Bukefalos 28 år!

S

Siljaa

Hej! Idag satt jag och tänkte på om hästar är keliga, som tex hund eller katt. Alltså att dom tycker det är skönt att bli klappade osv. Lite konstig fråga kanske men vad tror ni eller vet ni?..

Kram.
 
Sv: Närhet

Min häst är iallafall väldigt kelig, helst vill hon stå med huvudet i min famn och bli klappad på:love:

Det är ju olika precis som med hundar och katter.
 
Sv: Närhet

Jag vet att de tycker om att bli kliade, en del har hög integritet men tillåter att bli kelade på deras egna villkor, andra är riktiga kelgrisar och älskar att bli ompysslade och kan bli riktigt svartsjuka.
 
Sv: Närhet

Min shettis är det, men min haflinger är för otålig. Hon kan inte stå stilla och gosa länge, medan shettisen kan stå hur länge som helst med huvudet i famnen på en.
 
Sv: Närhet

Konstigt att ingen annan redan har skrivit det för hästar är väldigt mycket för närhet. Bland annat av den anledningen som Djurskyddslagen har skrivits om. Om man studerar hästar som kan röra sig fritt ihop med andra hästar eller t ex ett sto med föl. Så kommer man att upptäcka att de har väldigt mycket fysisk kontakt med varandra De söker närhet med varnadra och det klias, nosa och pillas på varandra. Mer med vissa som de är mer kompisar med än andra men alltid mycket närhet till resten av flocken.
 
Sv: Närhet

Olika! Finns så klart hästar som gillar att bli pillade på men jag skulle gissa att majoriteten faktiskt inte gillar det nåt vidare;-) Det är inget behov hos dem som hos tex oss:love:
Jag skulle vilja påstå att hästar INTE är särskilt mycket för ren fysisk kontakt. Däremot behöver och vill de ha kontakt dvs vara i närheten av dem de känner sig trygga med.
Klia varandra gör de om de är hyfsade kompisar och nosar på varandra men inte har de ens hälften så mycket kroppskontakt som hundar i en flock till exempel. Om man jämför hur en katthona eller tik sköter sina ungar (evigt slickande) så finns det inga likheter hos sto och föl.
Men de har en annan förmåga att ha kontakt som vi inte riktigt har, de kan känna att en flockmedlem de inte ser är rädd, gör sig illa eller råkar illa ut, det är för att de behövde den förmågan som vilda flockdjur, om EN blir rädd bör ALLA fly tillsammans, den som står kvar och undrar vad som var farligt blir lejonmat...
Därför gillar hästar när man bara strosar med dem i deras hage eller bara ÄR i närheten av dem, kanske mer än att man klappar och gullar med dem.
 
Sv: Närhet

Min är väldigt kelig och älskar att bli kliad i öron, huvud, mellan bakben och i näsborrarna. Hon blir även extremt avundsjuk om man pysslar med någon annan häst och visar det genom att tränga sig emellan i hagen eller att skrapa i golvet, klia rumpan mot boxdörren osv. Så visst kan dom vara väldigt kelsjuka :D
 
Sv: Närhet

Jag vet att de tycker om att bli kliade, en del har hög integritet men tillåter att bli kelade på deras egna villkor, andra är riktiga kelgrisar och älskar att bli ompysslade och kan bli riktigt svartsjuka.

sådan är min pålle,han vill "gosa" på sina villkor,en bestämd herre som visar tydligt med sitt kropspråk när det inte är ok:D
han kan även bli tjurig gentemot andra hästar som jag pysslar med eller rider när han ser på.
 
Sv: Närhet

Stoet lägger gärna upp mulen på min axel och fifflar med mina öron och hår, och visar tydligt att hon njuter av att bli kliad :love: Hon kan helt sonika komma fram och be om det.
Ena valacken är svårflörtad, men tycker om att bli lite kliad på halsen/bringan om det är rätt läge. Är det rätt tajming står han och får låång överläpp och gillar det, annars blir han bara sur.
Andra valacken är totalt omöjlig att charma :D Har inte haft honom så himla länge så det kommer väl såsmåningom.
 
Sv: Närhet

jag tror faktiskt att många hästar gillar att gosa riktigt mkt, kanske inte på samma sätt som vi människor gör, men de blir ju rätt kraftigt präglade på oss och tar därmed efter många beteenden!

när jag är i hagen så brukar jag ha 3 näsor vääääldigt nära mig, dock är det framförallt 2 av dem som är riktigt sociala, de kommer så fort de ser mig och ska gosa, däremot kanske inte hästar gosar för att det är mysigt, men gosar gör de allt en del!
 
Sv: Närhet

Med viss individuell skillnad så ett klart JA, alla hästar jag träffar tycker om fysisk kontakt om den sker på en bekväm nivå. Alltså upplever jag att variationen ligger främst i skillnad i förtroende för människan. Sen gosar olika hästar på helt olika sätt. Fjordvalacken vill pilla med munnen, massera mulen och bli "lek-gosad" med. Ena märren älskar att lägga huvudet på axeln och bli smekt i pannan, andra vill att man står brevid bogen och smeker/ruggar manken. Travaren älskar allt man gör med honom och halvblodet kan stå i timmar och bli smekt/borstad.

Så ja, hästar uppskattar kroppskontakt, men man måste lära sig att se när/hur/var och acceptera att alla hästar inte är bekväma med att ha människor så nära.

/Migo
 
Sv: Närhet

Min häst älskar att bli kliad i alla fall, speciellt när det är på rätt ställen, och just nu är det insidan av låret, och då står hon där och önskar att hon hade längre hals, så hon kan visa hur skönt det är, men att bli pussad är oftast ett stort nono.
 
Sv: Närhet

Min häst kan gå med på en snabb kram, max. Sen räcker det, enligt honom :p Massa pluttiduttande är inget han gillar, det närmaste mys man kommer med honom är att sitta bredvid när han betar, då kan han blåsa på en några gånger och kanske får man en buff. Han är ingen kelgris ;)
 
Sv: Närhet

Min pålle är väldigt kelig, älskar att stå och pyssla och gosa. Han tycker även om att lägga huvudet på min axel och sova och pussas och har sig. Och klias ska vi inte ens tala om...:D
 
Sv: Närhet

Generellt så ja det tror jag! Närhet är viktigt för alla tamdjur...
Vår lillegubbe ääääslkar att gosa o mysa osv... Men det finns andra som inte gillar det...
Våra hundar tex, de är lika gammla samma ras, den ena ääälskar att gosa den andra fullkommligt hatar det.
Så i allmänhet ja men sen är det som vanligt, alla hästar är individer! :D
 

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 305
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
667
Senast: Elo
·
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
Svar
19
· Visningar
276
Senast: MimmiNO
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 319
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp