När VET man att det är dags att skaffa barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

twinstar

Hur vet man? Kommer man nånsin veta?

Jag blir mer och mer sugen på att få barn - samtidigt är det med lite skräck som man inser att man ger upp hela sitt gamla liv. Jag VET att jag vill få barn men det är aldrig liksom läge.

Jag vill ju tävla i sommar på hästen. I februari nästa år planerar vi en långresa till Sydamerika. Vi ska köpa bil och köpa ny lägenhet. Det passar inte med barn nu - men sen....

...fast känner jag mig själv rätt så har jag 14 andra projekt efter jag avslutat de jag har nu.

Hur visste ni att det var dags?
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

Min man hade sagt att han inte skulle ha barn innan 30, likadant sade jag. Dock var det svårt att få ihop eftersom jag är några år äldre. Men när folk i vår närhet började skaffa barn så tyckte vi att "okej, vi försöker". Barn nummer ett kom när jag var 29, barn nr 2 drygt tre år senare.

Jag har rest mycket och haft egen häst i större delen av mitt liv, men det går att kombinera dessa intressen med barn - dock kanske inte i samma omfattning som tidigare. Numera har vi ponnyer och jag är degraderad till hästskötare, men det är kul det också.
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

Man VET inte. Dessutom så vet man ju inte om det bara är att "skaffa". Ibland vill det sig ju liksom inte direkt, och ibland alldeles för direkt, om man säger så.
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

I hate to be the one to tell you... det vet man inte ;) Det är nästan aldrig "rätt" tillfälle.

Själv skulle jag verkligen inte skaffa barn nu. Jag har precis börjat på en femårig universitetsutbildning, lyckats gå ner 25 kg och planerade tävlingdebut i dressyr... Jag är 32 så jag hade någon vision om barn så småningom, bara inte nu. Jag skulle ju först utbilda mig, göra drömresan, köpa hus...

Nu har jag kommit halvvägs i graviditeten och det är med skräckblandad förtjusning :eek: . Man landade liksom på jorden då jag insåg att jag inte hade någon, för mig, giltig anledning att fundera på något alternativ. Man har liksom åldern inne, ett stabilt förhållande, inte lysande men ok ekonomi....mm

Det slog mig häromdan att det kanske inte kommer att bli så lätt att ens gå på bio på ett tag för vi har inga nära vänner/släktingar här=ingen barnvakt (nyinflyttade på orten). Hmm, det gäller att göra sånt nu alltså.

Med tanke på min ålder osv. beslutade vi oss för att åtminstone sluta med piller och tillämpa andra metoder :o för ett tag sen för att kroppen sas skulle komma igång. Inte ens då slog det mig att jag faktiskt skulle kunna bli på smällen ganska enkelt (vaddå förtränga...). Sen blev det ju ett och annat röj i sänghalmen utan "den andra metoden" och vips...

Fast just nu är jag ändå rätt nöjd, det blir nog bra i slutändan :smirk:
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

Etienne - var i Närke bor du :) ?

Twinstar: Man vet inte. För mig var det med första så att vi misstänkte att det inte skulle bli så lätt utan assistens (IVF) så ett år innan min åldersgräns i det landstinget vi bodde i då gav jag maken en "vill du någonsin så måste det bli nu" fråga - utan att vara så där superangelägen själv :angel: :crazy: När han efter lite funderade kom fram till att trots att inte gillar bebisar :o skulle han ångra sig om han missade att få barn i sitt liv så var det bara att testa...

Vi fick göra en ICSI (de icke simkunniga spermierna injiceras in i äggen), jag blev jättesjuk av behandlingen och fick komplikationer som rimligen kunde gjort även mig steril. Men vi fick ett fantastiskt barn; Vidar :love:

Fast äktenskapet höll inte ;)

När jag sedan 40 år gammal träffade nya (barnlöse, yngre) sambon hade vi inte på långa vägar någon skaffa-barn relation :angel: Men sanningen kom i kapp oss efter ett tag, förhållandet tog en "seriösare" (jag gillar inte ordet men andra brukar förstå vad man menar) vändning och en kompis nyfödda bebis fick igång ett biologiskt frispel i min kropp :D

Så andra bebisen kom efter att vi grundligt funderat över om vi hade valt rätt partner för att bilda familj med. Vi bestämde oss för att försöka fånga den lilla chans som fanns.

Jag tog ut spiralen och vips ! Ingen tvekan där inte, Eskil blev till på första oskyddade ägglossningen trots att jag var 41.

Hade jag varit yngre, typ att vi varit jämngamla runt trettio hade vi säkert väntat flera år för att få mer "tid" för egna saker.

Men det blev bra så här också, nu är det ju ganska tätt mellan barnen (3½) istället. Och det går att hinna vara nykär även i amnings- och blöjträsket :idea: :love:

Fast det är lite lattjo att byta sambo typ vart 17:e år och ändå ha två olika pappor till barnen :p
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

Häpp :) , jag bor strax norr om Örebro (ca 1,3 mil). Än så länge iaf, letar hus/mindre gård utanför stan men det är banne mig inte lätt. Det har ju blivit helt hysteriskt här också (bodde tidigare i Sthlm ett par år).
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

Känner igen det där. Såsmåningom har man börjat få ihop livet: utbildningen klar, fått ett jobb där jag kan vara kvar några år framöver, lägenhet, trevlig sambo. Så nu vore det ju läge för barn (särskilt som sambon redan fyllt 40). Men det finns ju så mycket annat man vill hinna... Egen häst kanske, massor med resor... Efter lång tid som fattig student, när det inte funnits pengar till särskilt mycket extra, känns det som om man har ett uppdämt upplevelsebehov, nu har jag ju ekonomin att göra de där resorna och så, samtidigt som det vore ett bra läge att få barn.
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

Jag känner lite samma sak. Eftersom vi blivit ihop ganska sent i livet, så borde man få barn snabbt. Samtidigt är det här min första "ordentliga" relation, så jag vill ju njuta av att ha ngn att resa med och hitta på en massa saker tillsammans med också. Knepigt det där.
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

Man vet inte säger jag med. Jag tyckte bara att jag inte ville vara för gammal. Men jag har inte velat ha barn när jag var yngre och det satt långt inne. Har aldrig varit stormförtjust i barn, men jag ville inte välja bort det eftersom det är en naturlig del i livet och jag är mycket för det som är naturligt. Men tävla kan du göra ändå! Kanske inte månaden efter precis, men det är ingen omöjlighet. Och åka bort kan man ju också göra. För mig blev det bara, och jag hann precis rida in unghästen innan jag blev för tjock. Och nu med andra graviditeten hinner jag komma igång och rida så att jag kan vara med på kvaliten, så allt går att få ihop! Och när jag var gravid förra gången ramlade vi på huset där vi bor nu (på en hästgård) så vi hann flytta in i god tid innan födsel, så man hinner med mer än man tror under graviditeten. Visst skulle jag gärna vilja tävla i vår som jag hade tänkt, men det går bra att ta det i höst också! Det man vill göra det fixar man, även om man kanske får ta allt i lugnare takt med barn!
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

Hmmm... får nog svara som de andra!! ;) ...man vet inte när det är dax... det blir som inte ett sånt där superläge tror jag.

Jag och min sambo har sagt i några år att "blir det så blir det", men det har inte blivit något...
...nu har jag egentligen 1000 och 1 sak som ska göras och fixas med och vips så är jag gravid! :smirk:
Det är ju fortfarande väldigt tidigt (är bara i v.7), så man vet ju inte om det kommer att gå bra, men att ta bort det lilla livet är iaf inget alternativ!
Trots att jag känner mej osäker och velig just nu, antar att jag skulle känna likadant om ett år eller två...
:rofl:
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

Det blir aldrig "rätt tid" att skaffa barn...
Man har alltid en massa saker man ska göra först och, precis som du själv skrev, man komemr på nya saker som ska göras först. Och sen blir hästen tävlingsklar eller klar att avancera en klass till. Osv, osv i all evighet.
Man måsate nog helt enkelt bestämma sig för att man "vill" ha barn och då sluta med preventivmedel och låta naturen ha sin gång. Det blir när det blir. Försöker man planera in absurdum så är risken att man blir besviken... (vet ett par som försökte planera in exakt när hon skulle bli gravid - vilket gjorde att de var hyperfrustrerade när hon inte blev gravid på tre ägglossningar och redan Då försökte få påbörja infertilitetsutredning och skrika om provrörsbefruktning... :devil: )
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

Hela livet forandras inte for att man far barn. Manga personer klarar av bade tavlingar och barnuppfostran samtidigt. Det handlar bara om planering och organisering.
Nar det galler att resa sa ar det lite av en annan femma. Visst kan man ta med sej barnen, och visst kan man lamna dem till mormor och morfar nar man aker ivag. Men kom ihag att ju tidigare du har barn, ju tidigare kommer de att flytta hemifran. Hur gammal ar du om 20 ar?? Ar det for sent att resa jorden runt och uppleva saker da?

Varfor skulle du inte kunna bli gravid nu? Tavlingsdebut i dressyr kan man val gora fast man ar 4 manader gravid?? Kan man inte ta med sej en bebis till Sydamerika? Eller kan man inte planera om resan till Sydamerika och aka innan du blir tjock om magen? Det kan ju faktiskt bli ett jattebra tillfalle att bli gravid om inte annat. Nagonting att beratta for barnet - du gjordes i Brasilien!!

Se inte alla hinder, se tillgangarna du har!!
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

...eller så gör man som jag lever loppan hela tonårsperioden, föder barn vid 20 och nu vid 40 + är man fågelfri :D
jag tyckte DÅ att jag var vuxen , seriös o ansvarsfull :rofl:

Men det gick det med .....
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

Det vet man aldrig ;)
Jag var 23, hade gärna varit ännu lite yngre men blivande pappan var rädd att ge upp sitt "liv". Och så blev det tvillingar... Vi var iofs överlyckliga över barnen, men förhållandet höll inte för pappan var inte klar med sitt "liv" :crazy:
Men efter att vi skildes så vaknade han upp, han har barnen drygt var tredje vecka idag och bättre pappa än han finns inte :love: , skulle isåfall vara min nuvarande man :love: :love: .
Men fler barn skulle jag absolut inte vilja ha, trots att barnen är det bästa jag har. Mina barn fyller 12 i år och min mans barn fyller 12-13-16. Efter att samtliga är flygfärdiga så vill jag verkligen inte ha en till liten att sköta i 20 år. Nu ska jag göra allt det där jag inte kunde göra som ung mamma. Men det är jag det, en del har ju barn hemma hela livet och tycker att det är livets absoluta mening.
Det finns en nackdel med att vara ung förälder tycker jag, man har rätt ont om pengar. Det är först nu när vi är 30++ som vi börjar ha bra ekonomi. Iofs är det ju först nu som barnen börjar kosta också.
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

Säger precis som alla andra - man vet inte, men under graviditeten blir man redo. Det är klokt ordnat att det tar 9 månader för den lill* att bli färdig. Sen är barn en omställning som man inte kan föreställa sig i förväg. Livet förändras för alltid, men det blir inte sämre :love:

Mycket går att göra med barnen, det som känns viktigt att göra som man inte vill eller kan ha med dom på det löser man då.

Jag sitter här och väntar på att nr:4 ska vilja komma ut beräknad till i morgon och jag inbillar mig att det inte blir någon större omställning med 3 eller 4 barn men inser att jag förmodligen kommer på andra tankar när den här är född :cool:
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

Jag var redo när jag sade till mig själv:
det är ok om jag blir med barn,
jag kan ta hand om ett barn själv,
jag kan ta barnet med mig i vad jag gör
eller göra det när barnet blivit äldre.
Barn är inga hinder man väljer att prioritera olika saket olika tidpunkter i livet.
 
Sv: När VET man att det är dags att skaffa barn?

ameo skrev:
Försöker man planera in absurdum så är risken att man blir besviken... (vet ett par som försökte planera in exakt när hon skulle bli gravid - vilket gjorde att de var hyperfrustrerade när hon inte blev gravid på tre ägglossningar och redan Då försökte få påbörja infertilitetsutredning och skrika om provrörsbefruktning... :devil: )

Om jag inte ser upp är risken är stor att jag blir sån! :o :o :o

Och ja! Jag vet att det funkar inte så! Håller just nu på att prioritera om i mitt liv och försöker dra ner på projekten och aktiviteterna efter att min kropp tydligt sagt ifrån att jag inte kan hålla på så här! Men visst vore det praktiskt om det skulle funka så!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 744
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 396
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp