Bukefalos 28 år!

När slutar det vara så ömt?

Nej.
Två veckor max.
Sedan så är det något som är fel.
Ta upp det på BVC de är till för det också.

Jag gjorde en underlivsplastik för att laga skavankerna efter mina 3 förlossningar.
Och det blev ju en hel del stygn i den operationen.
Om det inte hade funnits ett behov så hade jag inte fått det landstingsfinansierat.
Efter den operationen så hade jag gruvligt ont i ca 5 dygn.
Efter 2 veckor så var det över och den goda effekten av reparationen tog överhanden.

Oj! Jag har fött två barn och har haft ont bra mycket längre än så båda gångerna, och då tyckte barnmorskan att allt hade läkt ovanligt bra. Det måste väl vara väldigt olika beroende på hur förlossningen gick till, hur bra läkkött man har, hur mycket och var man blev sydd och säkert tusen saker till.
 
Min kropp kan inte hantera de stygnen som ska "försvinna av sig självt" utan det blir inflammerat och läker inte.

Kontroll i veckan låter bra.
 
För mig det gått över 8v och jag har fått ont i omgång 2. Fick avsvällande värkmedicin i fredags och väntar på gyntid. Var bra där för några veckor sen,men kom tillbaka. Kanske det är stygnen som bråkar börjar jag fundera nu då jag läser någras svar här. Promenerar,tränar (överkropp) men det borde man ju få göra?tränar dessutom med mammamage appen för att stärka bäckenbotten.
 
Jag har sett och känt att jag har en lång tråd som hänger men som sitter fast, närmare 2 cm.
Skulle den kunna göra att det gör ont?
Absolut.
Efter underlivsplastiken så fick min sambo klippa bort stygnen efter 10 dagar, de försvann inte av sig själva.
Vissa, t.ex. jag, kan regera häftigt mot materialet i tråden och då kan det klia och svida massor.
Du måste få hjälp att bli av med den.
Den borde varit borta sedan länge nu.
 
Fast att föda barn och genomgå underlivsplastik är ju inte riktigt jämförbart.
Nej men det ger många stygn och en fingervisning om hur trasig som jag blev av förlossningarna, i.o.m. att en plastik behövdes efteråt.
Smärtan i underlivet var gigantiskt efter underlivsplastiken jämfört med efter förlossningarna.
Jag bar nedfrysta dambindor och satt i iskallt vatten de första dagarna för att lindra det värsta.
 
Det är en annan sak.
Den måste man träna bort med knipövningar.
Bäckenbotten blir ganska så uttänjd.[/QUO
Det är en annan sak.
Den måste man träna bort med knipövningar.
Bäckenbotten blir ganska så uttänjd.

Det känns viktigt att inte oroa folk i onödan tycker jag, speciellt nyförlösta som kan ha det rätt jobbigt ändå. Därför tycker jag att man ska poängtera att SJÄLVKLART ska man kolla upp sig om man känner att något är fel, men det är också helt normalt att ha ont, känna obehag på olika sätt och helt enkelt inte känna sig som vanligt under en rätt lång tid efter förlossningen.

Hade jag läst ditt svar, när jag satt fem veckor efter min förlossning och grät för att det bara var mig det gjorde ont för, alla andra sprang ju maratonlopp och red veckan efter att de fött, hade jag ärligt talat blivit himla deppig. Så här i efterhand önskar jag tvärtom, att någon hade berättat för mig hur länge det kan smärta och kännas skumt. Bedövningssalvan kan man använda under ganska lång tid.

Men det KOMMER bli bra, låt det ta tid bara, låt kroppen läka utan att hetsa med träning (t ex löpning) som inte känns bra.
 
Det känns viktigt att inte oroa folk i onödan tycker jag, speciellt nyförlösta som kan ha det rätt jobbigt ändå. Därför tycker jag att man ska poängtera att SJÄLVKLART ska man kolla upp sig om man känner att något är fel, men det är också helt normalt att ha ont, känna obehag på olika sätt och helt enkelt inte känna sig som vanligt under en rätt lång tid efter förlossningen.

Hade jag läst ditt svar, när jag satt fem veckor efter min förlossning och grät för att det bara var mig det gjorde ont för, alla andra sprang ju maratonlopp och red veckan efter att de fött, hade jag ärligt talat blivit himla deppig. Så här i efterhand önskar jag tvärtom, att någon hade berättat för mig hur länge det kan smärta och kännas skumt. Bedövningssalvan kan man använda under ganska lång tid.

Men det KOMMER bli bra, låt det ta tid bara, låt kroppen läka utan att hetsa med träning (t ex löpning) som inte känns bra.

Tack! :bow:
 
Tack ni som svarat!
Idag hade jag extra ont så tog och speglade mig och upptäckte att det var gult runt stygnen som var kvar :crazy:
Så har försökt få tag på någon som kan titta på det hela dagen idag, men fick tid imorgon..
Inte undra på att det gör ont :wtf::cry:
 
Tack ni som svarat!
Idag hade jag extra ont så tog och speglade mig och upptäckte att det var gult runt stygnen som var kvar :crazy:
Så har försökt få tag på någon som kan titta på det hela dagen idag, men fick tid imorgon..
Inte undra på att det gör ont :wtf::cry:
Men fy, hoppas att du får ordning på det snabbt.
 
Det känns viktigt att inte oroa folk i onödan tycker jag, speciellt nyförlösta som kan ha det rätt jobbigt ändå. Därför tycker jag att man ska poängtera att SJÄLVKLART ska man kolla upp sig om man känner att något är fel, men det är också helt normalt att ha ont, känna obehag på olika sätt och helt enkelt inte känna sig som vanligt under en rätt lång tid efter förlossningen.

Hade jag läst ditt svar, när jag satt fem veckor efter min förlossning och grät för att det bara var mig det gjorde ont för, alla andra sprang ju maratonlopp och red veckan efter att de fött, hade jag ärligt talat blivit himla deppig. Så här i efterhand önskar jag tvärtom, att någon hade berättat för mig hur länge det kan smärta och kännas skumt. Bedövningssalvan kan man använda under ganska lång tid.

Men det KOMMER bli bra, låt det ta tid bara, låt kroppen läka utan att hetsa med träning (t ex löpning) som inte känns bra.
Jag tycker snarare tvärtom.
Det är viktigt att berätta för nyförlösta att det kan vara värt att kolla upp.
Risken upplever jag större att nyblivna mamman tänker att det hör till att ha ont i evigheter för att hon fött barn.
Jag tänker bland annat på Uppdrag gransknings undersökning om förlossningsskador- någon sanningshalt bör finnas i granskningen i alla fall.

OT- opererat bort del av revben och kunde ta mina första löpsteg 6 veckor senare... Detta är ju ändå kött.
 
Jag tycker snarare tvärtom.
Det är viktigt att berätta för nyförlösta att det kan vara värt att kolla upp.
Risken upplever jag större att nyblivna mamman tänker att det hör till att ha ont i evigheter för att hon fött barn.
Jag tänker bland annat på Uppdrag gransknings undersökning om förlossningsskador- någon sanningshalt bör finnas i granskningen i alla fall.

OT- opererat bort del av revben och kunde ta mina första löpsteg 6 veckor senare... Detta är ju ändå kött.

Jag håller med! Nu är det längesen (15 år) jag födde barn, men var otroligt irriterad över alla som skulle "skydda" mig mot otäcka förlossningsberättelser eller missfall eller vad som helst som kunde gå fel eller inte vara rätt... Jag vill - i barnafödande som i allt annat - kunna göra informerade val och fatta vettiga beslut. Och då vill jag få veta. Allt.

För att anknyta till ursprungsfrågan så är jag nog inne på samma linje som @Inte_Ung - gör det mycket ont mer än två veckor efter förlossningen så kan det vara väl värt att kolla upp!!

Min egen erfarenhet är en otroligt snabb läkning. Hade en rätt normal förlossning, syddes tre stygn. Blödde rätt mycket, men i övrigt allt normalt. Och jag kände mig återställd i underlivet på 4-5 dagar, efter två veckor kunde jag göra allt som jag gjort innan. Den där "tyngdkänslan" kände jag bara medan jag var gravid (mot slutet), inte sedan. Så mot bakgrund av det känns det inte rätt att ha så ont att man gråter dagligen flera veckor senare...
 
Jag håller med! Nu är det längesen (15 år) jag födde barn, men var otroligt irriterad över alla som skulle "skydda" mig mot otäcka förlossningsberättelser eller missfall eller vad som helst som kunde gå fel eller inte vara rätt... Jag vill - i barnafödande som i allt annat - kunna göra informerade val och fatta vettiga beslut. Och då vill jag få veta. Allt.

För att anknyta till ursprungsfrågan så är jag nog inne på samma linje som @Inte_Ung - gör det mycket ont mer än två veckor efter förlossningen så kan det vara väl värt att kolla upp!!

Min egen erfarenhet är en otroligt snabb läkning. Hade en rätt normal förlossning, syddes tre stygn. Blödde rätt mycket, men i övrigt allt normalt. Och jag kände mig återställd i underlivet på 4-5 dagar, efter två veckor kunde jag göra allt som jag gjort innan. Den där "tyngdkänslan" kände jag bara medan jag var gravid (mot slutet), inte sedan. Så mot bakgrund av det känns det inte rätt att ha så ont att man gråter dagligen flera veckor senare...

Det är 15 år sedan jag också födde, jag hade sex 10 dgr efter förlossningen och red efter 14 dgr. Jag hade en lång och seg förlossning och syddes både invärtes och utvärtes men efter 2 veckor var jag helt återställd i Fiffi och kunde leva precis som innan. Jag hade så pass ont efter förlossningen att jag i tre dagar valde att placera mig på en sittring när jag satt ner, jag var rejält sargad efteråt.

Låter helt absurt att folk anser att det är normalt att ha ont i Fiffi flera veckor efter en förlossnig!
 
Det är 15 år sedan jag också födde, jag hade sex 10 dgr efter förlossningen och red efter 14 dgr. Jag hade en lång och seg förlossning och syddes både invärtes och utvärtes men efter 2 veckor var jag helt återställd i Fiffi och kunde leva precis som innan. Jag hade så pass ont efter förlossningen att jag i tre dagar valde att placera mig på en sittring när jag satt ner, jag var rejält sargad efteråt.

Låter helt absurt att folk anser att det är normalt att ha ont i Fiffi flera veckor efter en förlossnig!

Det är i sådant fall fel på sjukvården som säger att det är normalt. Eller vaddå, jag hade jätteont länge efter min förlossning, men läkte helt normalt. Inte tyckte jag det var kul, men inlägg som era fick mig att sitta och gråta vid skärmen eftersom jag var onormal.

Det är jag förstås inte, men om alla påstår att alla funkar lika och man själv inte gör det känner man sig ju som ett ufo.

Det finns alltså fullt med folk som har ont i flera, flera veckor. Utan att något är fel. Det är helt normalt och okej, men är man orolig ska man SJÄLVKLART kolla upp det.

Vad skönt att ni som svarat läkte snabbt! Önskar att jag också gjort det! :(
 
Låter helt absurt att folk anser att det är normalt att ha ont i Fiffi flera veckor efter en förlossnig!

Låter helt absurt att folk anser att det är Onormalt att det för en del kvinnor kan ta lägre tid för allt att läka ihop än det gjorde på en själv.

Jag tycker ju inte att det är onormalt att inte alla är uppe och knallar normalt omkring nyduschad och fräsch bara nån timme efter förlossningen enbart för att jag själv gjort det efter mina 3 förlossningar. Det är ju precis lika normalt att behöva nån dags/dagars vila och ta det lugnt liksom..
 
Det är i sådant fall fel på sjukvården som säger att det är normalt. Eller vaddå, jag hade jätteont länge efter min förlossning, men läkte helt normalt. Inte tyckte jag det var kul, men inlägg som era fick mig att sitta och gråta vid skärmen eftersom jag var onormal.

Det är jag förstås inte, men om alla påstår att alla funkar lika och man själv inte gör det känner man sig ju som ett ufo.

Det finns alltså fullt med folk som har ont i flera, flera veckor. Utan att något är fel. Det är helt normalt och okej, men är man orolig ska man SJÄLVKLART kolla upp det.

Vad skönt att ni som svarat läkte snabbt! Önskar att jag också gjort det! :(
Jag förstår att det varit jobbigt och att du är ledsen över det.
Men det är just det som verkar vara ett stort problem. Många nyblivna mammor tror att det ska göra ont i en evighet och söker inte hjälp för sådant de kunnat få hjälp för.

Bland annat för att de får höra att det ska vara så- så vilka är de att klaga...
De skäms för att de tror som du skriver: att de är onormala, för alla andra klarar ju allt.
Sedan kan det helt klart vara normal läkning i just det fallet, men varför inte kolla? För att andra inte har samma tur?

Önskar att många nyblivna mammor eller överhuvudtaget folk över lag, slutar lägga över felet på sig själv varje gång hen inte passar in i mallen. Varje person skulle nog bli mycket lyckligare.
 
Låter helt absurt att folk anser att det är Onormalt att det för en del kvinnor kan ta lägre tid för allt att läka ihop än det gjorde på en själv.

Jag tycker ju inte att det är onormalt att inte alla är uppe och knallar normalt omkring nyduschad och fräsch bara nån timme efter förlossningen enbart för att jag själv gjort det efter mina 3 förlossningar. Det är ju precis lika normalt att behöva nån dags/dagars vila och ta det lugnt liksom..

Jag påstår inte att det är onormalt att andra kvinnor inte läker lika fort som jag gjorde utan undras över att folk tycker det är normalt att en kvinna har ont i flera veckor efter en förlossning.
 
Jag läkte utan knas, men det tog betydligt längre än ett par veckor innan innan jag kände mig okej. Återställd känner jag mig fortfarande inte, kroppen och underlivet är inte som förut. Det är drygt åtta månader sedan jag födde barn.

Jag hade avslag i fyra-fem veckor, var på kontroll några dagar efter det och gick igenom besiktningen utan problem, provade att ha sex efter sex eller sju veckor men fick avbryta pga att det kändes ont och konstigt. Det tog kanske två-tre månader innan jag kände att jag kunde jogga utan att oroa mig för att något skulle ramla ut och efter sju månader bokade jag en extra koll eftersom det fortfarande kändes konstigt.

Min bäckenbotten är fortfarande ledsen, trots olika knipövningar, lång tid och omsorg.

Det är olika.
Jag var relativt vältränad när jag blev gravid och hade en bra kropp under graviditeten, förlossningen var snabb och utan komplikationer. Jag syddes med tre fjuttiga stygn och var på benen en timme efter att han kom ut.

Min kropp behövde mer tid på sig än några veckor, och jag är glad att jag inte blev stressad utan lät den ta tid.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! För 12 dagar sedan föddes äntligen vår fina son. Förlossningen var inte rolig, men allt gick bra och vårt lilla knyte mådde bra...
Svar
14
· Visningar
2 777
Senast: Equilina
·
A
Övr. Barn Jag födde barn vaginalt för snart ett år sedan. Allt gick bra och det enda som var riktigt jobbigt och gjorde ont var när BM skulle sy...
Svar
15
· Visningar
6 966
Senast: Anonym_mum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp