När ska allt trams försvinna?

Ansvaret

Nu verkar det till stor del handla om att få in så mycket pengar/avgifter som möjligt och ingen (förälder?) vill betala för "skittråkig" teori, ungjäveln ska ju RIDA! Väldigt lite respekt för det fantastiska djuret Häst och dess behov.

Där satte du verkligen huvudet på spiken! :bow:

Tyvärr så finns det även vuxna ridskoleelever som resonerar likadant. :(

Enda möjligheten att ändra detta "beteende" är att alla ridskolor går ihop om en gemensam policy ang. "teori"-utbildning. Något som jag tyvärr tror är omöjligt. :(
 
Jag kollade hemsidan men det kom upp mkt skit innan man kom in på den, inte nån helt smidig sida.
 
Visst ska man känna!
Men vi ska inte förmänskliga hästen vilket vi lätt gör och inte heller "förhästliga" oss själva vilket många tror att NH är, att man ska bli en häst och prata hästiska :confused:
Då har man problem.
Försöker man bli en häst och prata hästiska så får man också den leken tåla, kolla hur de behandlar varandra i hagen.

Bättre att poängtera att man är människa och att man inte vill ha vissa beteenden i sin närhet, att man är ledaren och även hjälpa hästen att umgås med människor.

Hästar är individer, med olika utvecklings grad i olika områden beroende på vad de varit med om.
Vissa kan man få samhörighet genom poesi(När ska hästmänniskan låta sig bli en hästmänniska, dvs en varelse som från början var en häst och en människa, men som smälte ihop till en varelse, en vilja.)

Och andra vägrar helt enkelt beblanda sig med människan och dem kanske man vill övertyga, sättet man gör det på är ovesäntligt bara man kommer fram till en trygg häst i slut ändan.
Skillnaden på "vanlig" hantering och NH ser man på slut resultatet.
Man kan hålla på med det man tror är NH och få en väldigt missnöjd häst, eller man kan hålla på med "vanlig" hästhantering och ha en gudomligt trygg häst och tvärtom.

Det är inte repviftandet eller grimman det hänger på men de kan vara en markering att man NU försöker tänka och göra annorlunda och bara det.... att man är öppen och är villig att tänka på ett annat sätt ,är en bra början, sedan är inte alla perfekta man gör misstag och hästar är ganska förlåtande djur.

7-games ger nh intresserade något att greppa om, det är något som står på internet, hur man gör, ialla fall övningarna.Just därför är det så populärt.
Men de är just bara övningar, det ligger mer bakom och det står inte.

Ett uttalande jag aldrig kan glömma är:
-Man föds med NH , det är inget man måste lära sig :confused: :confused:

(Det här inlägget är inte riktat mot dig manily, jag bara tryckte på "svara" när jag såg ordet känna )
 
Bra skrivet! Håller nog med dig till 100%!


NH är ej = repgrimma & rundpaddock
NH är = skapa en dialog med hästen, ömsesidig respekt och bättre förståelse för hästens medfödda sätt att vara, men också ett nytt sätt att manipulera hästen utan bråk och smisk, genom att ge hästen någonting att tänka på och medverka aktivt tänkande också i det som händer.

Varför repgrimma överhuvudtaget? Som alla skryter med NH-tränade hästar ska de väl lika gärna kunna stå kvar eller följa med obundna eller med en vanlig grimma också...?
 
Väl skrivna inlägg Blaze!

När jag funderar vidare tycker jag dock - med mina egna, begränsade erfarenheter - att utvecklingen även gått framåt med stora steg inom andra inriktningar. Även där tenderar man att stånga sig blodig/ se målet men inte vägen osv.

Jag har ingen lösning eller ens idé om en lösning, men kan inte annat än beundra dem som ifrågasätter och funderar över fortsättningen. Att inte säga "amen" rakt av kan vara nog så viktigt.
 
Nu har jag läst tråden två gånger (för säkerhets skull). Min första reaktion när jag läste ditt förstainlägg var nämligen: "inte nu igen", "inte en till"!

Blev klart bättre till mods efter att ha tagit del av resten, fr a dina övriga inlägg.

Vill bidra med ett par undringar.
Tycker du att ledarskap i sig, är förkastligt?
Dom tråkiga erfarenheter av "nya NH-människor" du tar upp, kommer dom av egna erfarenheter, eller bygger dom på vad du läser här på Bukefalos?
För att fortsätta på ditt första inlägg. ;) När ska hästmänniskan lära sig att NH INTE är bara hantering?


Från ett annat inlägg, av Colleen: "-Man föds med NH, det är inget man måste lära sig" :confused:

Känner igen det. Kommentarer egentligen överflödiga, men hur kan någon tro, att man inte måste lära sig för att kunna och veta?



LIA

PS! Verkar som om du får lov att ta tag i din hemsida iaf!
 
Tror du den lyckades i mina fall?

Hemma har jag ett uppdaterat virusprogram, hur det är på jobbet är jag mer osäker på.
Hursomhelst blev apparaterna okontaktbara och jag blev tvungen att stänga av och starta om, vilket kanske var vad spionprogrammet ville?

Kanske en ny tråd under "Datorer"

LIA
 
Nja, inget virus, men däremot ett program som håller koll på vilka hemsido du tittar på ocksåvidare. Sen kommer den att skicka reklam, via email och sk popup-windows, till dig beroende på den information den får.
 
nej, jag anser att allt ska bygga på ett bra ledarskap. Men att själva uttrycket ledarskap nu tyvär används så mycket att folk stänger öronen. Alla tjatar om ledarskap, men inte alltför många verkar förstå vad det innebär i praktiken, och framförallt hur mycket de måste jobba med sig själva för att uppnå det.

En del tror att ledarskap handlar om diktatur, och slår därför ifrån sig med att "jag vill vara kompis med min häst". Men ett bra ledarskap är inte diktatoriskt. Ledaren har alltid sista ordet, och diskussioner om beslut bör alltid undvikas. Men därmed inte sagt att man kan ha en dialog. En känsla för den andre, som tillslut blir så stark och ömsesidig att häst och människa fungerar som en individ.

Även då man har ett väl fungerande ledarskap så kan man stöta på problem. Inte lika stora som i relationer där hästen är ledaren, men att "befäst ledarskapet" är svaret på alla frågor håller inte jag med om.
Svaren borde peka mer på specifika tillvägagångssätt.

T.ex. en häst som gärna sticker i galoppen. Till viss del beror detta på ledarskapet, om man ser till det faktum att hästen tagit över kontrollen och slutar lyssna. Men det egentliga problemet är förmodligen att hästen inte fått veta vad som förväntas av den. Den har fått vinster på att sticka, och ser det därför som något positivt. Om ivägstickandet istället leder till något jobbigt, och lugn leder till något bekvämt, så är förmodligen problemet snart löst. (om problemet inte sitter i smärta eller skada).


Mina erfarenheter av Nhns utveckling kommer från olika håll. Dels är det elever som kommer till mig, som har "tränat NH" tidigare. När jag frågar vad de lärt sig, får jag oftast svar som går ut på att vifta med rep och göra mekaniska övningar. Ingen har talat om för dem varför man gör si eller så, eller vad syftet eller ens grundtanken är. När min lektion är slut åker det en elev som är helt lyrisk över att ha kunnat sända ut och kalla in sin häst bara genom fokus och kroppsplacering. :)

Jag möter även en del som utger sig för att vara instruktörer, men jag vet att det de lär ut är just detta repvifteri som jag är emot.

Och, givetvis tar jag del av många av diskussionerna här på bukefalos. När jag startade tråden trodde jag därför att jag skulle få igång en stor diskussion, men istället har det bara ramlat in håller-med-inlägg. Vilket naturligtvis är väldigt positivt, men det får mig att undra var alla repviftare håller hus?


Det här med att vara "född NH-are"... En del är ledarindivider av naturen. En del har det under ytan, och kan lära sig att ta fram det. Tyvär finns det också de, som inte har någon ledaregenskap, vare sig psykiskt eller fysisk hållning. Dessa individer får kämpa otroligt mycket för att nå resultat, men ofta räcker det ändå inte ända fram. För likaväl som det finns ranghöga och ranglåga hästar, så finns det ranghöga och ranglåga människor.


Tyvär förstod jag inte vad du menade med "När ska hästmänniskan lära sig att NH INTE är bara hantering". Förklara gärna utförligare så får vi se om min trötta hjärna greppar citatet. ;)
 
Irk! Det där låter ju inget vidare!!
Jag har min hemsida på angelfire.com. Tipsa gärna om någon bättre server, och gärna reklamfri!
 
Men kom på fler lekar!
Och jag vet varför det bara finns sju lekar...för sedan ska du själv kunna jobba med din häst.
Detta är bara början till allt man kan göra med och för hästar, man ska gå på sin intution, det är för få som gör det och man ska låta hästen bestämma hur man ska jobba den, dessa NH tips är jätte bra tips, men det är råd till de tafatta människor som inte tänker så mycket på hästhantering, med tiden blir man bättre och lärdomen blommar, man ska aldrig säga att man kan allt, då har man börjat ruttna.
 
Minst(!) en sak till hände. Ljudet försvann!!

Jag lägger in en tråd om det under "datorer", så att vi slipper "smutsa ner" den här med datorproblem.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
LIA
 
Förtroende istället för ledarskap!

Ledarskapet kan likväl vara påtvingat som utvalt.

Ett Förtroende kan aldrig vara påtvingat.

Förtroendet är ömsesidig.

Det ger ett "ärligt" ej påtvingat ledarskap.
Dvs naturligt.
 
nu är vi inne på tolkningar av ord. Ett ledarskap kan se ut på många sätt, och därför vara bra eller dåligt.
Du kan kuva en häst så att den lyder dig blint, men det sägr ju sig självt att detta inte är den typ av ledarskap som man bör eftersträva.

Ledarskap ska byggas på förtroende. Ett bra ledarskap är något du får för att du är den du där och gör det du gör, och att detta får hästen att tycka om dig och se upp till dig.

Det kan till viss del jämnföras med en bra arbetsplats. Det är chefen som fattar de viktiga besluten och har sista ordet (annars skulle han ju inte vara chef), men en bra chef lyssnar även väldigt mycket på personalen och låter dem ta del av utvecklingen och uttrycka sina åsikter och idéer.
 
en del människor räknar mej till "nh folket" . en del inte .

vad ja försöker få fram mellan mej o gracie är inte 51% ledarskap o 49% vänskap , utan 49% vänskap o 51% respekt . så länge hon respekterar mej , respekterar jag henne . kramar hon mej , kramar jag henne . biter hon mej , biter jag henne . slår jag henne , slår hon tillbaka .
i korta drag .

när en häst protesterar på ett lr annat sätt tror ja väldigt få hästar gör d för o jävlas .

gracan o ja hade väldigt mycket problem i början . när de inte gick som hon ville , så gick hon på bakbenen . när jag inte gav mig utan ville ha fram henne ( d handlade om att hon stannade o började backa ) gick hon på bakbena o slog över . så höll vi på nåra veckor . när hon gick över , hoppa ja upp o fortsatte som ingenting hänt o efter ett tag sluta hon me d .

i hagen ville hon inte bli fångad . utan gick undan när jag kom . jag gick då åt motsatt håll , la mej / satte mej ner i gräset o vänta . o vänta . o vänta . till sist kom hon allti . var d däremot andra hästar i hagen så kunde d ta flera timmar . så jag provade nått nytt . jag gick mot henne , hon gick undan , jag ändrade kursen lite lite grann mot en häst som stod ganska nära henne innan hon gick iväg . gick fram till hästen o börja kela . d tar två sekunder sen har gracan kastat sig över hästen ja kela me och fullkomligen drog in huvet i grimman själv . efter d har ja kunnat fånga henne . hälsar ja däremot på nån annan häst först , blir hon arg , springer iväg , ställer sej i ett hörn o drar upp underläppen o tjurar .

en av gracans största rädslor är vatten . vatten är fullkomlit livsfarlit o fullt av hajar tycker gracan . så vi red ner till vattnet . gracan ville absolut inte gå i d va jätteläskigt . hoppade av o gick i själv , då tvekade hon inte en sekund utan gick i själv . hade jättekul i vattnet , plaskade me huvet o frambenen o tyckte d va jättelajbans . själv frös ja ganska rejält , stod me vatten upp till armhålorna i ridbyxor , shortchaps , läderskor o en skjorta .

d bevisade att hon litar på mej från marken men inte från ryggen . flera dagar senare gick vi ner till sjön igen , hon tyckte d va lite läskigt men gick i med mej på ryggen .

häromdan var d omvända roller . vi red långtur me en annan häst (som inte vill gå först) d blir riktigt mörkt , ja ser inte handen framför mej , o inte stigen . vi tappar bort oss . men gracan vill gå åt ett håll . släpper halvlånga tyglar o låter henne gå . har inte den blekaste om hur bra hästar ser i mörker , dessutom ser gracan bara på sitt ena öga . vi kommer till rätt ställe iaf , vilket var ganska otrolit . då gracan inte ens varit där förut , o d va en lång 4 timmars tur . biten gick inte hemåt heller , utan till en tunnel vi måste under för o komma under vägen o kunna rida hemåt .

nog om mej o gracan , men ja anser att ledarskapssnacket är befängt . ja är lika mycke ledare över gracan som hon e över mej . o vi klarar oss utan rep också . :bump:
 
Precis.
Jag tror att ordet Ledarskap därför ofta misstolkas.
Dessutom tror jag många gör så fruktansvärt fel för att de misstolkat ordet Ledarskap.
Tror också att många skulle se bluffen i mycket skit som uppkommit runt ordet NH om vi talade om Förtroende istället för Ledarskap.
Självklart byggs ett bra ledarskap upp på förtroende.
Men det är INTE självklart för alla!
 
Nu lär jag visserligen inte ut NH, men min sambo gör det, och jag lär ut andra saker...
Hur som helst så tänkte jag säga det att vissa människor är halvt omöjliga att undervisa. Jag visade t.ex. en kund hur hon kunde massera sin hästs nacke för att få honom att slappna av. Nästa gång vi pratades vid i telefonen så säger hon "jag har tryckt ned hans huvud så som du visade, men jag vet inte om det hjälper"... :crazy: SUCK! Detta trots att jag visat mycket noga och förklarat allt om nervpunkter m.m. och inte ens varit i närheten av att prata om något tryck.
Många går kurser i Nh (vilket är jättebra att det finns) men de är så ...hm... männskligt dominanta att de missförstår allt. När människan känner sig osäker tenderar hon att bli aggresiv, och även om man poängterar att det inte hör hemma i hästhantering, så kan man inte hindra folk från att tappa humöret. Slänger man då in begrepp som ledarskap i samannhanget så är det ju dömt att misslyckas.

Kanske är det bättre, som någon sa, att använda ord som förtroende, uppmärksamhet och respekt? Mindre missförstånd då? Nä, jag vet inte. Min poäng var iaf att missförstånd väldigt lätt uppstår även när man förklarar noga. Vissa människor kaske behöver höra något flera gånger innan den verkliga innebörden går in?
Mvh/Marie
 
:bow: :bow: :bow:

Vågen för dig!
Äntligen är jag inte den enda som sett skillnaden på Nh och Nh.
Säger inte att jag kommit så långt att jag har en perfekt relation med min häst, jag kan inte "tala" med honom genom mina tankar. Men jag strävar efter att komma så nära som det går.
Anledningen till att man använder Nh är väll för att få en så nära kontakt som möjligt med hästen. Att förstå och respektera. Att låta hästen få göra sig hörd också - man glömmer ofta att man är två. En flock bygger inte på ledarskap utan på respekt och vänskap.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 801
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 080
Senast: Migo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 715
Senast: lundsbo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 977
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp