När ta ny katt?

tassel

Trådstartare
Som rubriken säger. Jag undrar vad ni anser om när man ska/bör skaffa "ny" katt, eller som jag försöker se det, en till, det är ju absolut ingen ersättare.

Ni som bara haft en katt och sedan blivit av med den, hur tidigt skaffade ni en "ny"?

Jag har precis, eller snarare för 2 veckor sedan, förlorat min livskamrat, för tidigt, sorgligt och ja, jag trodde ju vi hade flera år kvar tillsammans. Ja är förkrossad, varje dag är en kamp, och jag kommer väl aldrig förlåta mig själv, och det kommer ta lång tid innan varje dag slutar vara en kamp. Men det är så otroligt tomt nu, jag hade en katt, min lilla älskling, min trygghet, min mening med livet, (nu har jag "bara" en kanin kvar). Mina nära tror det skulle vara bra för mig att inom en snar framtid ta en ny katt, så jag har något att göra och så det inte blir så otroligt tomt..Inte för att ersätta, ingen kan någonsin toppa min fantastiska vän, men ja så jag har något att göra. Jag är arbetslös nu också så, jag har ju hela dagarna till att sitta och grubbla om allt jag kunde ha gjort så att min katt nu kanske fortfarande levt, men det tjänar ju inget till heller, hon kommer inte tillbaka, jag börjar förstå det även om jag inte kan acceptera allt som hände. Deras tanke är att hade jag en annan har jag något annat att göra än att grubbla..?

Det kommer ta lång tid för mig att komma vidare men kanske att en ny kan hjälpa mig på traven? så jag har något? Jag skulle vilja, och vill, känna glädje inför en ny katt men samtidigt vet jag inte om jag vågar..går jag då vidare för tidigt, struntar i min lilla älskling, allt är bra osv? jag kommer säkerligen bryta ihop ständigt ändå, så otroligt tragiskt att hon skulle försvinna från mig redan nu:( För mig var fanns det inte på kartan, hon fanns ju alltid härhemma med med mig, skulle göra det många år till, men tyvärr förstår man väl ofta hur mycket man uppskattar någon då man blir av med den:(. Men "måste" och bör man ha kommit vidare helt innan en annan kommer in i ens liv? Jag har en släkting som förstår mig och hon tror ändå att det skulle hjälpa i mitt sorgearbete, när hon förlorat katter har hon ju alltid haft andra kvar och det tycker hon har hjälpt lite. Även fast det tar lång tid att komma vidare helt.

Vad tror ni? hur tidigt har ni skaffat en "ny"/annan? ni som har haft en som ni sedan blivit av med, kanske i förtid. ångrar ni er i efterhand? Detta är ju helt nytt för mig, detta var min första som jag växt upp med, kämpade mycket för att ens få behåll och som var min bästa vän, det dyrbaraste för mig, hon var inte bara en katt mer som min tvillingsjälv:heart jag såg och kände precis vad hon tyckte och tänkte. Så jag har ju ingen erfarenhet av detta sen innan och jag trodde inte i min vildaste fantasi det skulle kännas såhär fruktansvärt. Ändå trodde jag jag var lite förberedd men nej jag förstod det inte på riktigt förenns det hänt.

Jag trodde att jag och min älskade katt hade många år kvar så har inte reflekerat så mycket, tänkte att ska jag ta en ny ganska snart igen, men nu.. vet jag inte, hon gick ju bort för tidigt...:(så det var ju inget normalt, ganska oväntat ändå också, och onödigt.

tacksam för alla råd jag får
 
Senast ändrad:
Sv: När ta ny katt?

Jag har inte varit i din situation, för då jag förlorade Mio så var min nu sjuttonåriga Såfin kattunge och fyllde mitt hem med liv och bus... Men inte tycker jag att det skulle vara fel om du började leta ny katt med en gång. Jag ser det inte som om du hedrar den döda genom att vänta, utan i så fall att du gör det mer genom att ge tid och omsorg till en ny liten en ur kattsläket.... Den erfarenhet du fått genom den du hade kan du föra använda till den nya.
 
Sv: När ta ny katt?

Jag tänkte som dig när min första katt gick bort men har med åren och flera katter och hundar lärt mig att kärlek är inte en begränsad resurs.

Du kan älska en ny kisse lika mycket som den gamla utan att sluta älska den som har gått bort och utan att svika den.

Jag brukar nu bara vänta att den värsta choken har gått över en 3 - 4 veckor innan jag fyller det tomrum som skapats i mitt liv med en ny katt.

"Säg inte med sorg att han är död. Tänk med glädje att han levat".
 
Sv: När ta ny katt?

Min katt blev mördad, brutalt ihjälskjuten, för två veckor sen. :cry:

Har inte så lust att skaffa någon ny katt. Har ju iofs flera kvar men sorgen är lika stor ändå efter honom. Känns tomt.

När jag förlorat djur så tänker jag sällan på att jag vill skaffa en ersättare. Det går ju liksom ändå inte. Men det brukar ofta dyka upp nån liten efter ett tag som behöver ett hem, och då har jag ju plats för en.

Man får ju såklart göra det som känns rätt för en själv, men jag tycker inte man ska ha så bråttom att skaffa ett nytt djur. Bättre att verkligen ta sig tid att sörja. När tiden är mogen så kommer det rätta djuret dyka upp. Det kan ta veckor eller det kan ta månader.
 
Sv: När ta ny katt?

Det är väl individuellt när man känner sig mogen för en ny katt.
Min första katt dog alldeles för tidigt under dramatiska omständigheter och jag var helt förkrossad. Men för mig kändes det inte fel att inom ett par dagar börja leta efter en ersättare. Det viktiga var dock att hitta en ny som till utseendet var så olik den gamla som möjligt så att jag inte skulle göra jämförelser utan den nya skulle vara en egen individ.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 649
Senast: cirkus
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
957
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 691
Senast: Eva S
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
971
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Omplacera problemhund?
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp