Stora blodmasken

Om det är ditt stall och dina hagar borde du väl bara kunna bestämma?
Bättre att göra dem sura än att du får fler hagar smittade.

Du har helt rätt, men det blir lite tuffa diskussioner när deras veterinär gett dem ett råd och jag går emot det. Så just nu är jag deras knäppa hyresvärd som inte lyssnar på veterinärer, men det får jag väl ta att de tycker jag är konstig.
 
Du har helt rätt, men det blir lite tuffa diskussioner när deras veterinär gett dem ett råd och jag går emot det. Så just nu är jag deras knäppa hyresvärd som inte lyssnar på veterinärer, men det får jag väl ta att de tycker jag är konstig.
Du kan ju ta kontakt med en veterinär/expert själv och sen säga att det är de råden som gäller!
 
Du har helt rätt, men det blir lite tuffa diskussioner när deras veterinär gett dem ett råd och jag går emot det. Så just nu är jag deras knäppa hyresvärd som inte lyssnar på veterinärer, men det får jag väl ta att de tycker jag är konstig.
Jag blir lite trött på att både veterinärer och även ibland läkare höjs till skyarna. Dessa människor är tydligen proffs på precis allt, och deras ord är lag. Åh, poliser med, de kan såklart allt om alla lagar...

Men tanke på hur ofta man hör att det blir fel så är det chockerande att folk inte ens tänker tanken att veterinären kanske har fel om någon kunnig i närheten säger att det är på ett visst sätt. Det finns bra texter på SVA som är mycket lätta att förstå, även för en lekman. Hänvisa till dem!
 
Jag har varit i kontakt med Vidilabs veterinär igår och vidarebefordrat mejlsvaret från denna till hyresgästerna. Men sedan vem som "vinner" diskussionen återstår att se. Jag borde skrivit i kontrakten vad som gäller vid stor blodmask känns det som just nu.
Jag fattar inte hur det ens är ett alternativ. Ditt stall, dina marker, du bestämmer. Jag hade inte gett mig in i någon diskussion utan bara konstaterat att ”detta gäller”.
 
Jag fattar inte hur det ens är ett alternativ. Ditt stall, dina marker, du bestämmer. Jag hade inte gett mig in i någon diskussion utan bara konstaterat att ”detta gäller”.
I det här fallet är nog ordet diskussion kanske inte rätta ordet, det pågår snarare någon form av ställningskrig/tvist. Men hästägarna är informerade om att de är uppsagda om de inte följer mina krav. De kommer dock inte att flytta av egen vilja har de meddelat, utan det får väl bli någon form av avhysning som jag förstår det. Konflikten grundar sig också att hästarna, som flyttades hit i år, skulle enligt överenskommelse avmaskats tre dygn innan de kom hit eftersom jag inte ville ha in stor blodmask på ägorna igen. Så när de nu hästarna tre månader senare visar sig ha stor blodmask utgår jag från att de inte avmaskats innan inflyttning.
 
I det här fallet är nog ordet diskussion kanske inte rätta ordet, det pågår snarare någon form av ställningskrig/tvist. Men hästägarna är informerade om att de är uppsagda om de inte följer mina krav. De kommer dock inte att flytta av egen vilja har de meddelat, utan det får väl bli någon form av avhysning som jag förstår det. Konflikten grundar sig också att hästarna, som flyttades hit i år, skulle enligt överenskommelse avmaskats tre dygn innan de kom hit eftersom jag inte ville ha in stor blodmask på ägorna igen. Så när de nu hästarna tre månader senare visar sig ha stor blodmask utgår jag från att de inte avmaskats innan inflyttning.
Fy vilken tråkig sits för dig! Jäkla folk!
 
I det här fallet är nog ordet diskussion kanske inte rätta ordet, det pågår snarare någon form av ställningskrig/tvist. Men hästägarna är informerade om att de är uppsagda om de inte följer mina krav. De kommer dock inte att flytta av egen vilja har de meddelat, utan det får väl bli någon form av avhysning som jag förstår det. Konflikten grundar sig också att hästarna, som flyttades hit i år, skulle enligt överenskommelse avmaskats tre dygn innan de kom hit eftersom jag inte ville ha in stor blodmask på ägorna igen. Så när de nu hästarna tre månader senare visar sig ha stor blodmask utgår jag från att de inte avmaskats innan inflyttning.
Fy, jag hade blivit fullkomligt vansinnig 🤬 hade ordnat med avhysning på en gång
 
I det här fallet är nog ordet diskussion kanske inte rätta ordet, det pågår snarare någon form av ställningskrig/tvist. Men hästägarna är informerade om att de är uppsagda om de inte följer mina krav. De kommer dock inte att flytta av egen vilja har de meddelat, utan det får väl bli någon form av avhysning som jag förstår det. Konflikten grundar sig också att hästarna, som flyttades hit i år, skulle enligt överenskommelse avmaskats tre dygn innan de kom hit eftersom jag inte ville ha in stor blodmask på ägorna igen. Så när de nu hästarna tre månader senare visar sig ha stor blodmask utgår jag från att de inte avmaskats innan inflyttning.
Men gud, man får aldrig sluta bli förvånad..! Att folk inte är mer tillmötesgående och rädda om sina uppstallningar...
 
I det här fallet är nog ordet diskussion kanske inte rätta ordet, det pågår snarare någon form av ställningskrig/tvist. Men hästägarna är informerade om att de är uppsagda om de inte följer mina krav. De kommer dock inte att flytta av egen vilja har de meddelat, utan det får väl bli någon form av avhysning som jag förstår det. Konflikten grundar sig också att hästarna, som flyttades hit i år, skulle enligt överenskommelse avmaskats tre dygn innan de kom hit eftersom jag inte ville ha in stor blodmask på ägorna igen. Så när de nu hästarna tre månader senare visar sig ha stor blodmask utgår jag från att de inte avmaskats innan inflyttning.
Är det så? Finns det inte risk för stora blodmasken trots avmaskning innan flytt @Madick ?
 
Är det så? Finns det inte risk för stora blodmasken trots avmaskning innan flytt @Madick ?
Jo, det finns det risk för tänker jag som inte är expert på ämnet. Med tanke på stora blodmaskens cykel med olika larvstadier och att man inte kan påvisa ägg i träckprov förrän efter ett halvår eller mer, så gissar jag att man kan missa att bli av med stora blodmasken om man avmaskar för tidigt? Men eftersom SVA rekommenderar avmaskning vid flytt eftersom man då kan undvika att få in stor blodmask så har jag gått på det. Jag fick in stor blodmask med förra gänget hyresgäster för ett par år sedan och därför försökte jag vara hårdare att följa rekommendationerna denna gången. Nu har dessa hästägare även erkänt att de struntat i både avmaskning och mockning av hagar.
 
Jo, det finns det risk för tänker jag som inte är expert på ämnet. Med tanke på stora blodmaskens cykel med olika larvstadier och att man inte kan påvisa ägg i träckprov förrän efter ett halvår eller mer, så gissar jag att man kan missa att bli av med stora blodmasken om man avmaskar för tidigt? Men eftersom SVA rekommenderar avmaskning vid flytt eftersom man då kan undvika att få in stor blodmask så har jag gått på det. Jag fick in stor blodmask med förra gänget hyresgäster för ett par år sedan och därför försökte jag vara hårdare att följa rekommendationerna denna gången. Nu har dessa hästägare även erkänt att de struntat i både avmaskning och mockning av hagar.
Tänkte att de hade avmaskat (nu var det ju inte så tydligen :rage:)
Väldigt märkligt att välja att inte göra det. Dels för sina egna hästars skull men även för andra och anläggningen i stort :(
 
Jo, det finns det risk för tänker jag som inte är expert på ämnet. Med tanke på stora blodmaskens cykel med olika larvstadier och att man inte kan påvisa ägg i träckprov förrän efter ett halvår eller mer, så gissar jag att man kan missa att bli av med stora blodmasken om man avmaskar för tidigt? Men eftersom SVA rekommenderar avmaskning vid flytt eftersom man då kan undvika att få in stor blodmask så har jag gått på det. Jag fick in stor blodmask med förra gänget hyresgäster för ett par år sedan och därför försökte jag vara hårdare att följa rekommendationerna denna gången. Nu har dessa hästägare även erkänt att de struntat i både avmaskning och mockning av hagar.
Med rätt medel (typ alla utom Axilur och Banminth/Fyrantel) kommer man åt alla stadier i hästen.
 
Inte om de faktiskt gett ivermektin/moxidectin 3 mån tidigare. Det tar minst 5 5-7 månader innan ny smitta syns på prov.
Det var det jag tänkte att det tar runt ett halvår efter avmaskning att se om stora blodmasken syns. Men då måste de som kom till stallet flyttat dit nån gång i år för annars hade det inte synts på provet.
Det vanliga är ju att ta för stora blodmasken på våren men egentligen borde man ta det även på hösten när man ändå gör träckprov? Men å andra sidan syns det ändå inte om just de hästarna avmaskats på våren 🤔
 
Det var det jag tänkte att det tar runt ett halvår efter avmaskning att se om stora blodmasken syns. Men då måste de som kom till stallet flyttat dit nån gång i år för annars hade det inte synts på provet.
Det vanliga är ju att ta för stora blodmasken på våren men egentligen borde man ta det även på hösten när man ändå gör träckprov? Men å andra sidan syns det ändå inte om just de hästarna avmaskats på våren 🤔
De hade ju inte avmaskas... Flyttade dit för 3 mån sedan. Stor blodmask syns året om beroende på vilka marken hästarna går på och när de avmaskas.
 
Jag fortsätter på den här tråden.

Jag tycker det är så svårt att veta vem man ska tro på när det kommer till stora blodmasken.

Jag försöker förstå dens livscykel och när den gör skada var. Jag har hört allt från avmaska var 3e månad i minst 2 år (med cydektin) eller avmaska var 5e månad i 1.5 år. Några hävdar att man inte måste mocka, utan avmaskning räcker.

När gör masken mest skada?
Hur avmaskar man för att undvika skador i hästen?
Sprids den året runt om det finns gräs att bo på?

Så förvirrande.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 781
Senast: SiZo
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 617
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp