Bukefalos 28 år!

Nästa steg...

becca

Trådstartare
Hej alla hästkunniga!
Jag har hållit på med hästar i tre år nu, men under dessa tre år har jag intensiv "pluggat" på häst/ridning. Tanken är väll att ta sig in på strömsholm om ett par år.
Jag tar hästarna/ridningen på fullaste allvar och är mycket seriös. Efter skolan när jag har tid drar jag till stallet och mockar boxar som är omockade,pustar sadlar,tvättar bett som lämnats av slarviga ridskole-ryttare.
Men det är ändå ingen som tar mig seriöst? Jag är mycket noga med allt: Stänga grindar,slå på strömmen,väga rätt mängd hö som jag alltid dubbelkollar, Sopar noga efter mig på skötselplatserna,Fylla på med vatten och allt där till.
Men ändå vill ingen upptäcka mig? privat häst ägarna klagar alltid på brist med noga hästskötare men när jag erbjuder mig tror dom alltid att jag är för okunnig för att kunna ta in deras hästar,mocka,väga hö,fylla på med vatten&rykta.
Hur ska jag göra för att dom ska ta mig seriöst?
Hur gjorde ni? Hur tog ni er vidare?
Jag vill börja rida seriöst inför en kunnig tränare men problemet sitter i pengarna. Jag är fullt villig att mocka,fodra och ta in/ut deras hästar alla dagar i veckan mot en ridning. Jag är villig att uppoffra otroligt mycket för att börja rida seriöst.
Varför jag inte rider på ridskola är för att jag inte alls trivs med hästarna och ridlärarna som i mitt tycke inte alls kan lära ut!
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med tips! Tack så hemskt mycket i förhand!
 
Sv: Nästa steg...

Det du skriver att du gör är praktiska saker som man kan göra utan kunskap om hur hästar fungerar. Man lär sig mycket genom att hantera olika sorters hästar vilket man kan göra på ridskola. Där kan man också knyta kontakter som kan leda till att man får hjälpa privathästägare. Det måste finnas någon ridskola där du trivs.

Vad gäller pengar så leta extrajobb som gör att du kan betala för att få det du vill ha.
 
Sv: Nästa steg...

Jag får inte ihop dina trådar? I en skriver du att du vill bli medryttare men att du kräver att få rida på "ditt sätt"( barbacka och westernträns), nyss skapade du en tråd om ditt halvblod och nu skriver du att du vill gå på Strömsholm+
 
Sv: Nästa steg...

Det var ju lite spretigt, minst sagt. Har man såna ambitioner får man nog skaffa sig en egen häst eftersom ingen seriös hästägare skulle låna ut sin häst till sån flängridning.
 
Sv: Nästa steg...

hur gammal är du?
ridskola är svaret ändå. För att få grunder. Det är även svaret för att vara mer förberedd inför strömsholm.
Annars kurser, ridläger (finns för vuxna och olika inriktningar). Allt kostar pengar, men tyvärr så lär de måsta kosta en hel del pengar om man ska lära sig å va så pass förberedd för antagningsprov på strömsholm. Går du inte gymnasium än så välj naturbruksgymnasium inriktning häst. Även där är det en stor fördel om du ridit på ridskola och kan grunderna på rätt sätt. (dressyr och hopp).
 
Sv: Nästa steg...

Det är väl så att pengarna är stötestenen.
Den som vill träna seriöst för en kunnig instruktör, måste betala för sig.
Jag tror att väldigt få av de kunniga instruktörerna är så oseriösa att de tar emot svartarbete som betalning för ridlektioner.
Om man vill utvecklas i sin ridning är det ju också viktigt att rida ganska mycket - någon enstaka gång per vecka räcker antagligen inte för att lära sig så mycket att man blir antagen på Strömsholm.

Jag håller med flera andra: ridskola.
Men visst kostar det.
Eller egen häst med privatlektioner, men det kostar ännu mer.

Du har skrivit Norrland som bostadsort, då kanske det inte finns så många olika ridskolor att välja på?
Beroende, förstås, på var du bor.

Du skriver om de praktiska saker som du gärna hjälper till med, vilket är utmärkt.
Du skriver ingenting om din egen riderfarenhet vilket gör det omöjligt att komma med mer konkret än att rekommendera ridskola.
 
Sv: Nästa steg...

Från din egen presentation;

Presentation
Tjena!
Jag är en enkel norrländsk tjej med egen häst!
Jag kör cross,Skoter,Häst & moped.

Så jag antar att du inte har några problem med att hitta ridtillfällen. :)
 
Sv: Nästa steg...

Men i fredags hade du ju ett eget halvblod? Så då kan du ju rida mkt antar jag?
Eller menar du att du behöver hjälp för att ta dig vidare i ridningen på din egna häst?
 
Sv: Nästa steg...

Av egen erfarenhet är de som är "satsande ryttare men vill inte rida på ridskola för jag lär mig inget" SÄLLAN så bra som de själva tror. Ofta är det ryttare som tröttnat på att vara på den där flata ytan i utvecklingskurvan där man kan få hästen att hålla rätt gångart och svänga när man vill, men inte få den att gå på tygeln, som är i den gruppen.

Den sortens ryttare passar inte min häst, och den sortens ryttare passar ofta inte "finare" privathästar med mer nerv och så. Man passar bäst på lite godmodiga förlåtande hästar tills man lärt sig tillräckligt mycket om ridningens grunder, och de hästarna finns ofta på ridskolor.

Att man kan mocka och sopa säger ju ingenting om hur duktig man är på ryggen, även om jag såklart hellre väljer en medryttare som är noga i "markservicen" och inte BARA vill rida, om jag har två "likvärdiga" ridmässigt att välja mellan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 597
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 254
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 856
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 164
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp