Bukefalos 28 år!

När kan man börja ge mjölk till barnen?

feel

Trådstartare
När kan man börja ge mjölk till barnen, alltså som måltidsdryck? Här säger dom vid 1 års ålder, men en bekant bor i annan kommun och där säger dom att man kan ge mjölk när man börjar med puréer.
 
Sv: När kan man börja ge mjölk till barnen?

Man skall vara försiktig med komjölk till de små magarna.
Här säger man 1 år och det är vad vi också gått efter med båda barnen.
 
Sv: När kan man börja ge mjölk till barnen?

Ett år. Anledningen är att mjölken mättar och barnet bör istället äta vettig mat för att få ett bra järnupptag
 
Sv: När kan man börja ge mjölk till barnen?

Här i Österrike är det också ett år men många säger att man ska vänta upp mot 2-3 år. Anledningen skulle vara att komjölk innehåller för mycket protein för det lilla barnet. Istället rekomenderas det att ge speciell barnmjölk, den är dyr och jag har mest hört argument till den av barnmatsföretagen så kanske är det bara dom som tycker så. Någon mer som hört att komjölken innehåller för mkt protein för ett barn?

Vår äldsta dotter var runt 2 innan hon började dricka mjölk, innan tyckte hon inte att det var gott.
 
Sv: När kan man börja ge mjölk till barnen?

Man kan anvanda mjolk i matlagningen innan ett ar, det kanske ar det du tanker pa? Men som maltidsdryck inte innan ett ar.
 
Sv: När kan man börja ge mjölk till barnen?

Jag har också hört att anledningen till att man ska vänta till de är ett år är att komjölkproteinet är svårt för bebisens mage att smälta.
 
Sv: När kan man börja ge mjölk till barnen?

Inte före två års ålder eftersom deras lever inte kan ta emot komjölk, det ser man ofta på små barn som får ko-mjölk att deras magar är lite trinda, pga att levern är svullen!

Detta berätta en läkare för mig då min dotter vägrade dricka komjölk och jag var orolig om hon skulle sakna något då, men icke! Men min mjölk dög dock åt den lilla damen!:D
 
Sv: När kan man börja ge mjölk till barnen?

Verkar vara lite olika beroende på vilken läkare man talar med då. Vår läkare hävdar att man kan ge små mängder mjölk när som helst till ett barn, däremot är det en väldigt mättande dryck och det är därför de inte tycker att man ska ge det till barn under ett år eftersom dessa, som någon härovanför skriver, bör äta sig mätta på bättre mat...
 
Sv: När kan man börja ge mjölk till barnen?

Inte före två års ålder eftersom deras lever inte kan ta emot komjölk, det ser man ofta på små barn som får ko-mjölk att deras magar är lite trinda, pga att levern är svullen!

Nu skriver Livsmedelsverket såhär:

Mjölk, fil och yoghurt

Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor.



OBS! Servera aldrig opastöriserad mjölk till små barn. Den kan innehålla skadliga bakterier.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/#mjo
 
Sv: När kan man börja ge mjölk till barnen?

*kl*

Här var det verkligen olika bud om varför man inte ska ge mjölk före ett år. För mycket proteiner, jobbigt för magen, barnet får för lite järn om de dricker mjölk och levern kan inte hanterna mjölken innan två års ålder.

Men mjölk i matlagning verkar vara ok iaf. När kan man introducera fil/yoghurt och sådant, är det också vid ett års ålder?
 
Sv: När kan man börja ge mjölk till barnen?

Jag tycker man kan ge vatten. Ärligt talat, vi har så bra vatten i vårat land. Låt oss utnyttja detta. Mjölk är ingen gudagåva från skyn...är bara korna som får lida och mjölkfrämjandet har fått sitt. Vatten duger väl bra eller ?? Måste man ge mjölk ? Barn lider inte utan mjölk.
 
Sv: När kan man börja ge mjölk till barnen?

Du kan ge yougurt när som helst, även fil... Det har jag (med kolikbarn) blivit beordrad att ge min från tre månader för att hålla igång magen på honom, detta från tre olika läkare.
 
Sv: När kan man börja ge mjölk till barnen?

Det där var väl verkligen off topic? Inte ts fråga, hon ger säkert vatten till sitt barn också:grin:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 429
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 514
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 331
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 213
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp