Bukefalos 28 år!

Näsblod???! Långt, men läs snälla...

S

sundance

Kom till stallet idag och märkte att min prinsessa hade/hade haft näsblod igen. Men jag förstår inte...

Har haft henne i tre år ganska precis. Första gången var efter tre månader ung. i mars 2004. Andra gången var på våren 2006, tredje i juli 2006 och nu idag november 2006. Det blöder aldrig mycket, och är inte rinnande, utan lite tjockare konsistens. Räcker att ta ett par bomullstussar och torka.

Det har alltid varit "lite då och då", en gång medan vi höll på att rida ihop oss fortfarande efter köp. Tog det rätt lugnt generellt, kommer inte ihåg när under stallbesöket jag märkte blodet. Andra gången var vi i tävlingskondition under tävlingssäsongen, upptäckte blodet under mjukt ridpass. Tredje gången tog hon det lugnt en månad efter tävlingssäsongen, upptäckte blodet på väg in från hagen. Idag har hon varit konvalecent sen 4 aug, men sattes igång för en månad sen. Har kommit till trav på rakt spår. Upptäckte blodet så fort jag började borsta.

I samband med klinikbesök nr 2 i somras (var där pga kotledsinfl.) passade jag på att fråga om näsblodet, då hon blödit för bara några veckor sen. Veterinären gick ner med slang i näsborrarna och vi kollade på skärm (vad det nu heter). Vet. såg inget ytligt sår, men nåt märke på nån del längst ner innan lungorna (ursäkta suddig beskrivning). (Tyckte även att hon hade mkt slem så vi åkte hem med slemlösande. Vi har inte hört hosta varken innan, under eller efter.)

Någon som får nån idé???? Gärna yrkeskunnande.:bow:
 
Sv: Näsblod???! Långt, men läs snälla...

Jag är inte yrkeskunnig.

Det kan bero på olika saker när en häst blöder näsblod. Svaga blodkärl tex. Har den en gång blött så är kanske blodkärlet svagare och det blöder lättare. Jag hade ett sto som slog i nosen i en trädgren när hon tog upp huvudet för snabbt. Hon blödde näsblod cå. Senare återkom det då under en ganska lång tid pga blodkärlet var försvagat. Tror man kan bränna blodkärlet om det blir stort problem. På min försvann det efter något år.

Sen kan tumörer ge näsblod, vet jag.

Samt andra sjukdomar men det kan nog andra bättre.

Vissa hästar har nog svagare blodkärl som vissa människor.
 
Sv: Näsblod???! Långt, men läs snälla...

Hur fastställer man att det är ett visst blodkärl som blöder? Hur mkt behöver man göra för att utesluta nåt annat än svagt blodkärl?
Skulle det inte behöva vara någon fara med näsblod vid svagt blodkärl?
 
Sv: Näsblod???! Långt, men läs snälla...

Har en häst som blöder näsblod lite då och då, vet att hon har svaga blodkärl då hon både får näsblod vid ansträngning och ibland när hon slagit nosryggen mot något. Hon har aldrig blött speciellt mycket utan man ser att hon är lite blodig i näsan. Vi har kollat lungor och luftvägar utan att hitta något konstigt.
Min förra häst däremot fick rejält med blodblandat snor som senare visade sig vara en jättecysta i bihålan, så det skadar nog inte att kolla upp vad det är om hästen börjar blöda näsblod ofta.
 
Sv: Näsblod???! Långt, men läs snälla...

En häst vi hade blödde näsblod några gånger och sedan upptäcktes en tumör i huvudet...
 
Sv: Näsblod???! Långt, men läs snälla...

Min förra ponny började blöda näsblod efter en 30 minuters skritt runda :crazy:
Det visade sig att hon hade "dåliga blodvärden"..
Minns inte så mkt mer,, det va ett tag sen.
 
Sv: Näsblod???! Långt, men läs snälla...

Hej!

Min systers ponny har oxå blött näsblod några gånger per år och när det i samband med en förkylning blev oftare åkte vi in till klinik. Precis som för dig&din häst tittade dom med optik-tråd i luftrör&lungor och fick se på en TVskärm vad dom såg. Inget konstigt i varken lungor eller luftvägar men när vet kom åt insidan av "näsväggen?" (sista biten innan näsborren) med optik-tråden såg vi bokstavligt hur ett blodkärl sprack och det började blöda. Detta tydde tydligen bara på att att han känsliga ytliga blodkärl som spricker lättare med nedsatthet (förkylning tex.) eller vid väldigt torrt underlag (dammigt sommarbete/mkt ridning i dammig paddock etc) Hon tyckte inte att det var farligt alls och när vi berättade om hästens bakgrund (ursprungligen från hästmarknad som föl) hade svår lunginflamation som åring kunde detta vara en orsak men hon sade att det lika väl kunde vara medfött som hos vissa människor. Han frustar oxå ovanligt mkt vilket kunde utlösa retningar på slemhinnan= brustna blodkärl.

Så länge han inte blödde länge&mkt och hans allmäntillstånd inte försämrades var det inget att oroa sig för sade vår klinik iallafall, kanske ger dig lite hopp!!

/klara

ps. efter vi hade varit på kliniken blödde han inte mer förrens förra veckan - då hela stallet fått förkylning, det tyder på att det vet. sade stämde! ds.
 
Sv: Näsblod???! Långt, men läs snälla...

Blöder det ur båda näsborrarna eller bara den ena? Hur mkt blod? Rinner det? Ljusrött?

Tumörer, infketioner osv kan man med största sannolikhet utesluta med tanke på den långa "sjukdomshistorien" och att hästen inte uppvisar några andra symptom. Skulle gissa på att det handlar om helt ofarliga, mindre blödningar från ytliga blodkärl och inget som du behöver fundera på!
 
Sv: Näsblod???! Långt, men läs snälla...

mitt förra hbl sto blödde näsblod en dag i hagen när jag kom ut. inte mycket men tillräckligt. nojjig som jag är så kallades veterinär ut direkt. tydligen kunde det bero på en del faktorer. tex svaga blodkärl eller pga kylan (det var snö och minusgrader). hon blödde en gång till efter det. men det är inget kul alls när det blir så!
 
Sv: Näsblod???! Långt, men läs snälla...

Tyvärr går det nog inte säkert att utesluta tumör bara för att det förekommit under en lång tid. Jag fick i våras ta bort en av mina hästar pga tumör i bihålorna. Han hade från och till då drabbats av näsblod under drygt två år, på slutet mycket oftare och mer men i början bara vid enstaka tillfällen. Trots både endoskopiundersökningar och röntgen vid flera tillfällen hittades ingenting under de första två åren men när vi fick remiss till magnetröntgen hittades en stor tumör som ej gick att operera.
Förhoppningsvis är det inte så illa i fallet med trådskaparens häst men näsblod ska absolut inte nonchaleras, det är någonting som inte är normalt som orsakar det. I bästa fall sköra blodkärl men det kan finnas en allvarlig bakomliggande orsak. I min hästs fall var den troliga orsaken en smäll mot huvudet (strax över ögat) som han fått 7-8 månader innan vi först upptäckte att han blödde näsblod.

Till TS: hoppas ni hittar orsaken till näsblodet och att det inte är lika allvarligt som det var för min fina kille.
 
Sv: Näsblod???! Långt, men läs snälla...

Min pålle blöder näsblod ett par gånger om året. Brukar komma i stressade situationer så som när han åker transport, eller när det är kallt ute och ansträngning. Känner ingen oro för detta, tror att det är känsliga blodkärl.
 
Sv: Näsblod???! Långt, men läs snälla...

Tyvärr går det nog inte säkert att utesluta tumör bara för att det förekommit under en lång tid. Jag fick i våras ta bort en av mina hästar pga tumör i bihålorna. Han hade från och till då drabbats av näsblod under drygt två år, på slutet mycket oftare och mer men i början bara vid enstaka tillfällen. Trots både endoskopiundersökningar och röntgen vid flera tillfällen hittades ingenting under de första två åren men när vi fick remiss till magnetröntgen hittades en stor tumör som ej gick att operera.
Förhoppningsvis är det inte så illa i fallet med trådskaparens häst men näsblod ska absolut inte nonchaleras, det är någonting som inte är normalt som orsakar det. I bästa fall sköra blodkärl men det kan finnas en allvarlig bakomliggande orsak. I min hästs fall var den troliga orsaken en smäll mot huvudet (strax över ögat) som han fått 7-8 månader innan vi först upptäckte att han blödde näsblod.

Till TS: hoppas ni hittar orsaken till näsblodet och att det inte är lika allvarligt som det var för min fina kille.


Min häst fick ju något liknande, men det var ju en Cysta och inte en tumör. Den hade nog också kommit pga en smäll mot huvudet. Men den lyckades dom operera ut. Men den satt i bihålan och var tydligen stor som en apelsin och blodfylld. En ganska komplicerad och blodig operation, men han blev frisk.
 
Sv: Näsblod???! Långt, men läs snälla...

Den första gången minns jag inte, de tre senaste hittade jag bara blod i hennes vänstra nosborre. Inte alls mycket, både lite tjockare och rinnigare konsistens precis som snor i olika former. Det forsar alltså inte, utan det räcker att ta lite bomull och torka bort och upprepa igen lite senare. Det är inte ljusrött, har sett en häst blöda näsblod som dog efter en timma, en artär som brustit...
 
Sv: Näsblod???! Långt, men läs snälla...

tack alla för svar! man blir ju så orolig! skönt att höra att det inte MÅSTE vara något farligt. Men som venkan säger är det inget roligt iaf... återkommer det igen inom en snar framtid får jag söka veterinär igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 832
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har funderat rätt mycket på det här och känner att det skulle vara bra att höra vad andra tycker om den här saken. :laugh: Jag...
Svar
14
· Visningar
2 748
Senast: hier
·
A
Hästvård Min 7åriga valack är nu halt igen för tredje gången på nästan ett år. Jag köpte honom i december förra året när han var 6år och då hade...
2
Svar
22
· Visningar
2 613
Senast: Breccia_
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
1 957
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Försäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp