När ska allt trams försvinna?

Om NH, 7 Games och vikten av en repgrimma.

Jag har läst om, diskuterat, demonstrerat, observerat, tänkt och (förhoppningsvis) levt NH sen -96.
När jag krockade med 7 Games och PNH så gick jag glad i hågen ut i paddocken för att "träna NH" med min arabfröken.
Inte för att hon var svår att hantera. Inte för att vi inte hade bra kontakt. Inte för att... ehhmmm.. varför gjorde jag det nu igen???
Ja, det var väl ungefär när jag undrade efter att helt problemfritt ha genomfört de sju lekarna på sisådär 30 minuter. Okej, tänkte jag. Men jag kan alltid bli bättre på det här, så vi fortsätter träna. FÖRFINA var det jag hade tänkt mig. Så jag pekade och petade och fokuserade och hade mig i kanske en halvtimme till innan jag faktiskt TITTADE på min häst.
Först DÅ såg jag hur fruktansvärt uttråkad hon såg ut. :o
Hmm.. knepigt tänkte jag, men jag kanske höll på för länge? Vi slutar väl nu och så tar vi liten repetition imorgon. Ska gå hem och läsa lite mer i Pats bok och så får vi se om jag hittar nåt bra där? :confused:

Väl hemma så satte jag mig för att skriva i träningsdagboken och det var då jag insåg vad som varit fel. :idea: Jag hade tagit en häst som jag HADE bra kontakt med och ett helt ok partnerskap och så hade jag bett henne om saker som hon och jag redan hade klarat av för länge sen. Ungefär som att någon skulle komma och visa mig hur jag ska knyta skorna idag? Eller ha med sig en skylt med alfabetet på och försöka lära mig läsa? Plus att hon tyckte att allt det där viftandet var både irriterande och oförskämt oartigt av mig. Onödigt var det hur som helst.

Jag har använt mig av 7 Games på många andra hästar sedan dess. Men aldrig mer på det sto som redan lärt mig så mycket om NH långt före Pat Parelli skrev sin första bok. Vi leker andra lekar nu. I frihet och fantasi och det är det jag tror är problemet för de flesta som börjar med NH som om det vore ett set med övningar som man ska bli BÄST på. De vet inte vad de ska hitta på sen för att även om de kanske skulle kunna bli bra ledare för sin häst så letar de ändå efter någon som kan leda DEM i deras ledarskap.
Världen är full av människor som gärna slänger på sig guru-manteln och predikar till folket. Tur är väl det, men om man inte har det där berget med salt att ta allt man läser med så kan det ju ändå gå åt skogen. Det är väl därför som så många anti-NHare snackar om sunt förnuft, för att de inte är såna som vill bli ledda. Varken av hästen eller av någon annan människa än dem själva?

Men hästen VILL bli ledd i de flesta fall. En häst som har en stark ledare blir en trygg häst. Sen om man väljer att leda dem i en repgrimma eller om man som jag ENBART väljer att lastträna eller binda upp hästar som lärt sig att knäcka grimmor/linor/grimskaft i dem (för att de inte går av lika lätt som en vanlig nylongrimma gör), det kan väl ändå göra det samma? Eller?
:devil: :angel: :devil:
 
Re: Om NH, 7 Games och vikten av en repgrimma.

:bow:

Precis. Man ska inte träna för tränandets skull, utan det måste finnas någon mening med allt man gör.

Jag tränar aldrig lekarna (men de är säkert bra om rätt människa använder sig av dem) utan har ett eget grund-mönster. Dvs jag vet vad hästen måste lära sig för att den vardagliga hanteringen ska fungera väl.
Men när jag väl har fått hästen dit, så går jag oftast inte vidare i markträningen utan lägger energin på ridutbildningen istället. Det behöver inte bli någon kommunikaton där jag kan få hästen att slå knut på sg själv inuti en trälåda bara genom min fokus. Det räcker så bra med en hästen som villigt låter sig ledas, longeras, flyttas på i olika riktningar och accepterar mer eller mindre konstiga saker/situationer som vi kan möta på en uteritt eller tävling.
 
Re: Om NH, 7 Games och vikten av en repgrimma.

Inte för att verka som en viktigpetter, men Parellis system innehåller massor med ridövningar också (som precis som du säger, egentligen bara handlar om att bygga upp ett språk med hästen, har man väl språket så tränar man ju inte mera på att träna in det utan håller på som vanligt folk istället).
Systemet innehåller t.ex. övningar där ryttaren lär sig vara samspelt med hästen (passenger-lesson, där man ska lära sig åka häst, för att man helt enkelt ska få mera förtroende för sin egna sits och lära sig att stanna när hästen stannar och gå när hästen går (i sin egna kropp alltså, d.v.s. balans och känsla)). Det finns kontrollerad katastrof-övningar, där man rider sin häst och skapar en situation som skrämmer hästen (så att man får träna på sin förmåga att hantera situatinen, och så är det helt vanlig miljöträning också, fast du är på ryggen istället).
Det finns övningar för att lära hästen sina skyldigheter (t.ex. hålla gångart, vilket alla övar på olika sätt, men oavsett hur så är det just övningar vi sysslar med, mer eller mindre).
 
Re: Om NH, 7 Games och vikten av en repgrimma.

Det jag har märkt att lekarna kan vara bra för är för människor som inte tror att deras häst kan styras med mindre än inspänningstyglar, skarpa bett, kaviartubklämmande skänklar etc. Dessa människor har ofta, (men kanske inte alltid ;)), stooora halvblod. De SER hur andra leker med sina (ofta mindre, lättare) hästar, men tänker - Det skulle aldrig gå med MIN häst!
Den aha-känslan de får när de upptäcker att det går VISST! (och det går ofta riktigt bra eftersom hästen är sååå tacksam..) den är helt otrolig att se. Sen att få dem att överföra den lättheten i hjälperna till ridning och all annan daglig hantering... DET är en helt annan femma...

"Va? Menar du att det skulle funka UTAN det magiska repet? och med en vanlig nylongrimma??? Nääääääh, INTE med MIN häst!" :smirk: :smirk: :smirk:
 
Sv: När ska allt trams försvinna?

NH är inte lika med sunt förnuft. Jag vet massor av människor jag inte skulle vilja att de utövade sitt "sunda förnuft" på min häst!

/Camilla
 
Sv: När ska allt trams försvinna?

Jag har inte hunnit läsa alla inlägg, men jag vill ändå "lägga mig i." Jag håller till stora delar med om att NH och andra inriktningar (kommer säkert snart nåt nytt...) kan bli helt fel om kunskaperna är för ytliga eller om dom missbrukas. Missbruk tycker jag det handlar om när man krymper ett förhållningssätt till att handla om teknik.
Ok... å så började jag tänka på tiden....Hur mycket tid lägger vi egentligen ner på att lära känna våra hästar och på att lära oss vad en häst egentligen är? Vi borstar och vi pysslar å vi rider å vi tränar ditt och datt, men hur ofta är vi bara med hästen och iakttar, ser och lär oss? Hur beter sig hästen, hur samspelar den med andra hästar och med människor, hur ser signalerna ut som den använder för att kommunicera, och vad betyder dom osv osv? Tid är en bristvara idag. Hästarna är för de allra flesta "bara" en hobby. Vi hinner kanske inte lägga tid på allt detta?! Ändå kanske det är just det som skulle behövas för att verkligen förstå filosofin och förhållningssättet bakom naturlig hästhantering...?
 
Sv: Re: När ska allt trams försvinna?

"För att fortsätta på ditt första inlägg. ;) När ska hästmänniskan lära sig att NH INTE är bara hantering?


Från ett annat inlägg, av Colleen: "-Man föds med NH, det är inget man måste lära sig" :confused:

Känner igen det. Kommentarer egentligen överflödiga, men hur kan någon tro, att man inte måste lära sig för att kunna och veta?! "



:bow: :bow: :bow: Bra skrivet, håller med till 100 %. Jag skulle villja säga att jag tror man föds med olika mycket nh, savvy, eller vad man nu vill kalla det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När ska allt trams försvinna?

:bow: :bow: :bow:

halleluja.

jag tycker också att Repet och Repgrimman har fått för mycket fokus.

Jag är också NH-instruktör, och även om jag är gammal kompois med Herr Rep och Fröken Repgrimma så kan jag inte nog poängtera vilkten av att lära dig läsa av hästen. Dess kroppsspråk och signaler, och att man själv ska försöka kommunicera med kroppsspråk och konsekvens.


Det finns absolut ett mellanläge mellan kaninkramare och diktator, men även jag tycker det är synd att kaninkramandet håller på att ta över. Diktatorskapet får faktiskt gärna dö ut, IMHO. ;)


Men :bow: :bow: till Blaze_Of_Glory.
 
Sv: När ska allt trams försvinna?

Natural horsemanship - det magiska ordet. :smirk:
Fråga är nu; Är det du beättar om "Natural horsemanship", eller är det den grenen som okunniga "NH-utövare" utvecklat. En gren där tanken var densamma men som spårade ur där kunskapen tog slut. För mig är NH idag en gren - likt hoppning och dressyr och cirkuskonster. Det handlar inte längre om vad ordet stod för från början - naturlig hästhantering.

Ser man dock till "de sju lekarna" så förstår man att det är därifrån det kommer. De sju lekarna är nämligen sju sätt att använda sina "dominans-medel". Lekarna skapades antagligen för att göra det lättare för människan att utöva de dominans-lekar som hästarna använder mot varandra. Tyvärr ledde det till att man glömde vad lekarna gentligen var, och varför man utövade dem, och numera går folk bara på enligt "reglerna" utan att se på det som händer och hästens reaktion med kritiska ögon. Om världen hade varit så enkel att det bara hade varit att följa "reglerna" för att få full kontroll på en annan varelse, hade inte världen sett ut som den gör idag. Hästar är individer och det betyder att de fungerar på olika sätt - alltså finns det inga regler som är "rätt för alla". Natural horsemanship som det från början var, är att lyssna på hästen och anpassa sig efter honom. Och de sju lekarna var en förenkling och alternativa utövningar för att vinna hästens förtoende som ledare. De är inga exakta utövningar, guds ord, om hur man "talar till en häst". Och det var nog inte tänkt att man skulle följa dem blint... människan är ett lat släkte
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 976
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp