när inte småmaskigt hönät hjälper?

:D vi får snö vilken dag som helst, så inget gräs här. och 1kg till frukost, det är ju slut på en pisskvart, och så lunch vid 12-13 och kvällshö tidigast åtta, då blir ju problemet samma, bara dagtid istället...
enligt min erfarenhet så tar hö längre tid att äta upp ute än inne även med snö ;), min häst är också en visp inne i boxen om hon är uttråkad, ger vintertid ca 1-2kg frukost ute i hagen kl 7, vid 12-15 beroende på jobb så får de runt 4kg i hagen, och vid 21-23 på kvällen så får de 6-7kg, de har också halm som strö så finns alltid ngt att äta där, i hagen så finns det grenar, träd m,m att gnaga på när gräset inte duger
 
Varu
enligt min erfarenhet så tar hö längre tid att äta upp ute än inne även med snö ;), min häst är också en visp inne i boxen om hon är uttråkad, ger vintertid ca 1-2kg frukost ute i hagen kl 7, vid 12-15 beroende på jobb så får de runt 4kg i hagen, och vid 21-23 på kvällen så får de 6-7kg, de har också halm som strö så finns alltid ngt att äta där, i hagen så finns det grenar, träd m,m att gnaga på när gräset inte duger

nyfiken på varför du ger så lite frulle jämfört med lunch? Har alltid kört mycket hö på morgon/fm och sen lite mindre mål framåt eftermiddagen om det är slut. Hästar i det vilda har väl sin intensivaste betesperiod vid gryning-förmiddag har jag hört iaf. Känns som de blir mer harmoniska när de får äta fritt på förmiddagen, men det kanske är delvis inbillning från min sida ;) Kvällsmålet ger man ju bara mycket för att man inte är uppe på natten och fodrar lika ofta. Tänker jag mig!
 
nu har jag hängt hönätet mitt i boxen från taket istället. Jag har kvällsfodringen idag, så jag ska hänga kvar i stallet och se om ät-tiden förlängs. Förhoppningsvis!

jag hade ALDRIG ngnsin övervägt att hänga nät fritt hängande i högt läge utan stöd av vägg osv, som lösning till mina hästar ngnsin.... För mig är det inte en lösning. Det är otroligt onaturlig ätställning för dem att spendera större delen av sin ättid i högläge, och än värre slitage blir det på dem om nätet svänger fritt, samt frustration om de är det minsta hungriga eller stressade osv.... Många equiterapeuter har tagit upp detta som ett problem senare år, just för att trenden blivit så explosiv med att just ättiden ska förlängas till varje pris och finmaskiga nät blivit storsäljaren utifrån den trenden. Jättemycket onormalt slitage på tänder och spänningar i nackar osv som resultat rapporteras. Även om väl tyvärr trenden är lite för ny än för att konkreta etablerade dokumenterade problem ska kunna fastställas. Dock är det etablerat sen väldigt länge tidigare tillbaka, från veterinärer att ska man fodra hästarna i högläge i foderhäck tex, som ofta görs med galopphästar tex, så måste tänderna kollas betydligt mer frekvent än annars, just pga den onormala ätställningen och att hästen då maler annorlunda med käken än om den åt fodret från backen/lågt, som den är skapt för att göra.

jag hade som sagt aldrig valt det alternativet, hellre då en rörigare box med utspritt stråfoder runtom i spånet..... Inte heller behöver hästen äta konstant öht, du kan ta in några grenar typ som den kan gnaga på nattetid om den behöver tugga, eller sysselsätta sig, om det inte är tillräckligt med lite halm/höstrån som ligger blandat i spånet......
 
Senast ändrad:
Våra hästar har ätit från hönät (i princip hela givan) i flera år, inga konstiga förslitningar på tänderna, varken på framtänderna eller tuggytorna. De spiller en hel del som de plockar med på marken + att de i princip plockar på marken året om(även under snön) och tuggar och gnager.
Men värt att hålla extra koll på, hästar är olika.
 
kraftfodret kan jag visst ta bort, men det gör nog varken från eller till, han är ju i okej hull just nu, jag vill bara förlänga ät-tiden på grovfodret.
Jag har inte provat dubbla nät, det kanske vore något! har även tänkt hänga nätet från taket mitt i boxen, så att det dinglar.
hästarna får mat: Frukost 7-8, lunch 12-13, middag 17-18 och kväll 20-22. Så det är på natten jag vill förlänga ät-tiden, då nätterna dels blir väl så långa utan grovfoder och dels då jag vill att han ska ha något att pillra med på natten.
Jag kommer få lägga in enorma mängder halm om han ska ha att göra hela natten, då han äter halm i samma takt som hö.
Är det en trav eller galopphäst? För om inte ska han väl inte börja tränas hårt hoppas jag..
 
fast alltså, om jag tar bort kraftfodret så kanske jag kan öka grovfodret med ett kilo, det ger då 20min extra ät-tid...Han kommer börja träna ganska snart, och ganska så hårt, så det är ingen fara att han är lite rundare än perfekt just nu, han kommer springa bort det hullet snabbt. Det är ju liksom inte lösningen på problemet att ta bort kraftfodret..

Jag fattade den första meningen som att det tar 20 min för honom att äta upp 1/2 kg kraftfoder. Tyckte det verkade lite väl... ;)
 
Var
nyfiken på varför du ger så lite frulle jämfört med lunch? Har alltid kört mycket hö på morgon/fm och sen lite mindre mål framåt eftermiddagen om det är slut. Hästar i det vilda har väl sin intensivaste betesperiod vid gryning-förmiddag har jag hört iaf. Känns som de blir mer harmoniska när de får äta fritt på förmiddagen, men det kanske är delvis inbillning från min sida ;) Kvällsmålet ger man ju bara mycket för att man inte är uppe på natten och fodrar lika ofta. Tänker jag mig!

mina brukar hellre välja gräset än höet på morgonen det lilla de får är det de äter, ger jag mer så blir det liggande (speciellt om det regnar t ex). de får inget inne då jag hellre släpper ut dem direkt.

har medelstora gräshagar med mycket nedfallna träd m,m som de gärna gnager av barken på.
så de har alltid ngt att tugga på under dagen även om de inte får större tillgång på hö under dagen. båda hästarna är också ngt i överhull så kan inte ge så mycket mer. är sällan det är mycket snö här också då den oftast blåser bort, men då det är djup snö så får de mer hö ute också.
 
Som någon skrev innan så lägg till halm, antingen i hönät eller fritt i boxen, så gör jag med min matglada häst :) Det känns skönt att veta att hon alltid har något att pilla med i boxen även om hösilaget är slut.
 
Om hästen är en sån som sorterar ut höet från halmen så går det ju blanda hö och halm så blir det lite mer pill och på så sätt tar det längre tid för hästen att äta :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad är er erfarenhet av dessa? Tar det längre tid för hästen att äta, isåfall, hur mycket längre? Hur högt hänger era nät? Hur ser ni på...
Svar
7
· Visningar
724
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 046
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag provade häromveckan Hansbos småmaskiga rundbalsnät de precis lanserat. Efter fem dagar hade det blivit två stora hål och det...
Svar
6
· Visningar
5 682
Senast: sthu
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp