Bukefalos 28 år!

När räknas man som hästägare egentligen

Happimess

Trådstartare
Den dagen kontraktet skrivits under, betalningen erlagts eller betalningen mottagits?

(och ja, alla datumet är olika i det här fallet).
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

Jag räknar att jag köpte min häst den dagen vi skrev under kontrakten. Gör det för att säljaren sa "nu är det din häst".
De hästar jag sålt har jag räknat som mina fram tills de blivit betalda.
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

Tack för svaret, men det finns det något juridiskt rätt och fel? Det är ju en sak vad säljaren/köparen säger (tänker på "nu är det din häst"-uttalandet") och vad som skulle gälla om det blev en juridiskt fråga.

Väl?
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

Juridiskt sett bör det räknas från när betalningen nått säljaren.
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

Varierar beroende på förutsättningar och omständigheter, t ex om hästen är såld med äganderättsförbehåll.

Något att tänka på är att hästen de facto inte övergått i den nya ägarens ägo förrän man tagit den i besittning, dvs tagit bort den från säljarens område (om inte lagarna ändrats härvidlag).

I ditt exempel skulle jag svara: den dag betalningen nått säljaren, plus om du har stransporterat bort hästen, plus att inga förbehåll finns i avtalet, plus att du kollat att säljaren var ägare till hästen.

LIA
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

När jag köpte min häst 2003 skrev vi en särskild klausul i kontraktet om att hästen fick gå kvar hos säljaren på bete men hade övergått i min ägo.
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

Egentligen ska det väl räknas från det datum som risken övergår till köparen. Lite enkelt uttryckt den dagen, det datumet som köpare övertar ansvaret för hästen. Som inte automatiskt är något av de datum som nämns här. Utan det kan t ex vara den dagen köparen hämtar hästen. Då räknas det från och med att hästen stiger på transporten eller om den levereras så räknas från och med att hästen stiger av transporten.
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

Ponera då att jag skriver under den 20:e, betalar den 23:e och betalningen är mottagen den 25:e. Får därefter besked om att hästen skall hämtas senast den 30:e.

Hur länge är den förra ägaren betalningsskyldig för uppehälle av hästen om hästen är uppstallad hos en tredje part? Alltså, jag förstår ju att det ligger på mitt ansvar att betala efter den trettionde, men innan dess?

I nuläget är det nämligen så att den tredje parten skall få ersättning till och med den 20:e (dvs dagen för kontraktsskrivning) men från den tjugonde säger part ett, säljaren, att jag är betalningsskyldig. Stämmer detta?
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

Har du skrivit under avtalet och ni var överens den 20:e hade jag också antagit att hästen är din från det datumet. Att sedan betalningen kommit tre dagar senare har ju betalningstekniska orsaker oftast.
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

det där känns ju lite som vad man kommer överens om också... Har jag förstått rätt så handlar det om 10 dagars uppehälle? låter ju lite onödigt att tjaffsa om detta iom ett hästköp? Sen låter det väl konstigt också att den tredje parten skall få ersättning till och med den 20:e, vanligtvis brukar man ju betala månadsvis... Min åsikt är nog att säljaren borde stå för uppstallning till den 30 då du enligt överenskommelse ska hämta hästen... Men är osäker på om det finns någon regel om vad som gäller...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

När jag köpte min häst 2003 skrev vi en särskild klausul i kontraktet om att hästen fick gå kvar hos säljaren på bete men hade övergått i min ägo.
OM... säljaren under tiden gått i konkurs och därmed fått sin egendom utmätt av fogden, så hade man även mätt ut din häst. Lex "Shipman"!

Hade du däremot tagit med din häst på en promenad och därefter ställt tillbaka den hos säljaren för "förvaring"/bete, så hade man inte fått mäta ut den.

LIA
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

Ponera då att jag skriver under den 20:e, betalar den 23:e och betalningen är mottagen den 25:e. Får därefter besked om att hästen skall hämtas senast den 30:e.

Hur länge är den förra ägaren betalningsskyldig för uppehälle av hästen om hästen är uppstallad hos en tredje part? Alltså, jag förstår ju att det ligger på mitt ansvar att betala efter den trettionde, men innan dess?

I nuläget är det nämligen så att den tredje parten skall få ersättning till och med den 20:e (dvs dagen för kontraktsskrivning) men från den tjugonde säger part ett, säljaren, att jag är betalningsskyldig. Stämmer detta?
Rimligen borde tid och regler för leverans/avhämtande funnits med i köpeavtalet. :eek:
Om ni har missat det, så skulle jag förutsätta att säljaren står för hästens uppstallningskostnader tills den avhämtas, dvs i ditt fall 30:e. Fast nååågot måste ni väl ha kommit överens om betr överlåtandet??

LIA
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

OM... säljaren under tiden gått i konkurs och därmed fått sin egendom utmätt av fogden, så hade man även mätt ut din häst. Lex "Shipman"!

Hade du däremot tagit med din häst på en promenad och därefter ställt tillbaka den hos säljaren för "förvaring"/bete, så hade man inte fått mäta ut den.

LIA

Det hade man inte, hade kontakt med jurist innan avtal skrevs.
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

Utveckla!
Om man inte skulle ha tagit hästen i mät, förklara varför.

LIA
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

Det var 6,5 år sen jag köpte hästen och har inte kontraktet här!
Halva släkten är jurister och hjälpte mig med kontraktet.
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

OM... säljaren under tiden gått i konkurs och därmed fått sin egendom utmätt av fogden, så hade man även mätt ut din häst. Lex "Shipman"!

Om det är ett köp enl. KKL så är det numera så att köparen är skyddad mot säljarens borgenärer vid en konkurs om det finns ett bindande köpeavtal på hästen även om den inte kommit i köparens besittning. Det ändrades 1 juli 2002.
 
Sv: När räknas man som hästägare egentligen

:idea: Tack för det.
Jag visste att det var diskussioner om lagen för länge sedan, men i o m att jag lämnat mitt dåvarande företagande så är jag inte uppdaterad.

Väl att man ändrade den tokigheten.

LIA
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
399
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: Bison
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 199
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 508
Senast: Rhinos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp