Stora blodmasken

Jag fortsätter på den här tråden.

Jag tycker det är så svårt att veta vem man ska tro på när det kommer till stora blodmasken.

Jag försöker förstå dens livscykel och när den gör skada var. Jag har hört allt från avmaska var 3e månad i minst 2 år (med cydektin) eller avmaska var 5e månad i 1.5 år. Några hävdar att man inte måste mocka, utan avmaskning räcker.

När gör masken mest skada?
Hur avmaskar man för att undvika skador i hästen?
Sprids den året runt om det finns gräs att bo på?

Så förvirrande.
Masken gör mest skada första 3v efter smitta, när den vandrar till krösroten. Cydectin har ingen fördel över ivermektin på stor blodmask. Går hästen på smittade marker så riskerar man alltså återsmitta oavsett hur ofta man avmaskar. Var 5e månad är för att det inte ska hinna komma ut ny smitta på markerna.
 
Masken gör mest skada första 3v efter smitta, när den vandrar till krösroten. Cydectin har ingen fördel över ivermektin på stor blodmask. Går hästen på smittade marker så riskerar man alltså återsmitta oavsett hur ofta man avmaskar. Var 5e månad är för att det inte ska hinna komma ut ny smitta på markerna.
Tack för svar!

jag hade tänkt gilla det men blodmasken känns så där kul att gilla...
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 776
Senast: SiZo
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 617
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp