När kör man in sin unghäst?

kopparberg

Trådstartare
Jag har hela mitt liv hållit på med ridhästar. Har nu fött upp ett halvblod, han är nu 1 år ("årsmodell" 2011). Har för första gången tänkt att jag ska köra in en av mina hästar. Det är alltså en ridhäst, ett halvblod. Vid vilken ålder är det lämpligt att köra in honom?

Jag kommer inte göra det själv, kommer leja ut inkörningen eftersom jag är nybörjare på körning.

Och en utrustningsfråga, är billigare modell av selar något som man kan använda? Eller är det som allt för billiga sadlar, riskerar man att de får så dålig passform att hästen tar skada? Jag skulle ridmässigt aldrig i livet köpa en paketprissadel för nypris runt ett par tusen spänn, jag VET att de inte håller för så mycket ridning som sadeln ska användas till. Är det samma sak med selar? Eller funkar en sele med lågt nypris när hästen kommer att köras ca 1-2 gånger/vecka? Och det är motionsköring vi talar om, alltså körning med en rockard.
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Vid 2,5 års ålder ungefär tycker jag är ganska lagom, eller senare. Beror ju på lite hur mogna dom är.

Finns billigare modeller som är okej om man inte kör så ofta, det du ska tänka på är att selen ska ha lös brösta, draglinor och baksele. Och att du har svängel på rockarden.
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Jag har också en -11, men hon ska i huvudsak bli körponny. Och så är hon blivande c-ponny, korsning tinker/russ/shettis/ardenner + annat okänt :angel:
Jag har börjat med henne redan nu, hon har sele på sig. Nu ska hon få gå som handhäst med min andra körponny på kortare turer. Nu miljötränar vi mest med allt vi kan hitta. Mitt favoritträningsredskap är ett "just-married-släp", dvs flertalet läskburkar som jag har fäst i ett snöre som man kan hänga på hästen, sig själv, släpa med på promenader osv.
Till sommaren ska hon få vänja sig lite med linor och slanor. Själva körningen med vagn blir nog nästa sommar, men då bara att dra vagnen för att få in vanan. Sen börja den "riktiga" träningen vid 3års ålder. Min plan är att betäcka henne som treåring och då vill jag att hon ska ha lite kondition. Svårt med en korsningsponny att veta när tillväxt sker, så vi får se hur det blir med det.´

Jag är själv nybörjare inom körsport men har lärt mig att det är otroligt viktigt med en väl fungerande sele. En bröstsele med lös brösta, bra däckel, baksele, draglinor och en vagn med svängel är för mig ett måste oavsett hur ofta man kör. Det jag tummar på är då mer kvaliten på lädret.. Visst ska det ju inte gå av, men det är lite som med en sadel. Jag köper ingen Röösli till en häst som ska promenadridas lite då och då. Hittar jag en sadel på hööks som passar hästen och mig så duger ju det. Fördelen med selen är ju att den bara behöver passa hästen :laugh:

Jag använder idag Startselen från Drive out och tycker att den är bra och prisvärd. Lädret är ju inte det bästa på alla delar, men de delar som ligger emot hästen är väldigt bra. Den kostar bara några tusenlappar och är komplett.
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Ska man ha baksele? I butiken sa de att man bör ha det om hästen sparkas. Men man kanske ska ha det även om hästen inte är lätt i baken?

Jag är ju körnovis, vad är svängel? :o
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Tack för tipset på märke av sele! :laugh:

Miljöträning ska min 1-åring också få, han ska med mamma som handhäst när hon rids tänkte jag!
Det där med burkar verkar smart, det ska jag prova!

Tömkörning är jag hyfsad på, så det har jag tänkt att börja med i vinter.
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Oj, ingen speciellt kunnig expedit? ;) En baksele tar emot tyngden från vagnen i nerförsbackar och när man bromsar in, använder man inte det får hästen trycket i svanskappan och det är inte speciellt bekvämt.

Svängeln fäster du draglinorna i. Den sitter i framkanten på vagnen och rör sig som en pendel och följer bogens rörelser.
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Ska man ha baksele? I butiken sa de att man bör ha det om hästen sparkas. Men man kanske ska ha det även om hästen inte är lätt i baken?

Jag är ju körnovis, vad är svängel? :o

De kanske hade rört ihop termerna lite...

Baksele: precis som gulkiwi beskriver hjälper den hästen att bromsa vagnen.
Slaggjord: en rem som fästs i skaklarna och går över hästens kors. Den gör att hästen inte kan slå bakut, eftersom hela vagnens tyngd hamnar i remmen om den försöker göra det.

Bildgoogla baksele och slaggjord så kommer det upp bilder ;)
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Jag ska absolut bildgoogla! :laugh:

Lite märkligt att expediten tyckte att baksele och slaggjord var samma sak! :D "Farligt" att säga det till mig ju, jag är ju helt novis liksom! :p
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Jag tycker att det är en god idé att lägga pengar på en sele av bra kvalité. 2 gånger i veckan tycker jag är att köra ofta :) För 5-6000:- får du en bra, komplett sele. Har du tur kan du hitta en bra sele begagnat och komma undan med ännu mindre :)
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Jag köper ju alltid sadlar och träns av hög kvalité. Så det får nog bli en dito sele! :laugh:

Som du säger, det går ju att köpa kvalitetsvaror begagnat!
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Halvbloden är ju senare än travare exempelvis så jag brukar börja i två års åldern. Först tömkörning osv..

Ska du lämna bort även förarbetet rekomenderar jag dig hösten. Annars kan du själv börja på våren med korta pass som vänja vid träns/sele, promenader...ja du vet.
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Då blir det bra efter betet när han är 2 år! :laugh:

Förarbetet fixar jag själv, har ju ändå varit med och ridit in en del unghästar, det jobbet är KUL! :laugh:

Så det blir när det ska spännas för vagn som något proffs får ta vid. Ska inte säga att jag är någon stjärna på tömkörning, men jag kan så mycket att jag allafall är hyfsad på det.
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Spännande!

Ska själv börja tömköra min 10a efter sommarbetet sen lämna iväg på inkörning.

Ska bli kul att kunna variera ridningen med körningen sen.
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Hej!
Även om du bara har tänkt att köra 1-2 dagar i veckan så råder jag dig att köpa en bra sele.
Köp en begagnad av ett bättre märke så kommer du undan med många tusenlappar.
Varför, för att säkerheten när man kör är så otroligt viktig. I körningen har man ju även en vagn att ta hänsyn till, och går nånting sönder när man kör så kan det innebära katastrof.
En bra vagn, med svängel (självklart) och en bra sele, det kommer du långt med. De står sig dessutom ganska bra i värde, så när/om du säljer den i din tur så behöver du inte förlora mycket på den.
Hoppas det går bra för dig! Sverige behöver fler kuskar!! :laugh:;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Angel
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 395
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp