När vågar man börja köra?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Jag har börjat ta hand om en shettis som är väldigt överviktig. Har gått promenader och tömkört i ca 2 veckor nu och han tycker det är jätteroligt:laugh: Kan tillägga att han har bara gått som sällskap i 5 år.
När vågar man sätta för vagnen och skritta? Han är inkörd och ska älska att bli körd enligt ägaren:)
Hur länge är rimligt att passen ska vara? Just nu håller jag på ca 20-30 minuter per pass.
Jag vill ju inte överanstränga honom med tanke på senor o leder o så.

//B
 
Sv: När vågar man börja köra?

Jag hade kört nu :angel:
Skritta honom 45 min dagligen i vagn, då händer det nog lite med vikten.
 
Sv: När vågar man börja köra?

Beror på hur överviktig han är.
Men lättare körning är ju inte särskilt belastande om man jämför med ridning. Shettisar är ju dessutom gjorda för att dra :)

Men man ska nog vara lite försiktig om hästen älskar att köras. Lätt att man inte märker när den blir trött/det blir för mycket.
 
Sv: När vågar man börja köra?

Jag gissar på att han har ca 75-80 kg i övervikt.
Är rädd att det blir för mycket i början imed han tycker det är så roligt:)
Men ca 45 min är inga problem då alltså?:)
 
Sv: När vågar man börja köra?

Du märker ju om det blir för jobbigt. Jag hade tagit en relativt lätt vagn och inte allt för backig runda och sen varit ute 45 min i raskt tempo flera dagar i veckan.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 431
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 580
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 878
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 753
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp