När kunden inte betalar

Migo

Trådstartare
Jag sålde livdjur i september för 48.000:-, dumt nog mot faktura (företag till företag). Förfallodagen var 24/9. Efter ett flertal påminnelser kom vi överens om det skulle delbetalas i 2 omgångar, varav första skulle betalas under oktober. Idag fick jag idag 10.000:- insatt. Alltså fattas fortfarande 14.000 från den här månadens delbetalning...

Hur fan går man vidare? Är det värt att sälja till inkassobolag? Kronofogden? Jag vill inte antagonisera kunden och sabba betalningsviljan, men nånstans måste jag ju agera för att få mina pengar.
 
Jag sålde livdjur i september för 48.000:-, dumt nog mot faktura (företag till företag). Förfallodagen var 24/9. Efter ett flertal påminnelser kom vi överens om det skulle delbetalas i 2 omgångar, varav första skulle betalas under oktober. Idag fick jag idag 10.000:- insatt. Alltså fattas fortfarande 14.000 från den här månadens delbetalning...

Hur fan går man vidare? Är det värt att sälja till inkassobolag? Kronofogden? Jag vill inte antagonisera kunden och sabba betalningsviljan, men nånstans måste jag ju agera för att få mina pengar.

Tyvärr är det försent att sälja hela fakturan till ett factoringbolag (jag har gjort det en gång när jag visste att det var tveksamt att jag skulle få betalt). Då säljer en hela fakturan mot en avgift men en fick testa en gång gratis vilket jag utnyttjade då.

Jag hade nog skickat en påminnelse med dröjsmålsränta (som rekommenderat brev). Händer inget då hade kronofogden fått ta över.

Edit: Finns det något underlag gällande avbetalningen? Annars hade jag nog ansett att hela skulden förfaller till betalning nu och gått med det till Kronofogden. Hen har ju oavsett dokumentation brutit mot det avtalet.
 

Liknande trådar

Äldre Ni andra som också driver företag, hur överseende är ni med kunder som inte betalar sina fakturor i tid? Kör egen fakturering (ska gå...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 890
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp