Islandshäst som oerfaren?

Men är det verkligen lämpliga hästar för nybörjare? Alla fjordingar jag träffat har varit viljestarka och krävt tydliga ramar och rutinerad hantering och ridning för att fortsätta vara trevligt lätthanterliga. I ovana händer däremot så går man istället mot närmaste matmöjlighet vid hantering från marken.

Håller däremot med om att de sällan har mycket flykt, men de är ju viljestarka och hårda mentalt, så inget jag skulle sätta i händerna på någon som är osäker.

Ardenner är väl det godmodigaste och tryggaste jag känner till i hästväg.
Finns ju minst en ridlägerverksamhet i Sverige som enbart har fjordingar så nog måste det finnas enklare typer av fjordingar med :)
 
Finns ju minst en ridlägerverksamhet i Sverige som enbart har fjordingar så nog måste det finnas enklare typer av fjordingar med :)
Jag tror allt har med vilken inställning man har. Jag får ofta känslan att fjordingar anses som lugna filbunkar som bara vill äta mat. Men det handlar en hel del om "uppfostran", om jag tillåter att hästen gör allt de där så kommer det bli så. Man får försöka få de att tänka på att de inte är matdags hela tiden och kanske se över varför fjordingen blir stark eller icke arbetsvillig. Men sånt här är ju med alla hästar oavsett ras.

Jag kan bara rekommendera tanthäst och sen kvittar det nog vilken ras. Men med fjording kan du göra mycket allround om du vill köra vagn osv. Finns fler raser som är lämpade för det också såklart. Jag älskar dock fjordingar och tycker de alltid har varit lätta att hantera och rida ut själv på. 😆😍
 
Finns ju minst en ridlägerverksamhet i Sverige som enbart har fjordingar så nog måste det finnas enklare typer av fjordingar med :)
Fast i en verksamhet har man ju erfaren personal. Fjordingar kan fungera utmärkt i en verksamhet, men det betyder inte att de är en optimal häst att ha själv om man är osäker.
 
Fast i en verksamhet har man ju erfaren personal. Fjordingar kan fungera utmärkt i en verksamhet, men det betyder inte att de är en optimal häst att ha själv om man är osäker.
Ja individer i all ära men ridlägerverrksamheten har över 100 fjordingar jag tror inte alla fjordingar är sådär envisa och svåra som vissa vill få det till jag tror det är en ganska shysst ras ändå.

Har svårt att se en vanlig ridskola full av engelska fullblod tex som faktiskt är en ras som är känd för att vara mer svårriden.
 
Ja individer i all ära men ridlägerverrksamheten har över 100 fjordingar jag tror inte alla fjordingar är sådär envisa och svåra som vissa vill få det till jag tror det är en ganska shysst ras ändå.

Har svårt att se en vanlig ridskola full av engelska fullblod tex som faktiskt är en ras som är känd för att vara mer svårriden.
Vem har pratat om envis och svår? Jag sa matfokuserad och viljestark. Mentalt starka, orädda och hållbara hästar kan fungera utmärkt i en verksamhet. Det ställe du pratar om har ju dessutom uppfödning och enorm erfarenhet av rasen, så inte konstigt att de är vet hur man ska hantera dem. För en osäker person som ska ha en egen häst är det dock lätt att bli överkörd av den där matfokuserade och viljestarka hästen. När du ska leda hästen till hagen t ex blir det inte du som går med hästen, utan hästen som går med dig till närmsta dike för att beta.

Fullblod är dyra i drift och känsliga, inte konstigt att man inte har ridlägerverksamhet med dem.

Men jag fattar inte varför du tänker att hästar som funkar bra i en verksamhet, där de sköts och hanteras av proffs, med automatik är bra hästar för osäkra ryttare?

De fjordingar jag träffat har varit okomplicerade för vana, säkra personer att hantera, men också burdusa ångvältar med ovana, osäkra personer. Ser man en chans att äta tar man den, typ.
 
Vem har pratat om envis och svår? Jag sa matfokuserad och viljestark. Mentalt starka, orädda och hållbara hästar kan fungera utmärkt i en verksamhet. Det ställe du pratar om har ju dessutom uppfödning och enorm erfarenhet av rasen, så inte konstigt att de är vet hur man ska hantera dem. För en osäker person som ska ha en egen häst är det dock lätt att bli överkörd av den där matfokuserade och viljestarka hästen. När du ska leda hästen till hagen t ex blir det inte du som går med hästen, utan hästen som går med dig till närmsta dike för att beta.

Fullblod är dyra i drift och känsliga, inte konstigt att man inte har ridlägerverksamhet med dem.

Men jag fattar inte varför du tänker att hästar som funkar bra i en verksamhet, där de sköts och hanteras av proffs, med automatik är bra hästar för osäkra ryttare?
Jag skrev inte att dom per automatik är bra men jag tror inte heller fjordningar generellt är så svåra som du påstår.
Många har fjordingar just för dom är trygga och shyssta och få människor har fullblod av samma anledning.
Fullblod kräver generellt en mer erfaren och tuff person både i skötsel och ridning.
 
Jag skrev inte att dom per automatik är bra men jag tror inte heller fjordningar generellt är så svåra som du påstår.
Många har fjordingar just för dom är trygga och shyssta och få människor har fullblod av samma anledning.
Fullblod kräver generellt en mer erfaren och tuff person både i skötsel och ridning.
Fullblod kanske kräver mer mod, men de är ju väldigt mycket känsligare än fjordingar i regel. Det tror jag är rätt okontroversiellt.

Jag har inte sagt att fjordingar är svåra, jag har sagt att de i regel är mentalt starka och matfokuserade. För vana, säkra personer är de enkla. Men för en osäker ryttare att ha som sin egen skulle åtminstone jag rekommendera en ras med mindre egensinne och mer will to please.

Sen är ju individer olika som alltid, men fjordingar är ju en jämförelsevis homogen ras.

Jämför du fjording med irish draught, t ex, så är de betydligt mer benägna att hålla sig till reglerna och fokusera på att göra människan nöjd. För fjordingen är den nöjda människan en bonus, men bäst är när man får äta. No hard feelings om det blir jobb istället, men om det verkar finnas en valmöjlighet så har den definitivt egna förslag.
 
Fullblod kanske kräver mer mod, men de är ju väldigt mycket känsligare än fjordingar i regel. Det tror jag är rätt okontroversiellt.

Jag har inte sagt att fjordingar är svåra, jag har sagt att de i regel är mentalt starka och matfokuserade. För vana, säkra personer är de enkla. Men för en osäker ryttare att ha som sin egen skulle åtminstone jag rekommendera en ras med mindre egensinne och mer will to please.

Sen är ju individer olika som alltid, men fjordingar är ju en jämförelsevis homogen ras.

Jämför du fjording med irish draught, t ex, så är de betydligt mer benägna att hålla sig till reglerna och fokusera på att göra människan nöjd. För fjordingen är den nöjda människan en bonus, men bäst är när man får äta. No hard feelings om det blir jobb istället, men om det verkar finnas en valmöjlighet så har den definitivt egna förslag.
Jag har faktiskt aldrig träffat en fjordning som beter sig så som du beskriver det låter mer som en fördom ungefär som att alla shettisar kastar av barn?
Det handlar om uppfostran från första början tänker jag? Precis som med alla hästar?
 
jag har haflinger. Idag är hon 14 år och världens snällaste, kan hanteras och ridas av de flesta, är aldrig dum. Men mycket häst! Arbetsvilja för en hel ridskola, pigg och kan bli stark. Smart och kommer på saker själv.

När vi köpte henne som 6-åring var hon tvungen att ledas med kedja och fick bara hanteras av vuxna på anläggningen där vi står. Hon hade väldigt mycket idéer. Så de är inte en häst för alla och de är olika.

Som i alla rastrådar tror jag man måste leta efter individen för en själv. En lite äldre, genomsnäll och välutbildad. Sen blir rasen sekundär.

De islandshästar jag träffat har varit okomplicerade överlag, lätthanterliga i lagom storlek, även de unga. Grundtrygga liksom. Men de flesta riktiga ferarris att rida! Mycket energi, power och lite känsliga.

Du har ju många ponnyraser att välja på om du är liten! Snöa inte in på en rad utan var öppen och tydlig mot säljaren vad du söker. Sen om det blir en haflinger, new Forrest, connemara eller varmblod, tror jag spelar mindre roll 🥰
 
Jag har faktiskt aldrig träffat en fjordning som beter sig så som du beskriver det låter mer som en fördom ungefär som att alla shettisar kastar av barn?
Det handlar om uppfostran från första början tänker jag? Precis som med alla hästar?
Då hamnar man ju i att rasen/stammen inte har betydelse för hur en häst är. För alltid är det nån som träffat ett kolugnt fullblod som tar allt med ro, och en reaktiv, het ardenner.

Jag skulle nog hävda att olika egenskaper är olika vanliga hos olika raser, av den enkla anledningen att man avlat på just dem för att det passar den situation rasen är avlad för. Fjordingen är anpassad till att bo där det är snålt med mat. Så det är ju en god egenskap att vara lättfödd och matfokuserad då. Ett fullblod som hellre springer än äter hade väl svultit ihjäl första vintern.
 
Ska man ha en tanthäst är det individen som är det intressanta mer än vad det är för ras. Jag vill bara ha tanthästar numer för jag orkar inte med att rida ordentligt utan vill bara komma ut i skog och mark. Jag köpte grannens gamla quartermärr som tanthäst. Hon har haft ett långt liv som tävlingshäst och passar perfekt nu att rida ut på och åka på lättare träningar med (jag fick åka på lite träningar för att hitta knapparna då jag inte är någon westernryttare). Hon har varit med om det mesta i livet och sett det mesta. Perfekt.

Min förra tanthäst var en haflinger. Han var jättebra med mig, men barn och ungdomar kunde inte rida för han var elak mot barn/ungdomar och stack i skogen, försökte springa ut ur grinden på ridbanan etc. Tyvärr behövde jag ta bort honom 25 år gammal för ett par år sedan. Saknar honom varje dag.

Innan dess hade jag ett Connemara-sto. Också hon perfekt, trots att hon "bara" var 5 år gammal.

osv
 
Nu har inte jag läst alla svar så du kanske redan har fått domhär tipsen. Men jag kan säga att MINA dröm raser är fell ponny och exmoor ponny! 😍
Tyvär så är dom inte så vanliga i Sverige iallafall. Men det som jag vet om dom verkar som väldigt bra och sen så är det själv klart viktigt att det är rätt häst också!
Men mina krav eller hur man ska säga är en lite mindre ras som ändå ganska stora ryttare kan rida. Så stark och vikt bärande och så. Och ett stabilt humör liksom och inte så lätt stressade. Och att dom är bra på att gå i skogen och på o jämna under lag och såna saker.
Det finns även andra raser som är lik dom tillexempel high land ponny. Men dom är lite för stora för min smak iallafall.
Somsagt dom är inte så vanliga här men dom brukar be skrivas som bra i både ridskolor och tur ridning och för barn och gamla och funktions hindrade och alltmöjligt!
 
Tinker, Irish Cob är väl kända för att vara stablia i temperamentet.
Jag har råkat på en del irish cob och tinkers som jag inte direkt skulle beskriva som "snälla lugna" tant hästar. Väldigt mycket egen vilja och flera av dom har nog tyvärr blivit fel hanterade så dom kunna ta bettet och sticka. Som sagt jag skulle gå på individ inte på rasen. Särskilt till nybörjare.
 
Jag har råkat på en del irish cob och tinkers som jag inte direkt skulle beskriva som "snälla lugna" tant hästar. Väldigt mycket egen vilja och flera av dom har nog tyvärr blivit fel hanterade så dom kunna ta bettet och sticka. Som sagt jag skulle gå på individ inte på rasen. Särskilt till nybörjare.
Verkligen!
Mycket energi och viljestyrka. Roliga hästar, men absolut inga lugna tanthästar.
 
Jag har råkat på en del irish cob och tinkers som jag inte direkt skulle beskriva som "snälla lugna" tant hästar. Väldigt mycket egen vilja och flera av dom har nog tyvärr blivit fel hanterade så dom kunna ta bettet och sticka. Som sagt jag skulle gå på individ inte på rasen. Särskilt till nybörjare.

Ja, jag skulle alla gånger föredra en Irish draught om jag ville ha en tanthäst av "ridhästmodell" med alla fyra på jorden men egen motor.
 
Jag har råkat på en del irish cob och tinkers som jag inte direkt skulle beskriva som "snälla lugna" tant hästar. Väldigt mycket egen vilja och flera av dom har nog tyvärr blivit fel hanterade så dom kunna ta bettet och sticka. Som sagt jag skulle gå på individ inte på rasen. Särskilt till nybörjare.
Min erfarenhet också. Dom är envisa och starka och gör lite som dom vill. Sticka kan dom också, och bocka.

Jag hade inte stirrat mig blind på ras, utan letat efter rätt individ.

Min arab är en perfekt tanthäst för mig, accepterar barn så länge jag är med, men jag vet inte om jag nånsin skulle våga lämna henne till vem som helst, hon har en tendens att testa och se vad man "får" göra.
 
Jag går på ponnyspåret och känner att connemara som du redan känner till och New Forest borde vara bra. De är ju "halvblod i ponnyformat" med både bra gångarter och hoppförmåga samt är ju för "medelmänniskor" dvs stora (långa) barn och små vuxna.

Att hitta "tanhäst" runt 145-150 kan ju inte vara jättesvårt direkt. Men om du tänker dej 150+ så blir det ännu enklare då övervuxna ponnier inte är populära alls då de inte kan tävlas på ponnytävlingar. De blir ju ridna som alla andra men hamnar som slutmätta över ponnymått och därmed faller i "pris" då den marknaden är mindre. Men i ditt fall borde vara rena guldgruvan... Så i stället för att leta "ras" leta runt din mankhöjd och kolla vad som finns där och gå på individen =)
 
Verkligen!
Mycket energi och viljestyrka. Roliga hästar, men absolut inga lugna tanthästar.
Precis! Och dom behöver rätt hantering. Så i samband med en nybörjare så skulle jag säga deg är en dålig cocktail.

@TS; kan ju slå ett slag för quarter med. Träffat otroligt många snälla individer av den rasen. Särskilt om man bara vill lulla i skogen så kan man nog hitta såna till en bra peng med. Man måste inte rida western för att rida dom 😊
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
956
Senast: linlar1
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
984
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 118
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp