köpte ett småmaskigt hönät (3,5x3,5cm maskor) och det tar hästen en timme att äta upp tre kilo hösilage ur nätet.. :meh:
Han får totalt fem kilo grovfoder på kvällen, 12kilo per dag.
Räknar jag på 1,5kilo ts/100kg häst så ska han ha ca 6kilo/dygn.

Hästen är okej i kroppen, men får absolut inte bli rundare. Han är egentligen redan som det är lite för rund. Får ett halvkilo kraftfoder, (liknande värden som Krafft grund.) så det finns ju just inget att ta bort där.

Hur sjutton ska jag förlänga ät-tiden?
finns det nät med mindre maskor?

Alla tips är välkomna!
 
Ja, jag vill förlänga ät-tiden för min häst.
Han hinner bli rastlös på natten, eller sysslolös iallafall, om man ser hur det ser ut i boxen. Han går ute, med rolig kompis, minst 12 timmar varje dag.

Jag köpte ett småmaskigt hönät (3,5x3,5cm maskor) och det tar hästen en timme att äta upp tre kilo hösilage ur nätet.. :meh:
Han får totalt fem kilo grovfoder på kvällen, 12kilo per dag.
Räknar jag på 1,5kilo ts/100kg häst så ska han ha ca 6kilo/dygn.

Hästen är okej i kroppen, men får absolut inte bli rundare. Han är egentligen redan som det är lite för rund. Får ett halvkilo kraftfoder, (liknande värden som Krafft grund.) så det finns ju just inget att ta bort där.

Hur sjutton ska jag förlänga ät-tiden?
finns det nät med mindre maskor?

Alla tips är välkomna!

låter som du har en matglad häst som inte i sig äter för att den egentligen är hungrig ;)
om du måste ha hönät osv så fyll det med halm av god kvalitet. då har hästen att göra om det nu skulle vara så att den behöver tugga och pilla runt mellan fodringar. Hur länge har du haft hästen under dessa förhållanden? låter som att den går ute mycket om den går ute minst 12 timmar? vad står den på för strö i boxen om den blir rastlös? Väldigt många hästar är röriga i boxen utan att vara rastlösa i sig..... de är bara grisiga och röriga....

jag tycker inte det låter mycket alls, att hästen äter 3 kg silage på en timma, i sig...... inte ens ur hönät om den är matglad.....inga konstigheter tidsmässigt öht.
 
låter som du har en matglad häst som inte i sig äter för att den egentligen är hungrig ;)
om du måste ha hönät osv så fyll det med halm av god kvalitet. då har hästen att göra om det nu skulle vara så att den behöver tugga och pilla runt mellan fodringar.

ja enligt honom själv så svälter han ju ihjäl flera gånger om dagen :D
Jag måste ju inte ha hönät, kan lika gärna plocka bort det igen eftersom det inte verkar förlänga ät-tiden alls.. Halm äter han i samma takt som hö dessutom :o
Förra vintern bar jag ut 25 kilo hösilage om dagen till denna häst...och det var slut ett par timmar före intag varje dag. Jag fattar inte var han får plats med allt :confused:
 
ja enligt honom själv så svälter han ju ihjäl flera gånger om dagen :D
Jag måste ju inte ha hönät, kan lika gärna plocka bort det igen eftersom det inte verkar förlänga ät-tiden alls.. Halm äter han i samma takt som hö dessutom :o
Förra vintern bar jag ut 25 kilo hösilage om dagen till denna häst...och det var slut ett par timmar före intag varje dag. Jag fattar inte var han får plats med allt :confused:

nej och då som sagt handlar det ju inte om att din häst är svältfödd öht..... undrar forfarande om övriga förhållanden utifrån din fråga och mina frågor utifrån det:)
 
nej och då som sagt handlar det ju inte om att din häst är svältfödd öht..... undrar forfarande om övriga förhållanden utifrån din fråga och mina frågor utifrån det:)

jag missade visst en massa frågor :D
han har haft samma förhållanden sen han föddes, det är min egen uppfödning.
somrarna har han gått ute dygnet runt.
Han har alltid varit relativt renlig i boxen. Han är tre år nu, så han växer ju inte i samma takt mer nu, så han har blivit mer lättfödd än tidigare. T.ex. förra vintern fick han ju som sagt 25 kilo grovfoder om dagen.. Nu skulle han bli galet tjock med den mängden foder. Det var ju lättare förra året t.ex när han kunde få 8-10 kilo per natt..
Han står på spån, halm är svårt att få tag på häruppe, iallafall halm som har en hygienisk kvalitet som jag kan acceptera. Jag tycker så gott som all halm här uppe luktar mögel :crazy:
 
jag missade visst en massa frågor :D
han har haft samma förhållanden sen han föddes, det är min egen uppfödning.
somrarna har han gått ute dygnet runt.
Han har alltid varit relativt renlig i boxen. Han är tre år nu, så han växer ju inte i samma takt mer nu, så han har blivit mer lättfödd än tidigare. T.ex. förra vintern fick han ju som sagt 25 kilo grovfoder om dagen.. Nu skulle han bli galet tjock med den mängden foder. Det var ju lättare förra året t.ex när han kunde få 8-10 kilo per natt..
Han står på spån, halm är svårt att få tag på häruppe, iallafall halm som har en hygienisk kvalitet som jag kan acceptera. Jag tycker så gott som all halm här uppe luktar mögel :crazy:

Det är svårare att få tag i halm, men det går här i norr. För övrigt tycker jag det blir mer och mer vanligt..Det är fler som har problem med överviktiga hästar än tvärtom. T o m småbalar halm börjar dyka upp här och där..aldrig sett tidigare eller hört talas om.

Ang kraften skrev du att han måste ha den/inte går att ta bort..ett halvkilo, varför?

Jag hade verkligen försökt ge mig i kast att få tag i halm och tex gett nåt kg hösilage bara löst på natten och resten halm. Samma princip ute, mindre giva hösilage, stor giva halm så bör det finnas att pilla på hela tiden..sk bukfyllning men strypt näringsintag.
Testat dubbla eller tredubbla? Dvs man sätter två nät i ett? Hur ser hösilaget ut, mycket att tugga eller är det finstråigt?

Hur är resterande mängd uppdelad på dagen? Går den "för hungrig" mellan måltiderna tro?
 
Det är svårare att få tag i halm, men det går här i norr. För övrigt tycker jag det blir mer och mer vanligt..Det är fler som har problem med överviktiga hästar än tvärtom. T o m småbalar halm börjar dyka upp här och där..aldrig sett tidigare eller hört talas om.

Ang kraften skrev du att han måste ha den/inte går att ta bort..ett halvkilo, varför?

Jag hade verkligen försökt ge mig i kast att få tag i halm och tex gett nåt kg hösilage bara löst på natten och resten halm. Samma princip ute, mindre giva hösilage, stor giva halm så bör det finnas att pilla på hela tiden..sk bukfyllning men strypt näringsintag.
Testat dubbla eller tredubbla? Dvs man sätter två nät i ett? Hur ser hösilaget ut, mycket att tugga eller är det finstråigt?

Hur är resterande mängd uppdelad på dagen? Går den "för hungrig" mellan måltiderna tro?

kraftfodret kan jag visst ta bort, men det gör nog varken från eller till, han är ju i okej hull just nu, jag vill bara förlänga ät-tiden på grovfodret.
Jag har inte provat dubbla nät, det kanske vore något! har även tänkt hänga nätet från taket mitt i boxen, så att det dinglar.
hästarna får mat: Frukost 7-8, lunch 12-13, middag 17-18 och kväll 20-22. Så det är på natten jag vill förlänga ät-tiden, då nätterna dels blir väl så långa utan grovfoder och dels då jag vill att han ska ha något att pillra med på natten.
Jag kommer få lägga in enorma mängder halm om han ska ha att göra hela natten, då han äter halm i samma takt som hö.
 
Du skulle kunna testa någon form av foderautomat som ger ett mål mat mitt i natten. Då blir det i alla fall inte så många timmar med tom mage för hästen. Utifrån vad du skriver låter det som att det blir svårt att förlänga ättiden på kvällsmaten så att det räcker större delen av natten utan att öka givan så mycket att han blir galet tjock. Då kan det vara ett alternativ att dela upp det. Då har han att göra och äta en stund vid 20-22 och sedan kommer ett nytt mål mat vid säg 2-3 på natten. Då blir det inte lika många timmar utan mat med tom mage och han kanske inte blir lika orolig utan känner sig mer nöjd.
 
Ja, jag vill förlänga ät-tiden för min häst.
Han hinner bli rastlös på natten, eller sysslolös iallafall, om man ser hur det ser ut i boxen. Han går ute, med rolig kompis, minst 12 timmar varje dag.

Jag köpte ett småmaskigt hönät (3,5x3,5cm maskor) och det tar hästen en timme att äta upp tre kilo hösilage ur nätet.. :meh:
Han får totalt fem kilo grovfoder på kvällen, 12kilo per dag.
Räknar jag på 1,5kilo ts/100kg häst så ska han ha ca 6kilo/dygn.

Hästen är okej i kroppen, men får absolut inte bli rundare. Han är egentligen redan som det är lite för rund. Får ett halvkilo kraftfoder, (liknande värden som Krafft grund.) så det finns ju just inget att ta bort där.

Hur sjutton ska jag förlänga ät-tiden?
finns det nät med mindre maskor?

Alla tips är välkomna!
 
Ta bort kraftfodret, ge mer grovfoder. Om det blir för lite protein så ge lucern hack om det är möjligt. Ge hästen 1 kg på golvet i boxen och resten i dubbla hönät. När jag hörde talas om dubbla hönät så tänkte jag att det var helt galet, men det fungerar bra för att förlänga ättiden. Du förlänger inte ättiden med foderautomater. Om han står inne 12 timmar dvs halva dygnet så ge honom hälften av grovfodret då. Troligtvis så kommer han att få slut mat för fort ändå och då måste du kombinera med automatisk fodring.

Tänk på ätställningen och häng inte näten för högt. Har mina oskodda när dom inte rids så jag behöver inte tänka på risken att dom ska fastna i järn skorna om näten hänger i bra ätställning. Har du järnskor behöver du någon anordning som hindrar sådana olyckor.

Jag kombinerar enkel nät och fodergrindar men det är ingen lösning om dom är instängda på stall.

Jag tycker inte att det verkar som att du har en lättfödd häst men många rekommenderar halm till lättfödda hästar, men halm innehåller rätt mkt energi. Vi som har fläskisar vill ha lite energi men de behöver ju ändå lika mkt protein som andra hästar, då verkar inte halm som det mest ideala.
 
Senast ändrad:
Ja, jag vill förlänga ät-tiden för min häst.
Han hinner bli rastlös på natten, eller sysslolös iallafall, om man ser hur det ser ut i boxen. Han går ute, med rolig kompis, minst 12 timmar varje dag.

Jag köpte ett småmaskigt hönät (3,5x3,5cm maskor) och det tar hästen en timme att äta upp tre kilo hösilage ur nätet.. :meh:
Han får totalt fem kilo grovfoder på kvällen, 12kilo per dag.
Räknar jag på 1,5kilo ts/100kg häst så ska han ha ca 6kilo/dygn.

Hästen är okej i kroppen, men får absolut inte bli rundare. Han är egentligen redan som det är lite för rund. Får ett halvkilo kraftfoder, (liknande värden som Krafft grund.) så det finns ju just inget att ta bort där.

Hur sjutton ska jag förlänga ät-tiden?
finns det nät med mindre maskor?

Alla tips är välkomna!

Varför kraftfoder om han är för rund? Finns massa att ta bort!:)
 
Varför kraftfoder om han är för rund? Finns massa att ta bort!:)

fast alltså, om jag tar bort kraftfodret så kanske jag kan öka grovfodret med ett kilo, det ger då 20min extra ät-tid...Han kommer börja träna ganska snart, och ganska så hårt, så det är ingen fara att han är lite rundare än perfekt just nu, han kommer springa bort det hullet snabbt. Det är ju liksom inte lösningen på problemet att ta bort kraftfodret..
 
fast alltså, om jag tar bort kraftfodret så kanske jag kan öka grovfodret med ett kilo, det ger då 20min extra ät-tid...Han kommer börja träna ganska snart, och ganska så hårt, så det är ingen fara att han är lite rundare än perfekt just nu, han kommer springa bort det hullet snabbt. Det är ju liksom inte lösningen på problemet att ta bort kraftfodret..
Han äter upp 3 kg grovfoder på en timme men det tar honom 20 min att äta upp 1/2 kg kraftfoder?! Märklig häst du har... Hade det funnits nåt "skit"kraftfoder kunde man ge honom mer då han äter det dubbelt så långsamt som grovfoder.

Annars tyckte jag det med dubbla nät låter bra. Sen kan man ju alltid hänga in lite annat pyssel i boxen. En stor aspgren eller liknande varje kväll t.ex. Jag har en stor plastboll man häller pellets i som hästen måste snurra för att få ut godsakerna. Inte för att jag använder den dock...
 
Ja, jag vill förlänga ät-tiden för min häst.
Han hinner bli rastlös på natten, eller sysslolös iallafall, om man ser hur det ser ut i boxen. Han går ute, med rolig kompis, minst 12 timmar varje dag.

Jag köpte ett småmaskigt hönät (3,5x3,5cm maskor) och det tar hästen en timme att äta upp tre kilo hösilage ur nätet.. :meh:
Han får totalt fem kilo grovfoder på kvällen, 12kilo per dag.
Räknar jag på 1,5kilo ts/100kg häst så ska han ha ca 6kilo/dygn.

Hästen är okej i kroppen, men får absolut inte bli rundare. Han är egentligen redan som det är lite för rund. Får ett halvkilo kraftfoder, (liknande värden som Krafft grund.) så det finns ju just inget att ta bort där.

Hur sjutton ska jag förlänga ät-tiden?
finns det nät med mindre maskor?

Alla tips är välkomna!

Köp en Snak-a-ball och lägg pelletsen i, så räcker de en bra stund.

Häng hönätet så att han inte kan trycka det mot en vägg.
 
Ja, jag vill förlänga ät-tiden för min häst.
Han hinner bli rastlös på natten, eller sysslolös iallafall, om man ser hur det ser ut i boxen. Han går ute, med rolig kompis, minst 12 timmar varje dag.

Jag köpte ett småmaskigt hönät (3,5x3,5cm maskor) och det tar hästen en timme att äta upp tre kilo hösilage ur nätet.. :meh:
Han får totalt fem kilo grovfoder på kvällen, 12kilo per dag.
Räknar jag på 1,5kilo ts/100kg häst så ska han ha ca 6kilo/dygn

Hästen är okej i kroppen, men får absolut inte bli rundare. Han är egentligen redan som det är lite för rund. Får ett halvkilo kraftfoder, (liknande värden som Krafft grund.) så det finns ju just inget att ta bort där.

Hur sjutton ska jag förlänga ät-tiden?
finns det nät med mindre maskor?

Alla tips är välkomna!
Försök att hitta halm o blanda alla mål o kanske senarelägga nattmålet. Jag gillar inte nät o sprider hellre ut det i boxen på ätglad häst som får finkamma.
Rörigt i boxen? Ja det skulle jag ta.
 
Han äter upp 3 kg grovfoder på en timme men det tar honom 20 min att äta upp 1/2 kg kraftfoder?! Märklig häst du har... Hade det funnits nåt "skit"kraftfoder kunde man ge honom mer då han äter det dubbelt så långsamt som grovfoder.

Annars tyckte jag det med dubbla nät låter bra. Sen kan man ju alltid hänga in lite annat pyssel i boxen. En stor aspgren eller liknande varje kväll t.ex. Jag har en stor plastboll man häller pellets i som hästen måste snurra för att få ut godsakerna. Inte för att jag använder den dock...

Va? det har jag väl inte skrivit?! jag skriver att den extra tiden att få ett extra kilo hö..
 
Det finns nät med mindre maskor, sedan går det långsammare att få ut vanlig torrhö ur nät än hösilage, så om det är möjligt kanske nattgivan kunde vara torrhö i nät. Kanske blandat med halm. Det låter ju som han gillar halm också, och det är ju bättre om han får det, då kan han få mer under natten.
 
kan du inte bara ge 9kg till natten 1kg frukost och 5kg till lunch? om hästen går ute i gräshage dvs och har att pilla på under dagen också.
 
kan du inte bara ge 9kg till natten 1kg frukost och 5kg till lunch? om hästen går ute i gräshage dvs och har att pilla på under dagen också.

:D vi får snö vilken dag som helst, så inget gräs här. och 1kg till frukost, det är ju slut på en pisskvart, och så lunch vid 12-13 och kvällshö tidigast åtta, då blir ju problemet samma, bara dagtid istället...
 
nu har jag hängt hönätet mitt i boxen från taket istället. Jag har kvällsfodringen idag, så jag ska hänga kvar i stallet och se om ät-tiden förlängs. Förhoppningsvis!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad är er erfarenhet av dessa? Tar det längre tid för hästen att äta, isåfall, hur mycket längre? Hur högt hänger era nät? Hur ser ni på...
Svar
7
· Visningar
724
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 046
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag provade häromveckan Hansbos småmaskiga rundbalsnät de precis lanserat. Efter fem dagar hade det blivit två stora hål och det...
Svar
6
· Visningar
5 682
Senast: sthu
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp