Kunder som inte betalar

Personen betalade till slut. Efter mycket tjat från min sida. Det som bet var att jag skriftligt (för typ fjärde gången) meddelade att nu skickar jag det till kfm och att jag kollat upp henne där. Har absolut inte hotat om nån får för sig det utan varit fruktansvärt trevlig hela vägen.

Nu är det istället en annan som gjort sig oanträffbar. För typ 200kr lol. Aja vi bestämde oss förra veckan att ta bort fakturamöjlighet tills det att vi bestämt om det blir klarna/qliro/collector.
Nu vet inte jag vad du säljer och vilket typ av företag du har, men i min webshop tog jag betalt via PayPal, dvs betalt innan jag skickade något. På den tiden då jag t.ex. tecknade porträtt och logotyper så tog jag betalt innan jag ens påbörjade arbetet.....
 
Om man har enskild firma, kan man inte då koppla Swish:en till sitt personliga konto och slippa avgifterna...?

Det är nog inte i linjerna med reglerna. Men jag kollade efter @Blueberry s inlägg att även min bank hade sänkt kostnaden en hel del och tar inte längre procent på beloppet utan en fast avgift per transaktion.

Men det är ändå dyrt att erbjuda många betalningsalternativ.
 
Nu vet inte jag vad du säljer och vilket typ av företag du har, men i min webshop tog jag betalt via PayPal, dvs betalt innan jag skickade något. På den tiden då jag t.ex. tecknade porträtt och logotyper så tog jag betalt innan jag ens påbörjade arbetet.....

Jag hatar paypal :p tycker det är krångligt och undviker webbshopparna som har endast det som betalningsalternativ. Använder själv bara det när jag betalar fabriker jag inte gjort affärer med innan dvs innan jag vet om de levererar eller inte för har för mig att paypal hjälper om de inte gör det?
 
Det är nog inte i linjerna med reglerna. Men jag kollade efter @Blueberry s inlägg att även min bank hade sänkt kostnaden en hel del och tar inte längre procent på beloppet utan en fast avgift per transaktion.

Men det är ändå dyrt att erbjuda många betalningsalternativ.

Trooor jag bara betalar fast avgift. Tex första månaden drog jag/vi (är enskild firma men vi är två som har det inofficiellt) in ca 39k och betalade typ 100kr till swish. Visst en del betalade med faktura men max 10k där. Så jag tycker att swish är jättebilligt.
 
Förstår inte hur du menar riktigt. Ska kunderna sluta att handla, eller ska man som företag enbart fakturera själv?
Har man handlat på faktura på samma ställe i 30 år och företaget väljer en faktureringstjänst, så ska man sluta handla där? För att man som kund inte har tekniken?
Alla har inte kort eller bankdosa heller. Vad ska man göra med dem? Dumpa?

Det är ju du som företag som bestämmer hur du vill att kunderna ska betala. Så om man inte har kort, inte bankdosa, inte kan hantera en webbaserad faktureringstjänst så får du väl börja kräva förskottsbetalning på valfritt sätt?
 
Det är ju du som företag som bestämmer hur du vill att kunderna ska betala. Så om man inte har kort, inte bankdosa, inte kan hantera en webbaserad faktureringstjänst så får du väl börja kräva förskottsbetalning på valfritt sätt?
Vi har som policy att våra kunder ska få välja hur de vill och kan betala. :)
Om man handlar något som kostar 150 kr är kanske inte postförskott ett lockande alternativ. Det är det i alla fall inte för mig, avgift + porto kostar nästan lika mycket som min order?

Vi skötte allt själva förut och då var det frid och fröjd, med alla betalsätt utom Amex.
Allt gick bra vid flytt, förutom med fakturakunderna som var vana vid faktura 30 dagar och åkte ner till 10 dagar, och fick mycket påminnelseavgifter. Vilket gjorde att kunderna blev arga på oss, de hade alltid varit punktliga betalare. Vi förlorade många kunder på det. :(
Det är betydligt fler än man tror som fortfarande sitter med sina räkningsblock och betalar sina räkningar en gång i månaden.
Vi har ett par tusen kunder som inte har mejl, bankdosa eller betalkort och vill ha kvar dem, då de är goda kunder.
 
Vi har som policy att våra kunder ska få välja hur de vill och kan betala. :)
Om man handlar något som kostar 150 kr är kanske inte postförskott ett lockande alternativ. Det är det i alla fall inte för mig, avgift + porto kostar nästan lika mycket som min order?

Vi skötte allt själva förut och då var det frid och fröjd, med alla betalsätt utom Amex.
Allt gick bra vid flytt, förutom med fakturakunderna som var vana vid faktura 30 dagar och åkte ner till 10 dagar, och fick mycket påminnelseavgifter. Vilket gjorde att kunderna blev arga på oss, de hade alltid varit punktliga betalare. Vi förlorade många kunder på det. :(
Det är betydligt fler än man tror som fortfarande sitter med sina räkningsblock och betalar sina räkningar en gång i månaden.
Vi har ett par tusen kunder som inte har mejl, bankdosa eller betalkort och vill ha kvar dem, då de är goda kunder.

Jag fattar ju inte riktigt att ni ens fortfarande har kunder :D
 
Jag hatar paypal :p tycker det är krångligt och undviker webbshopparna som har endast det som betalningsalternativ. Använder själv bara det när jag betalar fabriker jag inte gjort affärer med innan dvs innan jag vet om de levererar eller inte för har för mig att paypal hjälper om de inte gör det?
PayPal krångligt? Vilken värld lever du i? Jag köper mycket från Kina bla. elektronikkomponenter och betala där är bara 2 musklick bort då det går automagiskt från mitt konto i banken. Hittills har PayPal varit skottsäkert.
 
PayPal krångligt? Vilken värld lever du i? Jag köper mycket från Kina bla. elektronikkomponenter och betala där är bara 2 musklick bort då det går automagiskt från mitt konto i banken. Hittills har PayPal varit skottsäkert.
Jag gillar PayPal jag med! Och har själv aldrig haft några problem alls. Men, när jag hade min webshop så hade jag bara PayPal som betalningsalternativ, och med jämna mellanrum fungerade det inte för kunderna. Det gick av nån anledning inte att koppla kortet till PayPal och det var ju inget jag kunde hjälpa till med. Då brukade jag skicka mot faktura, men ändå be om förskottsbetalning, dvs man fick fakturan ihop med paketet sedan summan betalats in. Det hade aldrig fungerat om jag skulle sitta och jaga obetalda fakturor i det oändliga. Anledningen till att jag till slut la ner webshoppen, fast den sålde så in i baljan bra, var just logistiken; tidsåtgången för allt runtomkring tog bisarrt med tid och till slut gick det inte längre. Jag hade behövt klona mig själv i minst 3 kopior!
 
Ännu en som gillar PayPal, funkar otroligt bra. Särskilt nu med PayPal Touch.

För mig är det bästa sättet att betala i de fall säljarna tar betalt för Klarna. Föredrar helt klart Klarna. Smidigast, bästa kollen, bästa appen.
 
Även om man har Faktura via Klarna (eller annat företag) går det ju att skriva ut fakturan och skicka med i paketet tillsammans med varorna. Den behöver ju inte enbart komma på mail. Ifall man då har många kunder som inte har mail, bankdosa osv :)

Själv erbjuder jag inte faktura i dagsläget i min butik, men har nästan "allt annat" :p Swish (flest betalar med detta faktiskt :up: ), bank-giro, kortbetalning och PayPal. Jag funderar dock på att ta bort PayPal, då det inte är så många som betalar med det och jag har inte lyckats få till det så pengarna kommer in på ft-kontot utan jag måste manuellt föra över pengarna. :down:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde livdjur i september för 48.000:-, dumt nog mot faktura (företag till företag). Förfallodagen var 24/9. Efter ett flertal...
Svar
2
· Visningar
1 448
Juridik & Ekonomi Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk...
Svar
10
· Visningar
831
  • Artikel
Dagbok Efter fyra mejl och två samtal med fakturaavdelningen för färdtjänst, ska jag nu få kopia på den faktura som "de har skickat, via...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp