Problem med synen

__sofia__

Trådstartare
Varning för långt inlägg.

Som barn hade jag aldrig några stora problem med synen – den var väl inte perfekt men den var samtidigt inte så dålig att jag behövde glasögon. Även när jag skulle ta körkortet visade det sig att jag visserligen inte såg helt bra, men det var inte på nivån att jag behövde glasögon.

Och jag märkte aldrig av några problem med synen. Jag har aldrig haft problem med huvudvärk, jag kunde utan problem sitta på bio och läsa undertexterna, jag kunde läsa nyheterna på teveskärmarna på tåget och jag kunde sitta i princip var som helst i föreläsningssalarna och fortfarande se vad läraren skrev på tavlan. Enda gångerna jag kommer ihåg att jag tänkte på att det var svårt att se var när jag satt längst bak i några av de större föreläsningssalarna, och även då kunde jag utan problem urskilja majoriteten av vad föreläsaren skrev på tavlan.

Men även om jag inte ansåg att jag hade några problem så visste jag ju om, efter bland annat syntestet inför körkortet, att synen inte var helt fläckfri och ungefär fyra år efter körkortskontrollen gick jag till en optiker. Varför inte liksom?

I alla fall så visade det sig med en lite grundligare undersökning än den som gjordes vid körkortet att jag dels har lite astigmatism (allt är lite suddigt) och dels är lite närsynt. Under undersökningen fick jag även testa på att se hur skarpt det var möjligt för mig att se, vilket jag aldrig testat innan. Och även om jag inte hade några egentliga problem med synen så visste jag ju då att jag kunde se bättre, så jag gick hem och tänkte på det. Någon månad senare gick jag tillbaka till optikern och köpte ett par glasögon, framförallt för att använda vid viss bilkörning och föreläsningar i stora salar.

Några månader går och jag använder glasögonen på föreläsningarna i skolan och delvis i bilkörningen. Sen märker jag plötsligt en dag, 4-6 månader efter att jag skaffat glasögonen, att jag inte längre kan läsa texten på teveapparaterna i tåget. Jag kan inte gå på bio utan glasögon, eller ens sitta långt från TV:n hemma, eftersom jag då inte ser undertexten tillräckligt bra för att kunna läsa den. För att se vad föreläsarna skriver utan att använda glasögonen måste jag sitta i absolut främsta raden.

Och även med glasögonen ser jag inte perfekt, utan det liknar mer hur jag såg utan glasögon innan jag skaffade dem. Första gången jag provade glasögonen hemma så märkte jag att jag från sängen utan problem kunde läsa titlarna på böckerna som står i bokhyllan. När jag testar samma sak just nu så kan jag läsa enbart de absolut största titlarna, vilket också var vad jag kunde utan glasögon innan jag skaffade dem.

Det har nu gått två år sedan jag skaffade glasögon och jag har inte märkt av någon ändring av synen efter de första 4-6 månaderna. Ingen skillnad före glasögonen och ingen skillnad efter, men under de första månaderna med glasögon måste det ha hänt mycket utan att jag märkte något av det under tiden det skedde.

Frågan är vad jag ska göra nu? Jag är rädd för att om jag går tillbaka till optikern så kommer han bara att säga att jag ska ha starkare glas, och att ögonen skulle bli sämre igen och att det bara skulle fortsätta så...
 
Du får väl gå till optikern och fråga vad han tänker om dina besvär?
Vet du att det är glasögonanvändandet som försämrat din syn? Det kan ju bero på helt andra saker. Och att gå utan bra glasögon gör ju inget bättre.
Optiker kan väl remittera till ögonläkare om man har problem också.
 
Ja alltså, synfel förändras ju med tiden och inte av att man har glasögon mot själva synfelet, så att kolla upp det borde du gjort för länge sen. Jag kollar alltid vad som hänt sen sist om jag börjar se sämre än vanligt med glasögonen på. Speciellt om man kör bil så är det ju klart obra med nedsatt syn...

Ibland har jag kunnat ha samma glasögon i åratal och sen rätt vad det är så måste jag byta 2 ggr på lika många år för att sen kunna gå åratal utan att nått händer.
Optikern är ju där för att hjälpa, för att ge en de glasögon/linser man behöver för att se bra.
 
Min syn försämrades enormt de första åren (närsynt och rejält astigmatisk, första glasögonen i 5:an). Sedan var det sas lugnt i rätt många år men nu verkar det öka igen (jag är inte ålderssynt ännu). Senaste glasögonen köpte jag för ca 2,5 år sedan men märker att det är dags att kolla dem igen.

Jag skulle rekommendera ett besök till en optiker. Om du känner att du inte vill ha glasögen/linser kan du ju fråga optikern om operation.
 
Men om ögonen aldrig försämrats förrän jag just skaffar glasögon, och när jag väl börjar använda glasögon så blir ögonen så mycket sämre under bara någon månads tid för att sedan inte försämras mer, vad kan det vara annat än att jag började använda glasögonen?

Sen har jag väl efter detta blivit allmänt skeptisk till glasögon/optiker/etc. Har två systrar som när de var yngre fick reda på att de var tvungna att ha glasögon eftersom de annars skulle se jättedåligt när de var äldre, ingen av dem använde sina glasögon och båda har felfri syn idag. Har även en morfar som efter några månader blev av med den fläck(?) han hade på ögat, vilket läkarna sa inte skulle vara möjligt...

Men jo, får väl ta mig till optikern igen :)
 
Men om ögonen aldrig försämrats förrän jag just skaffar glasögon, och när jag väl börjar använda glasögon så blir ögonen så mycket sämre under bara någon månads tid för att sedan inte försämras mer, vad kan det vara annat än att jag började använda glasögonen?

Sen har jag väl efter detta blivit allmänt skeptisk till glasögon/optiker/etc. Har två systrar som när de var yngre fick reda på att de var tvungna att ha glasögon eftersom de annars skulle se jättedåligt när de var äldre, ingen av dem använde sina glasögon och båda har felfri syn idag. Har även en morfar som efter några månader blev av med den fläck(?) han hade på ögat, vilket läkarna sa inte skulle vara möjligt...

Men jo, får väl ta mig till optikern igen :)

Det är viktigt att ha en bra optiker. Jag har hållit mig trogen till samma ställe (inte bara samma kedja) som när jag först fick glasögon och har aldrig varit missnöjd.
 
Jag fattade nog inte riktigt hur du menar men jag hade gått till en optiker igen. Om synen försämras mycket kraftigt kan det nog vara en anledning till att gå till en ögonläkare. Det finns en del, säkert mkt ovanliga, men otäcka ögonsjukdomar och man bör nog kolla vad som är tokigt.
 
Nu är det ju, som alltid med den här typen frågor, alltid bäst att kolla med de som verkligen kan. Men jag blev faktiskt "varnad" av min optiker för att använda glasögon. Hen menade att de typen milda synfel som jag har, och som liknar det du beskriver, ofta kommer sig av att ögonen vant sig vid att se på nära avstånd (skärmar, böcker etc) och därmed blir sämre på att ställa om. Att "överanvänd" glasögon skulle i mitt fall, enligt hen, ytterligare minska tillfällena då ögonen får "träna" på omställningen från korta till långa avstånd och därmed fastna ännu mer i närsynheten.

En väldigt icke-professionell förklaring som jag inte har någon aning om ifall den är korrekt uppfattad eller ej. Dock så skulle den kunna förklara dina bekymmer. Jag använder enbart glasögonen när jag kör (extremt sällan) mycket på grund av ovanstående men funderar till och från på om jag borde ha dem mer då jag känner av mitt synfel mer och mer.
 
Men om ögonen aldrig försämrats förrän jag just skaffar glasögon, och när jag väl börjar använda glasögon så blir ögonen så mycket sämre under bara någon månads tid för att sedan inte försämras mer, vad kan det vara annat än att jag började använda glasögonen?

Sen har jag väl efter detta blivit allmänt skeptisk till glasögon/optiker/etc. Har två systrar som när de var yngre fick reda på att de var tvungna att ha glasögon eftersom de annars skulle se jättedåligt när de var äldre, ingen av dem använde sina glasögon och båda har felfri syn idag. Har även en morfar som efter några månader blev av med den fläck(?) han hade på ögat, vilket läkarna sa inte skulle vara möjligt...

Men jo, får väl ta mig till optikern igen :)

Kan du ha fått överansträngda ögon? De optiker som jag har haft har alltid varit noga med att inte justera mitt synfel för mycket eftersom jag lätt får överansträngda ögon. Det senare yttrar sig som så att ögat får svårt att växla mellan fokus på olika långa avstånd.
 
Jag var nog ungefär som du. Aldrig haft problem med synen när jag var barn och vid syntest för körkort var det heller inga fel. Sedan hände något i 20-25 års åldern och jag började tycka att jag inte såg vad som stod på vägskyltar lika tidigt som jag brukade göra, var även lite suddigt när jag kollade på tv men jag var nog van vid det så det störde mig inte. Dock pga bilkörning så gav jag mig iväg till optiker och fick skaffa glasögon. Efter det tyckte även jag att min syn förvärrades snabbt inom loppet av månader och när jag tyckte att jag såg lika illa med glasögonen som jag gjorde innan jag skaffade dem så fick jag ge mig iväg igen och ja, det blev ett par nya glasögon. Men sedan har jag inte behövt förnya dem och det har gått några år. Dock tycker jag att avståndet kryper närmre och närmre ang hur dåligt jag ser även om det på långt avstånd verkar vara detsamma.
 
@Araminta Jag kan tänka mig att mina ögon är väldigt vana vid att se på nära avstånd då jag är (och har alltid varit) väldigt beroende av böcker och datorn.

@Philosophia Jag vet inte. Det blir ofta längre perioder med datorn eller böckerna, men jag har samtidigt aldrig fått t.ex. ont i huvudet av det eller märkt några andra problem. Kanske att symptomen inte varit så tydliga och jag ignorerat dem? Optikern jag gick till nämnde aldrig något om överansträngda ögon, eller pratade om hur mycket jag satt vid datorn/läste.

@Riru Det låter lite som jag, skillnaden är väl att jag aldrig märkte någon försämring innan jag gick till optikern utan gjorde det bara för att. Men vad bra att du inte har behövt förnya glasögonen igen!
 
@Araminta Jag kan tänka mig att mina ögon är väldigt vana vid att se på nära avstånd då jag är (och har alltid varit) väldigt beroende av böcker och datorn.

@Philosophia Jag vet inte. Det blir ofta längre perioder med datorn eller böckerna, men jag har samtidigt aldrig fått t.ex. ont i huvudet av det eller märkt några andra problem. Kanske att symptomen inte varit så tydliga och jag ignorerat dem? Optikern jag gick till nämnde aldrig något om överansträngda ögon, eller pratade om hur mycket jag satt vid datorn/läste.

@Riru Det låter lite som jag, skillnaden är väl att jag aldrig märkte någon försämring innan jag gick till optikern utan gjorde det bara för att. Men vad bra att du inte har behövt förnya glasögonen igen!

Jag får heller aldrig ont i huvudet, utan jag märker bara att jag ser sämre. Första gången jag blev varse om det så gick jag till optikern för att få ny styrka på linserna då jag hade börjat se sämre. Jag gick därifrån med svagare styrka och order att använda dämpande läsglasögon vid datorn och när jag läste.
 
Jag får heller aldrig ont i huvudet, utan jag märker bara att jag ser sämre. Första gången jag blev varse om det så gick jag till optikern för att få ny styrka på linserna då jag hade börjat se sämre. Jag gick därifrån med svagare styrka och order att använda dämpande läsglasögon vid datorn och när jag läste.
Det låter som om det kan vara värt att ta upp med optikern och se vad hen säger :)
 
Men om ögonen aldrig försämrats förrän jag just skaffar glasögon, och när jag väl börjar använda glasögon så blir ögonen så mycket sämre under bara någon månads tid för att sedan inte försämras mer, vad kan det vara annat än att jag började använda glasögonen?
Du har fått försämrad syn.
Du har skaffat glasögon.

de två sakerna behöver inte ha några som helst samband.
 
Jag skulle gå till en ögonläkare. Optiker vill oftast sälja i första hand ... eller?
Har dåliga erfarenheter av en optiker som sa att jag behövde glasögon. Kunde inte använda dem eftersom att det kändes som om ögonen drogs i kors när jag hade dem på mig. Så småningom var vi (jag och mamma, jag var barn då) till en annan optiker, som sa att jag hade perfekt syn och inte alls behövde glasögon.
Gick ett rykte att den första optikern gärna rekommenderade glasögon åt folk fastän de inte behövde.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var och kollade min syn idag och fick konstaterat att den försämrats och jag behöver glasögon. Optikern rekommenderade progressiva...
2
Svar
29
· Visningar
1 372
Senast: Motacilla
·
Kropp & Själ Skaffade glasögon för ett drygt år sedan. Hade dragit länge på det trots att jag märkt att jag såg sämre på nära håll. Men så började...
Svar
7
· Visningar
1 124
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 406
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 067
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp