När märker man att katten är på gång att föda?

X

xzanna78

Precis som rubriken säger,men nu undrar jag hur man kan märka att det e på g..har läst en massa nu på nätet..är fyrkantig i ögonen.

vet ej hur länge katten har gått då det är en katt som flyttade in till oss för ett par veckor sedan..har satt upp massa lappar och annonser i tidningarna men ingen har svarat..så vi behåller katten..å alla ungarna

Har ingen erfarenhet av kattförlossningar..har läst mig till det jag vet å har köpt in allt man behöver..Gjort en bolåda till henne som hon hatar över allt annat :D..så hon får föda där det känns bäst för henne.

Någon som kan berätta om lite symptom på att det kan vara på g..
har satt min semester så jag är ledig från den dagen hon föder å 4 veckor fram *S* om man nu inte missar allt..

Tacksam för svar
 
Sv: När märker man att katten är på gång att föda?

oro , kurrar, försöker slicka rumpan men har svårt att nå, letar ställe, kan bli enträgen att få din uppmärksamhet

det räcker om du är hemma de första dagarna tills du vet att hon tar hand om ungarna bra, jag skulle sparat semester tills de är 3- 4 veckor gamla, då kommer de ut ur boet och upptäcker världen och då är det bra om de lär känna dig=människa direkt. Dessutom är de roliga att vara med då, innan ligger de bara o äter o sover..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När märker man att katten är på gång att föda?

Vår går omkring oroligt först och sedan följer hon mig hela tiden. Vill ligga i knät och bli klappad på magen. Någon gång har man sett lite blodmärken på golvet. Tyvärr är det ju så att människor och katter har olika uppfattning om var det är bra att lägga sina ungar. Vår ville inte heller ha anvisad plats, trodde vi, men när det väl blev dags så gick hon dit. Och som tidigare talare skrev, vänta med semestern. Man har ingenting att sköta de första veckorna, det gör hon och bebisarna bara ligger och tankar.:D
 
Sv: När märker man att katten är på gång att föda?

Man har ingenting att sköta de första veckorna, det gör hon och bebisarna bara ligger och tankar.:D

Om man har tur ja... Våran första kull fick jag handmata från första dag, varannan timme, dygnet runt dom första veckorna. Våran tredje kull föddes med kejsarsnitt så där fick jag ta hand om ungarna helt dom första dagarna innan chocken släppte på mamma katt. Så man ska vara hemma tills man ser att allt fungerar och att dom går upp bra i vikt.
 
Sv: När märker man att katten är på gång att föda?

Ja, detta är givetvis under förutsättning att mamman och bebisarna mår bra. Är det första kullen kanske mamman behöver lite hjälp. En av våra mammor var väldigt förvirrad och fortsatte följa mig i s f ligga hos bebisarna. Hon bar också omkring dem lite planlöst och lät dem sedan ligga. Man fick sitta hos henne och klappa och lugna. Men det var det första dygnet sen skötte hon dem perfekt.
 
Sv: När märker man att katten är på gång att föda?

Jag har haft 2 honkatter som fått ungar, och de har precis som alla beskriver gått efter mig och velat vara i närheten när de ska föda.
Min första katt hade jag när jag var liten och hon fick flera kullar, alltid i ett hörnskåp i källaren.
Hon kom upp och jamla så man skulle följa henne ner, lämnade man henne en stund kom hon efter igen och skulle ha med en.
 
Sv: När märker man att katten är på gång att föda?

Vår hona fick sin första kull för 5 veckor sedan, det var även min första kattförlossning. Jag var sååå himla nervös innan och jag hade läst jättemycket.
Redan på morgon förstod jag att det var dags, egentligen gjorde hon inget speciellt utan kan bara såg det på mej eller kände det. Jag vet inte men jag förstod det iaf. Nu har hon visserligen alltid varit "min" katt om ni förstår vad jag menar och hade hade haft henne sen hon var 12 veckor. Jag har ju ingen aning om man märker det så på alla katter för har som sagt aldrig varit med om någon annan förlossning.
Iaf så födde hon sin första vid 17 och om jag inte har helt fel för mej så hade slemproppen gått/kommit eller vad man säger :angel: vid 13-14 tiden. Egentligen var det inte förrän då man började se tecken tycker jag.
Mest förvirrande text antar jag och vet egentligen inte var jag ville komma, men jag tror du kan vara lugn, du kommer märka när det är dags!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: Praefatio
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 598
Senast: tott
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 161
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp