När ringa 112 - när ringa 11414? (Spinoff på knivtråden)

Rosett

Trådstartare
Jag har länge undrat hur man bedömer vilket nummer man ska ringa.
112 vid pågående brott eller akut fara. 11414 om det inte är pågående.
Men …

Exempel:
1. En person rycker en handväska och springer iväg. Personen som blev utsatt är inte skadad. Är det akut/pågående? Efter att väskan ryckts är väl brottet inte pågående längre men ringer man 112 så är det större chans att polis hinner ifatt väskryckaren, jämfört med 11414 då man kanske hamnar i lång telefonkö.

2. Man ser en person slänga iväg något, man går fram när personen gått iväg och tittar och där ligger en pistol. Det är ju inte heller akut eller pågående brott men ringer man 11414 och väntar i kö så hinner personen som slängde vapnet försvinna längre bort. Ringer man 112 så är det större chans att polis kan hitta personen snabbare.

3. Man får syn på en efterlyst brottsling. Ingen verkar vara i akut fara. Ska man ringa 11414 samtidigt som man ev. följer efter personen (med risk för att denne upptäcker en och blir arg) eller ska man ringa 112 så polisen snabbt får veta var vederbörande finns?

Ja, det var tre exempel som jag funderat på.
Ni får gärna komma med fler exempel.
 
Jag skulle ringa "nod nummret" (112 gissar jag det ar) i alla tre av dina forslag. Jag har ocksa ringt 911 nar nagon stod vid en storre vag utan hus i narheten, (utan skor eller t-shirt) och forsokte stoppa bilar. Nar en ko var pa fel sida av staketet i ett mycket stort dike som gransade till en motorvag.
Och nar jag uppfattade situationen som att en man hotade en kvinna.
En gang har jag ringt till polishuset direkt nu i vinter nar en man stod och kastade boll med sina hundar precis vid en "skolbusshallplats" och han var alltid dar tidigt pa morgonen nar barnen var pa hallplatsen.
Alla ganger var de mycket tacksamma och tackade for att jag horde av mig och ingen gang ringde jag "fel" nummer.
 
Jag skulle ringa "nod nummret" (112 gissar jag det ar) i alla tre av dina forslag. Jag har ocksa ringt 911 nar nagon stod vid en storre vag utan hus i narheten, (utan skor eller t-shirt) och forsokte stoppa bilar. Nar en ko var pa fel sida av staketet i ett mycket stort dike som gransade till en motorvag.
Och nar jag uppfattade situationen som att en man hotade en kvinna.
En gang har jag ringt till polishuset direkt nu i vinter nar en man stod och kastade boll med sina hundar precis vid en "skolbusshallplats" och han var alltid dar tidigt pa morgonen nar barnen var pa hallplatsen.
Alla ganger var de mycket tacksamma och tackade for att jag horde av mig och ingen gang ringde jag "fel" nummer.
Ok! Har ni också ett alternativt nummer till polisen som man ringer när det inte är direkt akut?
 
Jag har länge undrat hur man bedömer vilket nummer man ska ringa.
112 vid pågående brott eller akut fara. 11414 om det inte är pågående.
Men …

Exempel:
1. En person rycker en handväska och springer iväg. Personen som blev utsatt är inte skadad. Är det akut/pågående? Efter att väskan ryckts är väl brottet inte pågående längre men ringer man 112 så är det större chans att polis hinner ifatt väskryckaren, jämfört med 11414 då man kanske hamnar i lång telefonkö.

2. Man ser en person slänga iväg något, man går fram när personen gått iväg och tittar och där ligger en pistol. Det är ju inte heller akut eller pågående brott men ringer man 11414 och väntar i kö så hinner personen som slängde vapnet försvinna längre bort. Ringer man 112 så är det större chans att polis kan hitta personen snabbare.

3. Man får syn på en efterlyst brottsling. Ingen verkar vara i akut fara. Ska man ringa 11414 samtidigt som man ev. följer efter personen (med risk för att denne upptäcker en och blir arg) eller ska man ringa 112 så polisen snabbt får veta var vederbörande finns?

Ja, det var tre exempel som jag funderat på.
Ni får gärna komma med fler exempel.
Alltså alla tre är fall där jag hade ringt 112 och polisen hade velat vara på plats snabbt. Möjligtvis skulle jag ringa 11414 på exempel 1.

Däremot när det har varit tjuvar i farten på tidigare jobbet under natten så ringde jag 11414 eftersom det inte var pågående utan jag behövde göra en polisanmälan och det var enklare att göra på telefon än online när det gäller företag.
 
Ok! Har ni också ett alternativt nummer till polisen som man ringer när det inte är direkt akut?

Da ber man Siri ringa polisstationen (om man befinner sig i en stad, Scheriffen om man ar i utanfor staden i kommunen, eller stadspolisen om man inte vet vart man ringer:laugh:) Enklast och bast ar att ringa 911 och lata "dispatch" sortera ut vem som ska fa veta det jag anmaler. :p

Jag ringde det "inte akuta" nummret i vintras nar en gubbe stod och kastade boll till tva hundar precis vid ett skolbuss stopp varje morgon 7:20 nar jag korde forbi. polisen tog emot min anmalan och ringde tillbaka nagon dag senare och tackade mig for att jag anmalt. De fragade ocksa om jag trodde att han "groomed" barnen ... vilket jag inte kunde svara pa da jag bara kort forbi.
 
Alltså finns det någon statistik på hur lång telefonkö det brukar vara på 114 14? Jag har ringt några gånger men kommit fram direkt.

Alla exemplen hade jag ringt 114 14 med reservation för att jag inte vet om det finns något mer allmängiltigt för efterlysta personer i exempel 3.

En gång blev jag rådd att ha ringt 112 istället och det var när grannstallets hästar var lösa då det ligger en skånsk åker bort från e22an. Lyckligtvis hann vi först dit när de vände och sedan fick grannen fatt i dem. Då var jag inte upplyst i risk för akut fara utan det var mer "ingen håller på att dö - ringer 114 14".
 
Jag hade ringt 112 på samtliga dina exempel tror jag, möjligtvis funderat lite vid väskryckningen (hade nog hellre ringt och spärrat alla kort och sen ringt 1144). Slänger någon en pistol kan det ju ha hänt vad som helst, typ rån, mord etc och dessutom hade jag sett det som pågående fara, jag kan ingenting om vapen.

Förutom när jag ringt efter ambulans har jag ringt 112 när jag misstänkte att förra grannen misshandlade sin flickvän samt när jag körde efter en rattfull bilist.
 
Jag hade ringt 114 14 i det första fallet, och 112 i de två andra. (Utifrån resonemanget att jag inte skulle känna till någon efterlyst brottsling om det inte vore något väldigt extremt.)

Den enda gången jag ringt 114 14 har visserligen varit pågående - misstänkt rattfylla, och jag fick svar direkt (och de kunde möta upp med en bil vid nästa mot, medan jag fortfarande var kvar i telefon).
 
Jag hade ringt 112 i alla fallen utom kanske väskryckningen beroende på omständigheterna.
Väskryckning känns inte som ett prioriterat brott för polisen om gärningspersonen hunnit fly platsen. Har jag möjlighet att ha koll på gärningspersonen ringer jag 112.
Pistol utgör fara för allmänheten och kan ha använts vid ett brott alltså ringer jag 112.
En efterlyst brottsling kan innebära fara för allmänheten och därför ringer jag 112.
 
Vi ringde 112 när en person försökte gå in i huset medans vi var hemma (ja vi hade glömt låsa ytterdörren, superklantigt)
Men pga av vi ringde 112 så fick de tag i personen i fråga innan han hann göra inbrott någon annanstans
 
Alltså finns det någon statistik på hur lång telefonkö det brukar vara på 114 14? Jag har ringt några gånger men kommit fram direkt.
De gånger jag har ringt för att det har buskörts med epor och liknande har det (har säkert ringt 20 ggr senaste året) har det varit över 30 min varje gång. Tillslut så en som jag pratade med att det var 112 som gällde för sådana saker.
 

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 869
Senast: Lickety
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 490
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp