När kan valparna sluta dia???

G

Grevinnan

Våra NIO valpar är sex veckor imorgon och äter vanlig mat jättebra.
Tiken är inte hos dom hela tiden för hon vill inte, varje gång jag släpper in henne så diar dom naturligtvis henne men nu är hennes juver fulla av sår för dom är många och stora och har gott om tänder nu.
Om jag kan sluta med det nu , hur ska jag göra för att hon inte ska få ont???
Klarar sej valparna utan den sociala kontakten med mamma redan nu???
Dom klänger mycket på henne när hon är där så dom har rivit henne i ögat och på nosen fastän dom har klippta små klor....
 
Sv: När kan valparna sluta dia???

Klarar sej valparna utan den sociala kontakten med mamma redan nu???

Nej, absolut inte. De ska vara med sin mamma tills hon vant av dem. Får hon ont så får hon säga ifrån själv till valparna. De klarar sig att bara äta vanligt foder nu, men det där anser jag en vettig tik klarar själv.
Det är nu som de får lära sig av sin mamma vilka gränser som finns. Låt henne säga ifrån om de klänger för mycket, hjälp henne med det. Du gör bara en otjänst mot valparna.
 
Sv: När kan valparna sluta dia???

NEJ valparna klarar sig INTE utan sin mamma redan vid 6 v! De behöver sin mamma jättemycket de sista veckorna. Låt tiken säga ifrån till valparna, de behöver lära sig sånt!!! Låt tiken själv bestämma hur mycket och ofta hon vill vara med valparna. Hon dör inte av småsår. Det är värre för valparna att bli av med sin mamma de här sista MYCKET viktiga veckorna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 930
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Som oerfaren uppfödare har jag aldrig varit med om liknande, ni bukefalister brukar vara väldigt kloka :) min tik fick valpar för lite...
2
Svar
22
· Visningar
4 797
Senast: Korven
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
6 688
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund Jag har blivit med valp igen... Nåja, bara en dagvalp, och bara tre halvdagar i veckan, men ändå. Min egen hund är en 20 månader...
Svar
0
· Visningar
1 006
Senast: Viveka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp