Erfarenheter av att övergå till begränsad fri tillgång

Filliboya

Trådstartare
Hej.

Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka för min lättfödda och matbesatta häst, men har gått med på en prövoperiod på x antal veckor. Vore både för hästens skull och av rent "stall-logistiska" skäl superbra om det kunde funka. Teorin bakom det hela är väl att hästarna först kommer att äta mer för att sedan, när de fattar att maten inte tar slut, övergå till ett lugnare ätbeteende. Jag kommer givetvis att hålla stenkoll på hästens hull under tiden (mha måttband, uppställningsfoton, kläm-och-känn + min tränares ögon 1 ggn/v).

Mina frågor, till folk som har erfarenhet av att gå över från portionsfodring till (begränsad) fri tillgång:

- Har ni upplevt att det funkar som ovan beskrivet, dvs att hästarna först äter mer och sedan lugnar sig och äter lagom? Om ja, hur lång tid tog det för hästarna att börja äta "normalt"? Om nej, hur lång tid gav ni det för att bestämma att det inte funkade? Jag är alltså lite osäker på hur lång tid jag ska ge experimentet.

- Räcker det med (begränsad) fri tillgång i hagen för att effekten med lugnare ätbeteende ska komma, eller bör man också ha (begränsad) fri tillgång i boxen? Våra hästar är ute 8-12 timmar/dygn. Förutom mat i hagen (som fylls på dagen innan och brukar räcka till ett par timmar efter lunch) får de grovfoder innan utsläpp ca 06.00-07.00, vid insläpp ca 16.30-18.30 + kvälls/nattfodring ca kl 21.30-23.00. Min häst slukar varje portionsgiva på nolltid. Hon äter inget kraftfoder.

- Något annat som är värt att göra/tänka på/hålla koll på?
 
Hej.

Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka för min lättfödda och matbesatta häst, men har gått med på en prövoperiod på x antal veckor. Vore både för hästens skull och av rent "stall-logistiska" skäl superbra om det kunde funka. Teorin bakom det hela är väl att hästarna först kommer att äta mer för att sedan, när de fattar att maten inte tar slut, övergå till ett lugnare ätbeteende. Jag kommer givetvis att hålla stenkoll på hästens hull under tiden (mha måttband, uppställningsfoton, kläm-och-känn + min tränares ögon 1 ggn/v).

Mina frågor, till folk som har erfarenhet av att gå över från portionsfodring till (begränsad) fri tillgång:

- Har ni upplevt att det funkar som ovan beskrivet, dvs att hästarna först äter mer och sedan lugnar sig och äter lagom? Om ja, hur lång tid tog det för hästarna att börja äta "normalt"? Om nej, hur lång tid gav ni det för att bestämma att det inte funkade? Jag är alltså lite osäker på hur lång tid jag ska ge experimentet.

- Räcker det med (begränsad) fri tillgång i hagen för att effekten med lugnare ätbeteende ska komma, eller bör man också ha (begränsad) fri tillgång i boxen? Våra hästar är ute 8-12 timmar/dygn. Förutom mat i hagen (som fylls på dagen innan och brukar räcka till ett par timmar efter lunch) får de grovfoder innan utsläpp ca 06.00-07.00, vid insläpp ca 16.30-18.30 + kvälls/nattfodring ca kl 21.30-23.00. Min häst slukar varje portionsgiva på nolltid. Hon äter inget kraftfoder.

- Något annat som är värt att göra/tänka på/hålla koll på?


Svar både ja och nej.
Det är väldigt olika på hästarna. Här har vi en som inte går i från maten fören det är slut och en som äter ,vilar går omkring lite o sen äter lite igen. Så här fungerade inte fri tillgång. Inte ens i småmaskiga hönät.
 
De flesta lär sig att maten finns kvar. Men ibörjan har jag hos mig alltid fått laga nät då det varit mycket slit och bit i nätet. Min ena fastnade i nätet efter hon dragit lös det som tur var var det just hon och inte någon av de andra, hon bara stod och väntate på att någon skulle ta bort det:cool:

Så se verkligen till att det sitter bra och stadigt.
 
Min ponny klarar inte helt fri tillgång = att det står en bale i hagen hela tiden. Då är hon där konstant, och eftersom hon dessutom är ranghög jagar hon gärna bort de andra hästarna, som kanske hade behövt den maten mycket mer än henne. Men när vi flyttade in i mitt stall så hade de just såna nät både inne om nätterna, och ute i hagen. Det har faktiskt funkat helt okej.

Att göra det även nattetid gör ju att jag som ägare till en häst som kanske äter lite för mycket om dagarna kan dra ner på givan om nätterna, och tvärtom om man har omvänt problem. Just då gick även min häst tillsammans med en annan ponny i samma storlek som åt ungefär lika mycket. När de hade satt i sig sina nät var det ju slut, liksom, till skillnad mot om man har en hösilagebal som aldrig tar slut.

Det är helt klart ett sätt att lösa problemet med lunchfodringar, som brukar vara svårt att få till när folk jobbar.
 
Hej.

Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka för min lättfödda och matbesatta häst, men har gått med på en prövoperiod på x antal veckor. Vore både för hästens skull och av rent "stall-logistiska" skäl superbra om det kunde funka. Teorin bakom det hela är väl att hästarna först kommer att äta mer för att sedan, när de fattar att maten inte tar slut, övergå till ett lugnare ätbeteende. Jag kommer givetvis att hålla stenkoll på hästens hull under tiden (mha måttband, uppställningsfoton, kläm-och-känn + min tränares ögon 1 ggn/v).

Mina frågor, till folk som har erfarenhet av att gå över från portionsfodring till (begränsad) fri tillgång:

- Har ni upplevt att det funkar som ovan beskrivet, dvs att hästarna först äter mer och sedan lugnar sig och äter lagom? Om ja, hur lång tid tog det för hästarna att börja äta "normalt"? Om nej, hur lång tid gav ni det för att bestämma att det inte funkade? Jag är alltså lite osäker på hur lång tid jag ska ge experimentet.

- Räcker det med (begränsad) fri tillgång i hagen för att effekten med lugnare ätbeteende ska komma, eller bör man också ha (begränsad) fri tillgång i boxen? Våra hästar är ute 8-12 timmar/dygn. Förutom mat i hagen (som fylls på dagen innan och brukar räcka till ett par timmar efter lunch) får de grovfoder innan utsläpp ca 06.00-07.00, vid insläpp ca 16.30-18.30 + kvälls/nattfodring ca kl 21.30-23.00. Min häst slukar varje portionsgiva på nolltid. Hon äter inget kraftfoder.

- Något annat som är värt att göra/tänka på/hålla koll på?


Jag hade tidigare portionerad giva, men gick först över till fri tillgång i nät (för att det var som serverades på lösdriften) och har nu fri tillgång utan nät. För min funkar fri tillgång bäst - nätet gör ingen större skillnad, så vi skulle kunna ha det även idag om någon orkade åbäka sig med att fixa det. ;)

Han var absolut stressad kring maten i början, och var rädd för att lämna balen. Nu äter han ganska lugnt (har alltid gjort), men vi hade en del problem med fodringarna i tidigare stall så han var misstänksam kring mat.

Det tog (cirka) någon månad innan han var lugn med att balen alltid fanns kvar, vågade dra iväg på långa promenader in i skogsdelen av hagen, inte rusade till balen för att kolla maten varje gång han varit ute på jobb, etc. Svullnade upp lite precis i början, men håller sig faktiskt väldigt fin av sig själv.

Idag får han fri tillgång ute (ca 12-14 tim), och ett stort hönät inne där det alltid finns lite kvar på morgonen, så i princip fri tillgång hela dygnet. Stor halvblodsvalack som promenadrids ett par gånger i veckan. Han får lite extra Luzern, mineraler etc, äter (fri beräkning utslaget på hästarna i hagen) cirka 16 kg hösilage per dygn och ser jättefin ut i kroppen på det.

Om din häst inte har anlag för fång, eller redan är överviktig, så skulle jag ge det ett par veckor i alla fall. Särskilt hästar som har utvecklat mycket stress kring mat/furagering behöver ganska lång tid för att varva ned. Är du orolig kan du ju blanda ut höet med halm?
 
@Filliboya det går inte rakt av att svara på din fråga . Olika individer fungerar olika .

I min erf, så många hästar anpassar inte ätandet alls . Flera individer vaktar maten oavsett om de är hungriga eller inte . Och flera individer äter betydligt mer än de behöver och blir feta utifrån det .

Frihängande hönät tycker jag är icke optimalt. Ffs med hästar som äter forcerat till varje pris .
 
Vi har haft så till min fångponny trodde i början att shit hon kommer äta ihjäl sig för så var de förr när hon hade fritillgång, men hon åt lite mera första veckan sen slutade hon hetsäta och kunde faktiskt lämna balen i flera timmar innan hon gick tillbaka och åt någon timme. Jag blev ju självklart jätte glad för fick helt plötsligt en lugnare häst som inte var mat fixerad plus att de passade bra för en äldre tant som henne att kunna bestämma lite själv :) Plus att hon höll hullet bättre :angel:
Hon och de andra stot som sagt fungerade jätte bra på de dessvärre funkade inte vallacken med de utan åt tills han stupade plus att han körde med tjejerna ... :banghead: Nu får vi se kanske blir fritillgång iaf då han fått stora magproblem och fick bo på djursjukhus i flera dygn här i veckan .. De har sagt att han ska ha mat hela tiden ( vilket är svårt till en lättfödd islänning ) men men! Pröva fungerar de inte så fungerar de inte helt enkelt :idea:
 
Här kan vi inte ha fri tillgång.
Inte ens till hingsten. Han kan ha det när han står på station hemifrån men inte hemma. Det är för lugnt.

Vi har inte ens obegränsat i nät. Även om de äter betydligt långsammare med nät så skulle de äta upp all mat på ca 6-8 timmar, sedan skulle det ta slut och så står de 16-18 timmar utan.

Jag tar chansen och har näten liggande direkt på marken för bästa ätställning och minimalt ryckande. Endast nattnätet hänger i krok i taket. Anledningen till det är begränsat utrymme i boxen och större risk att dra runt det i bajset.

Jag är mer än övertygad om att ingen av mina hästar skulle äta i "några veckor" och sedan lugna sig. Jag har sett några sådana fjordingar som lugnar sig och de är allt annat än i bra hull.

Mina blir nämligen feta av att jag ger mer hö än jag gör nu, så man behöver liksom inte gissa, man vet.
 
Mina hästar har alltid hö, fyller ett hönät med hela dagens giva (samma mängd som de hade fått om det portionerades ut) och de hushåller. De är aldrig hungriga och kastar sig aldrig över höet utan de har sina ättider, på nätterna hör jag dom dricka i vattenledningarna när dom äter (drick, tugga, drick) vid 23, sedan vid 5-6 på morgonen, samma jämt. Det har alltid fungerat för mina hästar genom åren. Även lille shettisen hushåller med sin lilla giva men de är aldrig hungriga så det fungerar. Bonus för mig är att jag kan kvällsfodra tidigare för de har ju sina hönät under kvällen/natten/morgonen.
 
För mina hästar funkade det inte. De åt och åt och lugnade inte ner sig nämnvärt. Jag lät dem ha fri tillgång till ensilage i småmaskigt nät en hel vinter (oktober-maj). I början märkte jag inte av viktuppgången så mycket och trodde att det funkade bra. Men sen märkte jag att sadelgjorden blev allt svårare att spänna. Båda hästarna blev verkligen feta under denna tiden och jag fick kämpa hela sommaren med att få ner dem i vikt.
Det var verkligen inte värt det.
Året efter så fick de istället fri tillgång till halm, även det med småmaskigt nät över. Jag gav ensilage efter behov istället. Det funkade jättebra och de var fina i hullet hela vintern så det har jag fortsatt med sedan dess.
Så har du lättfödda hästar så rekommenderar jag verkligen halm istället för fritt med hö/ensilage.

Det är jättebra att du tänker mäta dem med måttband varje vecka så slipper du få en chock som jag när sadelgjorden plötsligt inte når runt magen på hästen. Skulle de bli tjocka så kan du stoppa det i tid innan de lägger på sig alldeles för mycket.
 
Beror på häst. Vi har haft både och. Nu har vi 2 ponnyn, varav en behöver äta mycket och gör det och en som inte behöver så mycket och gör det inte heller. Fyller på näten en gång om dagen med silage.
 
Hej.

Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka för min lättfödda och matbesatta häst, men har gått med på en prövoperiod på x antal veckor. Vore både för hästens skull och av rent "stall-logistiska" skäl superbra om det kunde funka. Teorin bakom det hela är väl att hästarna först kommer att äta mer för att sedan, när de fattar att maten inte tar slut, övergå till ett lugnare ätbeteende. Jag kommer givetvis att hålla stenkoll på hästens hull under tiden (mha måttband, uppställningsfoton, kläm-och-känn + min tränares ögon 1 ggn/v).

Mina frågor, till folk som har erfarenhet av att gå över från portionsfodring till (begränsad) fri tillgång:

- Har ni upplevt att det funkar som ovan beskrivet, dvs att hästarna först äter mer och sedan lugnar sig och äter lagom? Om ja, hur lång tid tog det för hästarna att börja äta "normalt"? Om nej, hur lång tid gav ni det för att bestämma att det inte funkade? Jag är alltså lite osäker på hur lång tid jag ska ge experimentet.

- Räcker det med (begränsad) fri tillgång i hagen för att effekten med lugnare ätbeteende ska komma, eller bör man också ha (begränsad) fri tillgång i boxen? Våra hästar är ute 8-12 timmar/dygn. Förutom mat i hagen (som fylls på dagen innan och brukar räcka till ett par timmar efter lunch) får de grovfoder innan utsläpp ca 06.00-07.00, vid insläpp ca 16.30-18.30 + kvälls/nattfodring ca kl 21.30-23.00. Min häst slukar varje portionsgiva på nolltid. Hon äter inget kraftfoder.

- Något annat som är värt att göra/tänka på/hålla koll på?

Hej.
För vår väääääldigt matglada/mat elaka ponny blev det super :) Tog några månader innan han förstod att det nu alltid fanns mat i huset. Han får 9 kg hö i 3 småmaskiga hönät per dygn och det är inte långa stunder han står utan. Han har blivit jämnare i humöret och har finare hull och kropp än förut när han fick lösa givor och hetsåt det mesta under ett antal få timmar/dygn. Så för vår del har det bara varit positivt :up:
 
Jag har provat fri tillgång till bal, bal med ett nät och bal med dubbla nät under 2 vintrar. Det var 3ponnyer av lättfödd typ, uppskattade att de åt/behövde lika mycket var. Så ungefärlig beräkning på balens vikt och hur snabbt de åt upp fick jag vad varje häst åt/dag. Fodret var analyserat så mot beräknad foderstat åt de dubbla sitt behov utan nät och en halv gång mer än behov vid dubbla nät. Resultatet var badbollshästar. ;) Ingen fick fång men en var i riskzonen med minskad insulinfunktion.
Nu mer kör jag på fri halm, med nät för att minska lite av spillet, men hjälper inte mycket. Sedan utfodras hösilage enligt beräkning. Nu är det fina i hull men kan ändå äta när de vill:bow:
Har hela tiden haft viktkontroll med måttband ca 1ggr/månad. Efter borttagande av fritt hö har den i riskzonen bantat 100kg.
 
Vi har haft fri tillgång till hö i ett antal år och det fungerar väldigt bra. Både halvblodskorsningen, welshen och shettisen har hållit sig lagom i hull och verkar äta det dom behöver. Welshen som alltid har ätit väldigt långsamt spenderar flest timmar vid höet.
 
Hej!

Det beror helt på häst om det funkar.

Min arabtjej kan inte gå på varken begränsad eller helt fri tillgång. Hon äter tills hon exploderar och även om hon tar pauser i ätandet får hon i sig alldeles för mycket och förvandlas till säl. Hon brukar äta så mycket mat att hon tappar den för hon bara vill ha in mer i munnen :D

Sambons store halvblod måste ha fri tillgång för att inte falla ur helt. Han har begränsad fri tillgång i hagen (för att minska spill) och får 14 kg silage inne. Han äter långsamt och står hellre och filosoferar :love:

Värt att tänka på är ju också att gränserna för vad som är normalhull har ändrats senaste åren, så man inte blir lurad om man jämför hästen med andra hästar.

/Lavinia, som alltid tvingas hålla koll på vad lilla hästar äter och i samma veva kämpa för att få i store brun tillräckligt mycket.
 
Mina ponnyer äter lika mycket med småmskiga hönät som som utan. Största skillnaden är att det blir mindre spill jämfört med att ställa ut en bal.

(Så istället har de alltid halm och får protein i hink och/eller plastat grovfoder med hög kvot, gör samma på sommaren, begränsar betet rejält och har alltid fritt med fräsch halm i ligghallen, de tuggar i sig minst 5kg/ponny och dag under sommaren, russ och connemara).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 103
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 547
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 354
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp