När kör man in sin unghäst?

kopparberg

Trådstartare
Jag har hela mitt liv hållit på med ridhästar. Har nu fött upp ett halvblod, han är nu 1 år ("årsmodell" 2011). Har för första gången tänkt att jag ska köra in en av mina hästar. Det är alltså en ridhäst, ett halvblod. Vid vilken ålder är det lämpligt att köra in honom?

Jag kommer inte göra det själv, kommer leja ut inkörningen eftersom jag är nybörjare på körning.

Och en utrustningsfråga, är billigare modell av selar något som man kan använda? Eller är det som allt för billiga sadlar, riskerar man att de får så dålig passform att hästen tar skada? Jag skulle ridmässigt aldrig i livet köpa en paketprissadel för nypris runt ett par tusen spänn, jag VET att de inte håller för så mycket ridning som sadeln ska användas till. Är det samma sak med selar? Eller funkar en sele med lågt nypris när hästen kommer att köras ca 1-2 gånger/vecka? Och det är motionsköring vi talar om, alltså körning med en rockard.
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Vid 2,5 års ålder ungefär tycker jag är ganska lagom, eller senare. Beror ju på lite hur mogna dom är.

Finns billigare modeller som är okej om man inte kör så ofta, det du ska tänka på är att selen ska ha lös brösta, draglinor och baksele. Och att du har svängel på rockarden.
 
Sv: När kör man in sin unghäst?

Jag har också en -11, men hon ska i huvudsak bli körponny. Och så är hon blivande c-ponny, korsning tinker/russ/shettis/ardenner + annat okänt :angel:
Jag har börjat med henne redan nu, hon har sele på sig. Nu ska hon få gå som handhäst med min andra körponny på kortare turer. Nu miljötränar vi mest med allt vi kan hitta. Mitt favoritträningsredskap är ett "just-married-släp", dvs flertalet läskburkar som jag har fäst i ett snöre som man kan hänga på hästen, sig själv, släpa med på promenader osv.