Bukefalos 28 år!

Vilket nät?

gul_zebra

Trådstartare
Ja nu ska jag ju inte näta förrän i vår men jag har sååå tråkigt :D Funderar över det här med val av nät till balkong. Jag hade nätat på altanen där jag bodde innan, då med svetsnät. Är hur nöjd som helst med det, det känns så pass säkert och det har varit skönt att kunna ha dörren öppen även om jag sover eller nåt. Nackdelen är ju dock att det är snorfult och att jag har katter som klättrar vilket låter illa.

Nu har jag en balkong att näta in och jag funderar på rådjursnät. Det kommer oavsett bli en total bur med tak och allt så varesig de klättrar eller inte kommer de inte kunna ta sig ut. Men hur hållbart är rådjursnät egentligen? Är det så pass att jag kan låta katterna gå in och ut som de vill utan att jag måste hålla uppsikt hela tiden? Hur hållbart är det om de tuggar på det? Det vore ju onekligen snyggare, men funktion går givetvis först. Jag vill inte behöva fiska katt från balkongen under eller måla marken 4 våningar ner med blodsplatter så att säga.
 
Mitt rådjursnät från villaprodukter.se har suttit uppe i 8 år och är fortfarande som nytt. Klumpkatten på 6 kg klättrar i det med jämna mellanrum (eller ja, han hoppar upp i det, inser att det är svajigt och obehagligt och hoppar ner igen, och sen tar det några veckor innan han har glömt hur otrevligt det är att klättra i...), och båda katterna vässar klorna där det är fasthäftat på träramen, nätet håller. Det går att klippa med vanlig sax så rent hypotetiskt skulle nog en oerhört hängiven katt kunna knipsa av tråden med tänderna, men det skulle krävas väldigt mycket - och väldigt systematiskt - arbete för att bita av tillräckligt många angränsande trådar för att få ett hål stort nog för en katt. Och det verkar inte särskilt bitvänligt - min ena älskar att tugga på saker och strimlar min post om jag inte plockar upp den tillräckligt fort, men han har aldrig ens försökt smaka på nätet. Jag sover ofta med öppen balkongdörr och känner mig fullständigt trygg med att katterna är säkra.

Jag kan verkligen rekommendera det varmt! Jag har dock läst enstaka rapporter om rådjursnät som har blivit skört efter några år ute, så det verkar vara skillnad på nät och nät. Mitt är det som heter Katt/rådjursnät metervara, i svart plast med 25*25 mm rutor.
 
Jag har samma variant som asfaltsflickan, och samma erfarenhet. Det är smidigt att jobba med, håller bra, ger en inätning som inte syns utifrån (man ser bara ramen till vår balkong om man står på gården) och att det går att klippa sönder ser jag bara som en fördel ur säkerhetsperspektiv.

Mina katter klättrar normalt sett i allt (när jag hade kattungar klädde jag det höga klösträdet med 1 mm plastduk, hankatten slog sina klippta klor igenom och fortsatte klättra...) men de låter bli nätet för det verkar kännas svajigt och obehagligt att klättra i.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 167
Senast: Piaff
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
Övr. Katt Våren är kommen och det börjar bli dags att slutföra mitt balkongbygge - dags att smälla upp nät. Planen från början var svetsnät och...
Svar
8
· Visningar
1 872
Senast: gul_zebra
·
Övr. Katt Funderar på att bygga en ny rastgård till katterna eftersom jag är trött på att reparera den befintliga. Den är så ful nu att den är ett...
Svar
16
· Visningar
1 982
Senast: Ioxia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Medryttare under sommaren
  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp