Islandshäst som oerfaren?

musicmakesit

Trådstartare
Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i ungefär 4 år (första året enbart ridskola och sen de sista tre åren som medryttare) och är jättesugen på egen häst i framtiden. Jag är dock en väldigt försiktig och i perioder ganska rädd ryttare, dels sitter det kvar efter olyckan och så är jag nog en försiktig person i mig själv liksom. Så vill ha en väldigt trygg häst, både i hantering och ridning. Såklart är det djur och allt kan hända, men söker liksom efter hästversion av en golden retriever om ni förstår vad jag menar 😅 Vill även att det ska vara ponny-storlek, då jag blir osäker med "höga" hästar. Maxhöjd på 150 typ (är en väldigt liten person så det har inte varit några problem att rida C- och D-ponnys.)

En bekant föreslog islandshäst, men eftersom jag aldrig ridit islandhäst mer än på en turridning som barn så funderar jag på om någon här har något bra svar på om det hade varit en ras som passar? Eller om någon har tips på en annan ras som passar för en lite försiktig ryttare. Och jag förstår ju att det till STOR del handlar om individ till individ så menar inte att generalisera, utan mer att få lite tips på vad jag kan söka efter. Eftersom min bekanta då nämnde just islandshäst som en ras som borde passa så började jag fundera på vilka andra raser det skulle kunna vara som "oftast" är stabila och lugna av naturen.
 
Alltså, du kan säkert hitta en islandshäst som passar som individ. Att islandshästar kategoriskt skulle vara "stabila och lugna av naturen" är dock inte sant. Det finns olika varianter, och helt ärligt - bästa anledningen till att skaffa en islandshäst är ju om du är intresserad av gångartsridning/islandshästgrenar.

Islandshästryttarna får rätta mig om jag har fel.
 
Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i ungefär 4 år (första året enbart ridskola och sen de sista tre åren som medryttare) och är jättesugen på egen häst i framtiden. Jag är dock en väldigt försiktig och i perioder ganska rädd ryttare, dels sitter det kvar efter olyckan och så är jag nog en försiktig person i mig själv liksom. Så vill ha en väldigt trygg häst, både i hantering och ridning. Såklart är det djur och allt kan hända, men söker liksom efter hästversion av en golden retriever om ni förstår vad jag menar 😅 Vill även att det ska vara ponny-storlek, då jag blir osäker med "höga" hästar. Maxhöjd på 150 typ (är en väldigt liten person så det har inte varit några problem att rida C- och D-ponnys.)

En bekant föreslog islandshäst, men eftersom jag aldrig ridit islandhäst mer än på en turridning som barn så funderar jag på om någon här har något bra svar på om det hade varit en ras som passar? Eller om någon har tips på en annan ras som passar för en lite försiktig ryttare. Och jag förstår ju att det till STOR del handlar om individ till individ så menar inte att generalisera, utan mer att få lite tips på vad jag kan söka efter. Eftersom min bekanta då nämnde just islandshäst som en ras som borde passa så började jag fundera på vilka andra raser det skulle kunna vara som "oftast" är stabila och lugna av naturen.
Haflinger tänkte jag direkt.
 
Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i ungefär 4 år (första året enbart ridskola och sen de sista tre åren som medryttare) och är jättesugen på egen häst i framtiden. Jag är dock en väldigt försiktig och i perioder ganska rädd ryttare, dels sitter det kvar efter olyckan och så är jag nog en försiktig person i mig själv liksom. Så vill ha en väldigt trygg häst, både i hantering och ridning. Såklart är det djur och allt kan hända, men söker liksom efter hästversion av en golden retriever om ni förstår vad jag menar 😅 Vill även att det ska vara ponny-storlek, då jag blir osäker med "höga" hästar. Maxhöjd på 150 typ (är en väldigt liten person så det har inte varit några problem att rida C- och D-ponnys.)

En bekant föreslog islandshäst, men eftersom jag aldrig ridit islandhäst mer än på en turridning som barn så funderar jag på om någon här har något bra svar på om det hade varit en ras som passar? Eller om någon har tips på en annan ras som passar för en lite försiktig ryttare. Och jag förstår ju att det till STOR del handlar om individ till individ så menar inte att generalisera, utan mer att få lite tips på vad jag kan söka efter. Eftersom min bekanta då nämnde just islandshäst som en ras som borde passa så började jag fundera på vilka andra raser det skulle kunna vara som "oftast" är stabila och lugna av naturen.


Skulle säga att om du är intresserad av gångartsträning och dressyr så kan du absolut hitta en individ som passar på kriterierna. Att köpa en islandshäst enbart för att hitta en lugn och trygg individ utan att vara intresserad av att lära dig att underhålla gångarterna skulle jag avråda från.

Det är svårt att få till bra gångarter på en islandshäst utan att ha det intresset och vilja lära sig det. Isåfall riskerar du att stå med en häst som i slutändan får dåliga gångarter rakt över och går i grisepass i tölten..Det sliter på hästen i slutändan. Att bygga upp muskler på hästen i dressyr skulle jag säga är nödvändigt för att få till bra gångarter på en islandshäst.

Om du är intresserad av att lära dig rida islandshäst på riktigt börja gärna på en ridskola. En hel del islandshästridskolor hyr ut sina hästar till rideleverna någon dag i veckan eller mer ett form av medryttarsystem.
 
Alltså, du kan säkert hitta en islandshäst som passar som individ. Att islandshästar kategoriskt skulle vara "stabila och lugna av naturen" är dock inte sant. Det finns olika varianter, och helt ärligt - bästa anledningen till att skaffa en islandshäst är ju om du är intresserad av gångartsridning/islandshästgrenar.

Islandshästryttarna får rätta mig om jag har fel.
Åk på ett islandshäst ridläger så du får prova lite mer på riktigt?
Det finns ju ridskolor med islandshästar, kanske kan vara idé att prova? Då får du mer erfarenhet än enbart uteridning.
Skulle säga att om du är intresserad av gångartsträning och dressyr så kan du absolut hitta en individ som passar på kriterierna. Att köpa en islandshäst enbart för att hitta en lugn och trygg individ utan att vara intresserad av att lära dig att underhålla gångarterna skulle jag avråda från.

Det är svårt att få till bra gångarter på en islandshäst utan att ha det intresset och vilja lära sig det. Isåfall riskerar du att stå med en häst som i slutändan får dåliga gångarter rakt över och går i grisepass i tölten..Det sliter på hästen i slutändan. Att bygga upp muskler på hästen i dressyr skulle jag säga är nödvändigt för att få till bra gångarter på en islandshäst.

Om du är intresserad av att lära dig rida islandshäst på riktigt börja gärna på en ridskola. En hel del islandshästridskolor hyr ut sina hästar till rideleverna någon dag i veckan eller mer ett form av medryttarsystem.
Jag samlar era svar i samma inlägg, eftersom det är lite liknande. Och ja det är väl lite det jag tänkt, att jag inte har erfarenhet av islandshäst alls. Så känner att jag inte har kunskapen som behövs, hade gärna lärt mig så kanske ska ta steget att testa lite mer på riktigt och se om det är något för mig – men vill inte heller att det ska bli att jag lär mig "bara för att" rasen ska vara stabil och trygg (enligt min bekanta då). Då känns det som man börjar i fel ände och istället kan hitta andra raser och typer av hästar som är trygga och stabila som man redan besitter kunskap för. Ska se mig omkring vad som finns i närområdet, kan vara värt att testa och se om det är något för mig. Kanske blir jag tokkär direkt! Tack för era svar!
 
Dom haflinger jag har träffat har varit ganska "starka i psyket", lite som nordisar. Inte alltid en bra idé för någon som är osäker.

TS: en snäll, erfaren, varmblodig ridhäst/ponny tycker jag att du ska leta efter. En sån som säljs som "tanthäst".
"Tanthäst" beskriver precis vad jag är ute efter :heart tack för ditt svar! Nej, jag känner nog också att jag inte ska ha en häst som lätt "kör över mig". Jag kan absolut vara bestämt, rider ett envist connemarasto i dagsläget som gärna "tar över" om man inte är bestämd men hon är 140 hög haha så då känner jag mig tryggare i att vara bestämd.
 
Jag säger fjordhäst förstås!
Egentligen säger jag fjordhäst; vissa har mer motor och andra mindre men överlag får man vara ganska bestämd då de vet vad de vill 😄
Jag älskar fjordingar! Som yngre var det min absoluta drömhäst :heart Min första medryttarhäst när jag tog tag i hästlivet igen var även en fjording. Världens goaste tjej, superrolig i ridningen. Hon var dock alldeles för bestämd och envis för mig så slutade med att hon kunde köra med mig som hon ville hehe. Dock hade jag bara ridit i ett år, från att jag tog upp ridningen igen, då och var väldigt osäker. Idag hade jag nog klarat av henne utan problem!
 
Jag samlar era svar i samma inlägg, eftersom det är lite liknande. Och ja det är väl lite det jag tänkt, att jag inte har erfarenhet av islandshäst alls. Så känner att jag inte har kunskapen som behövs, hade gärna lärt mig så kanske ska ta steget att testa lite mer på riktigt och se om det är något för mig – men vill inte heller att det ska bli att jag lär mig "bara för att" rasen ska vara stabil och trygg (enligt min bekanta då). Då känns det som man börjar i fel ände och istället kan hitta andra raser och typer av hästar som är trygga och stabila som man redan besitter kunskap för. Ska se mig omkring vad som finns i närområdet, kan vara värt att testa och se om det är något för mig. Kanske blir jag tokkär direkt! Tack för era svar!
Om jag ska försöka ge ett generellt svar om islandshästens mentalitet, så skulle jag säga att de flesta är rätt enkla i hanteringen, funkar oftast bra i flock och är vänliga. I ridningen kan det vara en annan sak. Bland avelsmålen finns bland annat bra vilja, dvs att hästen ska vara villig att springa framåt (av sig själv). Du träffar sällan på en islandshäst som bockar, men du har ganska stor chans/risk att träffa på en som springer fortare än du vill. För min del är det en stor del av poängen med islandshästen - superenkel att hantera på alla vis, men extra turbo när man rider! Plus gångarterna såklart!

Sedan är det ju, som med alla raser, en fråga om individ också. Det finns lugnare, mer sävliga, islandshästar också men det är inte så att "alla" är så. Av de fyra som står i mitt stall just nu så skulle jag med viss tvekan sätta upp nybörjare på två av dem. På en av dem skulle en nybörjare klara av att tölta (med instruktion). Det är alltså inte nödvändigtvis "lätt" för att hästen är liten och behändig från marken (även om det underlättar extremt mycket just från marken) :)

//Islandshästägare sedan 1997, ridit rasen sen 1981
 
Jag samlar era svar i samma inlägg, eftersom det är lite liknande. Och ja det är väl lite det jag tänkt, att jag inte har erfarenhet av islandshäst alls. Så känner att jag inte har kunskapen som behövs, hade gärna lärt mig så kanske ska ta steget att testa lite mer på riktigt och se om det är något för mig – men vill inte heller att det ska bli att jag lär mig "bara för att" rasen ska vara stabil och trygg (enligt min bekanta då). Då känns det som man börjar i fel ände och istället kan hitta andra raser och typer av hästar som är trygga och stabila som man redan besitter kunskap för. Ska se mig omkring vad som finns i närområdet, kan vara värt att testa och se om det är något för mig. Kanske blir jag tokkär direkt! Tack för era svar!

Låter som en bra ide att göra, hoppas du hittar något bra ställe att testa på iallafall! Vill du inte boka upp dig på en hel termin så kanske några privatlektioner är ett bra alternativ för att bara testa på det! :)
 
Skulle gå på individ och inte på ras om enda preferensen är lugn häst. Det kan du nog hitta inom de flesta raser. Sedan beror det väl på vad man har för vana i övrigt tänker jag. Jag är rätt osäker idag i ridningen och skulle behöva en lugn häst, provade kompisens island, enligt henne en het och springig häst, kan väl konstatera att hennes syn på het och springig inte överrensstämmer med min som ridit trav och galopphästar😉

Tittar man på ras så finns det ju många raser som passar in i dina önskemål, tänker engelska ponnyraser till exempel, highland, Dale etc.

De är ovanliga, men vi har ett russ i stallet som är 135, det är lätt en ras jag själv skulle välja om jag hade byggnaden för det och hittade en större variant 🙂
 
Jag säger fjordhäst förstås!
Men är det verkligen lämpliga hästar för nybörjare? Alla fjordingar jag träffat har varit viljestarka och krävt tydliga ramar och rutinerad hantering och ridning för att fortsätta vara trevligt lätthanterliga. I ovana händer däremot så går man istället mot närmaste matmöjlighet vid hantering från marken.

Håller däremot med om att de sällan har mycket flykt, men de är ju viljestarka och hårda mentalt, så inget jag skulle sätta i händerna på någon som är osäker.

Ardenner är väl det godmodigaste och tryggaste jag känner till i hästväg.
 
Skulle gå på individ och inte på ras om enda preferensen är lugn häst. Det kan du nog hitta inom de flesta raser. Sedan beror det väl på vad man har för vana i övrigt tänker jag. Jag är rätt osäker idag i ridningen och skulle behöva en lugn häst, provade kompisens island, enligt henne en het och springig häst, kan väl konstatera att hennes syn på het och springig inte överrensstämmer med min som ridit trav och galopphästar😉

Tittar man på ras så finns det ju många raser som passar in i dina önskemål, tänker engelska ponnyraser till exempel, highland, Dale etc.

De är ovanliga, men vi har ett russ i stallet som är 135, det är lätt en ras jag själv skulle välja om jag hade byggnaden för det och hittade en större variant 🙂
Håller med, individen är viktigare än rasen, och vill man ha en lugn och trygg häst är det sannolikt också bäst att titta efter en som är lite äldre och av läromästar-typ.

(och nä, islandshäst-het är inte och ska inte vara galopphäst-het även om det kanske finns enstaka passräser-hästar som är sådana :))
 
Men är det verkligen lämpliga hästar för nybörjare? Alla fjordingar jag träffat har varit viljestarka och krävt tydliga ramar och rutinerad hantering och ridning för att fortsätta vara trevligt lätthanterliga. I ovana händer däremot så går man istället mot närmaste matmöjlighet vid hantering från marken.

Håller däremot med om att de sällan har mycket flykt, men de är ju viljestarka och hårda mentalt, så inget jag skulle sätta i händerna på någon som är osäker.

Ardenner är väl det godmodigaste och tryggaste jag känner till i hästväg.
Haha, ja det där med maten stämmer nog! Men för en vuxen person med lite pondus och vilja spelar det nog inte så stor roll om man är nybörjare eller inte, men man behöver ju bra och tydliga instruktioner. Men jag håller med om att de inte är rena nybörjarhäst för barn, även om vissa fungerar utmärkt som ridhäst åt barn om det finns en vuxen som kan hjälpa till med hanteringen (läs leda den förbi grästuvorna).
 
Säger som flera andra en sån individ kan du hitta bland dom flesta raser :)
Jag har varit medryttare på fyra sånna hästar som var av raserna svensk ridponny,travare,travare och appalosa.
Allihopa extremt snälla att hantera och att rida och under åren jag red gjorde dom aldrig något dumt utan bara precis vad man bad om och var inte rädda för någonting på uteritterna :)

Det finns sånna hästar och med dagens marknad kan det nog vara lättare att hitta just en sån än vad det brukar vara.

Så börjar du med att kika på ponnysar dom är ju dessutom billigare på alla sätt och vis:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
956
Senast: linlar1
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
984
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 118
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp