Bukefalos 28 år!

Glasögon och mörker.

För min del hjälpte det inte ett dugg med glasögon. Så då fick jag gå till en ”ögonläkare” på sjukhuset och då visadedet sig att jag skelar. Utåt med båda ögonen. Visste inte ens att man kunde göra det. Så det blev specialslipning på glasögonen och det gjorde stor skillnad. Har dock fortfarande svårt att ställa om från ljus till mörker och tvärt om så det blir fortfarande lite problem när jag kör i mörker och det kommer mötande bilar med glest mellanrum.

Nä, har man andra fel så förstår jag. Jag verkar inte ha några andra fel. Var ju hos läkare också, som kollade tryck och annat.
 
Instämmer med övriga, det gör jätteskillnad med glasögon även om jag nog aldrig tycker det helt kul med mörker.
Sen instämmer jag nog inte helt gällande de billigare ställena. Jag har varvat mellan Specsavers och Synoptik och är precis lika nöjd med Specsavers. Glasögonen har hållt precis lika länge, både glas och bågar. Mina förra köpte jag på Specsavers, i Dublin. Kom in före lunch, fått undersökning gjord (obokad) och valt ut bågar, inom 1.5h, hämtade ut dom runt lunch dagen efter. Hade dom dagligen i drygt tre år, då började ytbehandlingen krackelera. Känner inte att jag kan klaga på det. :D Vare sig bemötande eller kvalité.

Antireflex är ett måste btw.
 
Jag kör alltid i mörker, är mycket ljuskänslig och har toning i glasen anpassat efter just mörkerkörning. Antireflex är grundläggande. Köpte mina senaste på smarteyes, kostade mig ca 4000 .
 
Jag kör alltid i mörker, är mycket ljuskänslig och har toning i glasen anpassat efter just mörkerkörning. Antireflex är grundläggande. Köpte mina senaste på smarteyes, kostade mig ca 4000 .

Åh, finns det sånt med? Bra att veta om jag känner att det funkar bra och behöver byta upp mig.
 
Åh, tack för den här tråden! Känns verkligen som en spark i baken för att ta tag i den där synundersökningen jag tänkt boka sååå länge nu.
Tog körkort förra året och klarade syntestet, men ser definitivt sämre med ena ögat. Är dock inget som besvärar mig till vardags, FÖRUTOM när jag kör bil i mörker. Särskilt vid fuktig väderlek. Kan tycka det är riktigt obehagligt och blir ju inte bättre av att jag fortfarande är en ovan förare.
Om det går att få så stor skillnad med glasögon som beskrivs här så vore det ju guld verkligen!!
 
Åh, tack för den här tråden! Känns verkligen som en spark i baken för att ta tag i den där synundersökningen jag tänkt boka sååå länge nu.
Tog körkort förra året och klarade syntestet, men ser definitivt sämre med ena ögat. Är dock inget som besvärar mig till vardags, FÖRUTOM när jag kör bil i mörker. Särskilt vid fuktig väderlek. Kan tycka det är riktigt obehagligt och blir ju inte bättre av att jag fortfarande är en ovan förare.
Om det går att få så stor skillnad med glasögon som beskrivs här så vore det ju guld verkligen!!

Gjorde syntest i våras för förlängning av tung behörighet, fick ingen varning då. Så uppenbarligen är kraven lågt ställda. Måste förlänga igen om 5 år, ska bli spännande att se resultatet då :cool:
 
Testade sånna där billiga på Apoteket nu. Trodde bara det fanns läsglasögon, men tydligen inte.
Tittade på en av deras texter på väggen och brast nästan ut i fniss. Allt fick liksom konturer och blev knivskarpt. Lite som skillnaden mellan en lite orengjord bläckstråleskrivare mot en ny laserskrivare. Jag kommer få se världen i en annan dimension när jag får mina glasögon sen :D
 
20191130_131426.jpg

1433,60 kostade mina första glasögon. Enklast möjliga, får kosta på mig mer när jag vant mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
620
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Alltså, det är inte enkelt. Vissa av er kanske minns att jag för ett drygt år sen hade problem med att se bra i mörker och regn. Var in...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Erfarenheter? Jag var in idag för en skada i ögat på tanten, ögonlyste iom skadan och då upptäcktes det att hon haft (har?) en cysta...
Svar
6
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp