Närsynt i november, nästan perfekt syn nu

MissFideli

Trådstartare
Alltså, det är inte enkelt. Vissa av er kanske minns att jag för ett drygt år sen hade problem med att se bra i mörker och regn. Var in till ögonläkare för torra ögon, de gjorde en synundersökning som visade på lite närsynthet. Jag fick glasögon som funkade bra, använde de mest bara i mörker och vid regn vilket läkaren ansåg okej. Så dålig var inte synen. -0,75 och -1,0.
Har inte använt glasögonen under sommaren just pga detta och nu när det börjar vara mörkt när jag åker till jobbet så åkte de på. Märkte rätt fort att jag blev yr i skallen och bokade därför synundersökning. Den visade på nästintill perfekt syn på långt håll, om nått kanske astigmatism. Men annars, ingenting.
Så hon ville jag skulle ha nya glasögon.

Hur i hela friden kan det skilja så? Hon sade att även astigmatism kan påverka synen i mörker och regn och ansåg att jag bara behöver glasögon då i aå fall.
 
När jag senast gjorde synundersökning fick jag "bättre" resultat än de glasögonen jag hade. Skiljde ca 0.25-0.5. Bokade in mig på en annan undersökning samma dag hos annan kedja där jag fick 0.25-0.5 sämre än vad jag hade. Min slutsats: det är ingen exakt vetenskap.

Tänker dock också att din yrsel osv beror på att dina ögon under sommaren vände tillbaka sig vid att kompensera för synfelet och när du började använda glasögon på nytt behövde du återigen vänja dig vid det.

Jag fick vara sjukskriven från jobbet de första dagarna jag hade glasögon med prismor (för skelning) för hela världen gungade så intensivt att jag blev sjösjuk och kräktes.
 
Jag blir yr när jag växlar mellan linser och glasögon trots att det är samma styrka, ögonen vänjer sig (har nästan alltid linser) vid det man för stunden har. Och ja astigmatism gör en nästan halvblind i mörker/regn trots linser/glasögon som kompenserar perfekt annars. Avskyr köra bil i marker pga det.
 
När jag senast gjorde synundersökning fick jag "bättre" resultat än de glasögonen jag hade. Skiljde ca 0.25-0.5. Bokade in mig på en annan undersökning samma dag hos annan kedja där jag fick 0.25-0.5 sämre än vad jag hade. Min slutsats: det är ingen exakt vetenskap.

Tänker dock också att din yrsel osv beror på att dina ögon under sommaren vände tillbaka sig vid att kompensera för synfelet och när du började använda glasögon på nytt behövde du återigen vänja dig vid det.

Jag fick vara sjukskriven från jobbet de första dagarna jag hade glasögon med prismor (för skelning) för hela världen gungade så intensivt att jag blev sjösjuk och kräktes.

Ja, det var min tanke med. Men eftersom jag inte var yr förta gången jag började använda glasögonen och det ändå gått 2 v utan förbättring så bokade jag tid. Och det var tydligen rätt eftersom nya undersökningen visade att dom var helt fel.
 
Jag blir yr när jag växlar mellan linser och glasögon trots att det är samma styrka, ögonen vänjer sig (har nästan alltid linser) vid det man för stunden har. Och ja astigmatism gör en nästan halvblind i mörker/regn trots linser/glasögon som kompenserar perfekt annars. Avskyr köra bil i marker pga det.

Jag fick bättre sikt av mina minusglasögon. Och tur är väl det, jag kan ju inte direkt välja bort mörkerkörning.
 
Jag blir yr när jag växlar mellan linser och glasögon trots att det är samma styrka, ögonen vänjer sig (har nästan alltid linser) vid det man för stunden har. Och ja astigmatism gör en nästan halvblind i mörker/regn trots linser/glasögon som kompenserar perfekt annars. Avskyr köra bil i marker pga det.
Samma här. Men det är för jag har valt linser utan korrektion för det ganska lilla brytningsfel jag har då det är en prisskillnad (optikerns förslag).
Kan det vara samma för dig?
Jag låter hjärnan kompensera istället. Men den där jag köper nya glasögon ber jag nog om att inte ha korrektion för brytningsfel.
 
Samma här. Men det är för jag har valt linser utan korrektion för det ganska lilla brytningsfel jag har då det är en prisskillnad (optikerns förslag).
Kan det vara samma för dig?
Jag låter hjärnan kompensera istället. Men den där jag köper nya glasögon ber jag nog om att inte ha korrektion för brytningsfel.
Nej, har med korrektion men tror det blir så för att det blir mer distans från ögat med glasögonen.
 
Finns ju nu dessa gula mörkerglasögon. De är faktiskt rätt bra. Jag kör också ofta i mörker eftersom jag jobbar ständig kväll.

Sånna har jag funderat på, men inte vågat köpa. Har haft ett par gula glasögon som inte hjälpte alls, så antar att det skiljer mellan kvalitet också?
 
Men visst använder du ögondroppar nu? Jag gick från -0,75 till i princip 0,0 (fast brytningsfel) på några månader efter att jag började med ögondroppar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var hos optiker och läkare idag för kolla mina torra ögon. Då visade det sig att jag har nedsatt syn på ena ögat. Jag känner inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 419
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Som barn hade jag aldrig några stora problem med synen – den var väl inte perfekt men den var samtidigt inte...
Svar
15
· Visningar
1 052
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp