NÄR ska man avmaska?

Jag är som kommenterat förundrad över att träckprov enl dig är ekvivalent med att inkludera stora blodmasken osv ?

Jag har enl historik stort förtroende för din kunskap/erf osv . Men du är inte så bra på sociala media att utrycka dig/svara tydligt osv .
Eller så läser du en gång till?
Jag tyckte det var uppenbart vad som menades. Dina inlägg däremot är ju som vanlig svåra att förstå eftersom du skriver så märkligt.
 
Ja - sen när ang etablerat vanligt träckprov får man resultat på stora blodmasken utan att ta odling ?
Jag verkar utöver att vara trög ha svårt att uttrycka mig så att du förstår. Eller var allt du skrivit innan nu nerkokat till att du har fått för dig att jag sagt att man alltid ser stor blodmask?
 
En följdfråga då. Vilka odlingar gör ni och när? Jag har som sagt bara gjort det här en gång tidigare och fick då noll, hästen har varken bytt bete eller sällskap sen dess. Så jag är helt nybörjare på området.
 
En följdfråga då. Vilka odlingar gör ni och när? Jag har som sagt bara gjort det här en gång tidigare och fick då noll, hästen har varken bytt bete eller sällskap sen dess. Så jag är helt nybörjare på området.
På nya hästar ber jag om odling om äggförekomst finns. På hästar som gått här länge där jag vet parasitstatusen gör jag odling om äggförekomst finns om ny häst har tillkommit, inte annars.
Detta gäller såklart om hästarna har varit nollade tidigare, har de haft förekomst ber jag alltid om odling.
 
Alltså, om man inte väljer odling får man ju bara reda på om hästen har blodmask. Om den skulle ha det så vet man inte vilken sort (stora eller lilla). Vill man ha reda på om det finns stora blodmask-ägg bland dessa ägg som hittades så gör man en odling. Man får inte reda på hur mycket stor blodmask det ev finns utan bara om det finns. På äggstadium går de två sorterna inte att skilja åt :)
 
På nya hästar ber jag om odling om äggförekomst finns. På hästar som gått här länge där jag vet parasitstatusen gör jag odling om äggförekomst finns om ny häst har tillkommit, inte annars.
Detta gäller såklart om hästarna har varit nollade tidigare, har de haft förekomst ber jag alltid om odling.

Min tanke nu när jag har eget och mina hästar enbart går med varandra var ju att göra testet några år och se hur det ser ut. Men testar man olika saker vid olika tillfällen på året? Nu är ju testet redan gjort, så jag tänker på vad jag ska göra i höst?
 
Min tanke nu när jag har eget och mina hästar enbart går med varandra var ju att göra testet några år och se hur det ser ut. Men testar man olika saker vid olika tillfällen på året? Nu är ju testet redan gjort, så jag tänker på vad jag ska göra i höst?
I början eller vid ny häst/nya marker (där hästar gått tidigare men inom en treårsperiod) har jag gjort så att jag har testat höst och vår tills hästarna har varit nollade och gjort odling om förekomst av blodmaskägg har funnits tills jag vet om det är stora eller lilla blodmasken det handlar om. Sedan har jag bara testat på våren när de har varit nollade i några år och då med samlingsprov. Man testar för samma parasiter men har du inte gjort bandmaskanalys så rekommenderar jag att göra det nästa gång. Det gjorde jag så snart den analysen blev tillgänglig via träckprov just eftersom de kan ställa till det så hemskt. Bandmaskanalys behöver man som jag har förstått det dock bara testa för en gång om ingen ny häst tillkommer/ny mark tillkommer om hästen är nollad på det. @Madick får rätta mig där om jag har fattat fel.
 
I början eller vid ny häst/nya marker (där hästar gått tidigare men inom en treårsperiod) har jag gjort så att jag har testat höst och vår tills hästarna har varit nollade och gjort odling om förekomst av blodmaskägg har funnits tills jag vet om det är stora eller lilla blodmasken det handlar om. Sedan har jag bara testat på våren när de har varit nollade i några år och då med samlingsprov. Man testar för samma parasiter men har du inte gjort bandmaskanalys så rekommenderar jag att göra det nästa gång. Det gjorde jag så snart den analysen blev tillgänglig via träckprov just eftersom de kan ställa till det så hemskt. Bandmaskanalys behöver man som jag har förstått det dock bara testa för en gång om ingen ny häst tillkommer/ny mark tillkommer om hästen är nollad på det. @Madick får rätta mig där om jag har fattat fel.

Tack. :bow:
 
En följdfråga då. Vilka odlingar gör ni och när? Jag har som sagt bara gjort det här en gång tidigare och fick då noll, hästen har varken bytt bete eller sällskap sen dess. Så jag är helt nybörjare på området.
På hästar som varit här i några år blir det ett test på våren då utan odling, är det som vanlig blir det testet det ända under året.
I år blir det senaste då det ska bli hage där vallen varit = har inte gått hästar där på många år.

Ny häst testas vår+höst+vår om hästen kommer på vintern annars får det anpassa efter när hästen flyttar hit. Dessa 3 har jag även med odling på, skulle det vissa sig att hästen mycket eller stora får det bli samtal till kunnig vet för hur jag ska gå vidare med den och övriga hästar, än är jag skonad från detta.
 
Viktigt att tänka på när det gäller odling (det enda men odlar är stor blodmask) är att det måste ha gått minst 6 månader sedan senaste avmaskningen OCH hästen haft möjlighet att plocka upp smitta. Förra året var smittosäsongen lång eftersom det var bete långt in i november i stora delar av landet. Tas provet för tidigt kan man få ”falskt negativt”.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 837
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 170
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 233
Senast: Blyger
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 027
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp